"הדרך לאפקטיביות מבצעית עוברת בתרבות המשלבת טכנולוגיה"

כך אמרה היום (ג') תת-אלוף יעל גרוסמן, מפקדת יחידת לוטם שבאגף התקשוב וההגנה בסייבר, לכ-2,000 לקוחות ושותפים עסקיים של ענקית ה-IT דל, בפתח הכנס שלה, Dell Technologies Forum 2024

מדברת באירוע של דל. תת-אלוף יעל גרוסמן, מפקדת יחידת לוטם שבאגף התקשוב וההגנה בסייבר.

"יש השואלים היכן הייתה הטכנולוגיה ב-7 באוקטובר. תשובתי – בסופו של דבר, העולם הוא היברידי והסיפור הוא החיבור בין הטכנולוגיה לבני האדם. לכן, לצד הטמעת הטכנולוגיה ומימושה, יש לתת משקל להטמעת התרבות שמאמצת את השינויים הטכנולוגיים – כדי לאפשר לצבא להיות יותר אפקטיבי מבצעית", כך אמרה תת-אלוף יעל גרוסמן, מפקדת יחידת לוטם שבאגף התקשוב וההגנה בסייבר.

תא"ל גרוסמן דיברה בכנס פתח Dell Technologies Forum 2024. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ג') בהשתתפות כ-2,000 לקוחות ושותפים עסקיים של ענקית ה-IT.

לדברי תא"ל גרוסמן, "לוטם, יחידת הדיגיטל והמידע של צה"ל, בת 21 שנים, וייעודה לחבר הווה ועתיד דיגיטלי מבוססי מידע וידע. אחד הדברים שלמדנו בשנה האחרונה זו חשיבות החיבורים בצבא בין הזרועות. העוצמה באה מהחיבורים הללו, שמאפשרים את הגדלת האפקטיביות בשל חיבור כלים ובני אנוש. לוטם מכוננת מרחב דיגיטלי, עשיר במידע, מוגן מפני איומים וחסין מתקלות. בניגוד לשאר הממדים, שהם טבעיים, את ממד הדיגיטל, אנו, בני אנוש – מחוללים, עם בנייה של פלטפורמות דיגיטליות, באמצעות עננים, רשתות סלולר, ניידות, חיבור מידע המגיע ממקומות וממקורות שונים, אירוח וטיפול בו בדאטה סנטרים שלנו".

"מעל שכבת הבסיס", הסבירה מפקדת לוטם, "יש את קומת המידע והידע המבצעי. זהו מרחב חכם, עם מפעלי מידע, המכיל תוכן עבור עולמות האש, הפו"ש (ר"ת פיקוד ושליטה) ושירותים שנבנו באינטרנט המבצעי, בארכיטקטורה פתוחה ומודרנית. לצידה, יש את קומת המידע המנהלתי-לוגיסטי, תומך הלחימה, עם מערכות המאפשרות לנהל תפעול מורכב זה".

יצרה אתגרים לאגף התקשוב הצה"לי בכלל וללטום בפרט. מלחמת ישראל-חמאס.

יצרה אתגרים לאגף התקשוב הצה"לי בכלל וללטום בפרט. מלחמת ישראל-חמאס. צילום: אילוסטרציה. Shutterstock

"בתוך ימים ספורים שילשנו את גודלו של הארגון"

"בעולם המבצעי", אמרה, "יצרנו יכולת לחבר בין תמונות השיגורים והנפילות. על בסיס אלגוריתמיקה של המידע, ניתן לבנות תהליך המכווין את תקיפות האש ומביא ליותר אפקטיביות בשדה הקרב. היחידה, שהיא בית התוכנה וההנדסה של פיקוד העורף, אמונה על זרימת המידע המגיע מחיל האוויר, ומשם למערך ההתרעות במגוון ערוצים, עם יישומים, כלי תקשורת המונים וצופרים – לטובת דיוק התהליך".

"עוד סייענו למערכי כוח האדם בצבא לטפל ביעילות בגיוסים ההמוניים של אנשי מילואים. בתוך ימים ספורים שילשנו את גודלו של הארגון שעבר ממצב שגרה לחירום, עם מערכות תומכות", ציינה תא"ל גרוסמן. "לדאבוני, בשנה החולפת נדרשנו לזהות כמות נוראית של נפגעים וחללים, ובשל שמירה של נתוני עבר, בשילוב אלגוריתמיקה חכמה, חיבור לענן ולמובייל – יצרנו תהליך יעיל".

"בתחום הסלולר", ציינה תא"ל גרוסמן, "יש מעט מדינות בעולם, המחזיקות תשתית מוצפנת סלולרית. אנו עובדים בשיתוף ספקיות הסלולר האזרחיות, וזה מאפשר לנו להעביר מידע בכל מקום ובכל זמן. הוספנו עוד ועוד שירותים בשנה החולפת – לתשתית הסלולר ולאינטרנט המבצעי".

"האתגר", הסבירה, "הוא לקחת את המידע, לסווג אותו למאגרים השונים, ואז לבנות עולמות תוכן מתקדמים, טקסטואליים וחזותיים".

לדבריה, "פיתחנו מערכת IT, הכוללת רכיב מפתי (מלשון מפה – י"ה), המוטמע בכלל המערכות המבצעיות. המערכת מניבה יכולות – גיאוגרפיות ואחרות – מתקדמות, ומביאה לשיתוף מידע בכל רמות התוכן השונות. כך, כל מערכת המתחברת אליה, יודעת 'לשאוב' את הנתונים הרלוונטיים לה. בדרך זו, אנו יכולים להקים ולהרים מערכות מאפס, ובמהירות. המערכת גם עובדת כאפליקציה ומספקת לגורמים שונים, ביבשה ובזרועות שכבות מידע לטובת קבלת תמונת מצב כוללת".

ב-לוטם שוקדים "לחבר כמה עולמות והיבטים"

"על מנת לפתח תוכנות המסייעות לצבא בממד המבצעי ובממד תומך הלחימה", סיכמה תא"ל גרוסמן, "יש לחבר כמה עולמות והיבטים: לטפל במידע, לעשות לו הנדסת מידע, לבנות ולהבנות אותו במאגרים ואז לספק תהליכי ההנגשה ליישומים ולבני אדם.

מרכיב נוסף הוא הענן והפלטפורמות. אנו מצליחים לייצר את הפתרונו בעולמות המחשוב והאחסון ולבנות שכבות הכוללות שירותים מנוהלים – וכך לקצר משמעותית את משך פיתוח השירות. בנינו אקו-סיסטם שלם בעולמות המידע, עם פלטפורמות ושירותים, עם כלי מידע ומודלים לטיפול במאגרי המידע וחקר שלהם, עם שיתופים מחד ומידור מאידך. עוד בנינו מרכזי מצויינות לטובת מחקרי מידע. כך, אנו מספקים למנהלים – המפקדים ברמות השונות – יכולת קבלת החלטות מושכלת, מבוססת נתונים רלוונטית. האתגר המשותף לכולם הוא חיבורים בין הצבא לאזרחות, כדי לעשות דברים טובים עם הטכנולוגיה".

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. T1000

    שמח לדעת ששרה קונור נהייתה קצינה בכירה בצה''ל!

  2. עמית

    שטויות במיץ עגבניות. מסוג הקצינים שצריך לעשות להם חינוך מחדש כדי להסביר להם מה מכריע מלחמה וזה לא טכנולוגיה שמסייעת בשוליים ולא שימוש במילים ומונחים מפוצצים ששאובים מעולם אנשי המכירות בתחום ה IT. האסון של ה 7/10 נגרם בגלל שהתמכרנו לטכנולוגיה ושכחנו פרקטיקות לחימה יסודיות כמו כוננות טרם שחר. מטריד לשמוע אחרי ה 7/10 קצינה בכירה שממשיכה לדבר בסיסמאות מטופשות. חוצמזה שאין הצדקה להעניק לקצינה טכנולוגית עורפית כזאת דרגת תת אלוף שעלותה גבוהה מאוד.

  3. רון

    אחלה אחלה אבל לא זיהיתי את 7 באוקטובר. תפסיקו לדבר כמה שאתם טובים

אירועים קרובים