תימשך האפשרות להארכת תוקף דרכונים ותעודות זהות אונליין

אושרה הארכת הוראת השעה להמשך השירות המקוון ● אורן אריאב, מנמ"ר רשות האוכלוסין וההגירה: "מאז תחילת יישום החוק באפריל השנה, הוגשו כ-45 אלף בקשות מקוונות לתעודות זהות וכ-7,000 בקשות מקוונות לדרכונים

ניתן יהיה להמשיך להאריך אותו באינטרנט. דרכון ישראלי.

הוועדה המשותפת של ועדת החוקה, חוק ומשפט ו-ועדת החוץ והביטחון של הכנסת אישרה אתמול (ג') את הצו להארכת תוקף הוראת השעה, המאפשרת לבקש הארכה של דרכונים ותעודות זהות ביומטריות באמצעים מקוונים, ללא צורך בהגעה פיזית ללשכות מרשם האוכלוסין.

בדיון הוועדה הובהר כי הוראת השעה המקורית הייתה תקפה עד ליום ה-4 באוקטובר 2024, אך הוחלט להאריכה לחצי שנה נוספת – התקופה המקסימלית האפשרית על פי החוק. מעתה לא ניתן יהיה להאריך את הוראת השעה מעבר לשנה.

יו"ר הוועדה המשותפת, ח"כ חנוך מילביצקי, ציין כי לשירות זה יש חשיבות רבה, מאחר שבתחילת השנה הבאה, 2025, צפויות לפקוע 1.2 מיליון תעודות זהות ישנות, שהונפקו באופן ביומטרי, דבר שעלול ליצור עומס כבד על הלשכות. כמו כן דרש יו"ר הוועדה מרשות האוכלוסין וההגירה לפעול לחוקק חוק קבוע בתחום זה.

אורן אריאב, מנמ"ר רשות האוכלוסין וההגירה, עדכן כי מאז תחילת יישום החוק, הוגשו כ-45 אלף בקשות מקוונות לתעודות זהות וכ-7,000 בקשות מקוונות לדרכונים. לדבריו, נתונים אלה הדגישו את ההיענות המשמעותית מצד הציבור לאפשרות החדשה, ואת הצורך בהמשך והרחבת המהלך. אריאב ציין כי יש שחיקה בפניות המקוונות, והרשות פונה בהודעות למי שתוקף המסמכים שלהם עומד לפוג, וכעת ברשות חוזים במעל אלף פניות ביום מאזרחים שמבקשים הארכה באופן מקוון.

הצעת חוק להרחבת השימוש בו. זיהוי ביומטרי.

הצעת חוק להרחבת השימוש בו. זיהוי ביומטרי. צילום: אילוסטרציה. Shutterstock

הצעת חוק: לאפשר השוואת אמצעי זיהוי ביומטריים לממוני ביטחון

לאחר אישור הצו, דנה הוועדה בהצ"ח שתאפשר לממוני ביטחון ומאבטחים במשרדי הממשלה ובמעברי הגבול ליטול ולהשוות אמצעי זיהוי ביומטריים. על פי הצעת החוק, מוצע להוסיף לבעלי התפקידים המוסמכים אישור ליטול, להפיק ולהשוות אמצעי זיהוי ביומטריים. לפי ההצעה האישור ינתן לממוני הביטחון והמאבטחים של גופים מסוימים המנויים בחוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים, ובהם משרדי הממשלה, לרבות יחידות הסמך שלהם, וכן גופים הקשורים למעברי גבול. 

בנוסף, מוצע לקבוע כי אימות זהותו של אדם מול מסמך הזיהוי שהוא נושא, יכול להתבצע גם באמצעים ממוכנים המופעלים על ידי הגופים המעסיקים את בעלי התפקידים המוסמכים, וכן הוצע כי מי שמסרב להזדהות בדרך זו – יראו אותו כמי שלא הזדהה.

עוד מוצע לקבוע כי צפייה בתמונת תווי הפנים השמורה בשבב מסמך הזיהוי תהיה שימוש מותר לפי חוק זה. לצד זאת, כדי למנוע יצירת מאגרי משנה ביומטריים, מוצע לאסור אגירה והעברה של תמונת תווי הפנים השמורה בשבב מסמך הזיהוי של אדם, או נתוני הזיהוי הביומטריים שהופקו ממנה באופן ממוחשב, וכן לקבוע חובת מחיקה מיידית של התמונה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים