תוכן שיווקי
בעקבות פורום eGov

הדסה מתחדשת: פלטפורמת דאטה חדשנית תופסת תאוצה!

11:21
בית החולים הדסה: פלטפורמת דאטה חדשנית לתמיכה במחקרים.

בשבוע האחרון הושלם בהצלחה פרויקט של בית החולים הדסה ופירמת דלויט (Deloitte) ישראל. הפרוקייט בחן פלטפורמת נתונים חדשה המאפשרת להדסה להנגיש נתונים מותממים לקבוצות חוקרים מהארץ ומהעולם בצורה מאובטחת בסביבת ענן.

הפרויקט האסטרטגי הובל על ידי צוות מומחים בכירים מבי"ח הדסה ובראשם דניאל סיינו, ה- CTO של אגף מערכות מידע, איילת אהרון, ה-CIO, וד"ר כנרת משגב, מנהלת יחידת מחקרי נתונים בקרן המחקרים של בית החולים (בהנהלת פרופ' אייל משעני). מהצד של דלויט ישראל הובילו את הפרויקט ד"ר מיטל אבגיל צדוק, מובילת טכנולוגיות דאטה בסקטור הבריאות, ובנימין דבוסקין, דירקטור ניהול ומוביל הנדסת הענן בפרקטיקת הענן.

במסגרת הפרויקט נרשמו כמה הישגים משמעותיים שתרמו לבחירת הפלטפורמה:

הנגשת סביבת המחקר לצוות הקליני: הפלטפורמה הוכיחה את יכולתה בניהול מערכי נתונים גדולים וביצוע ניתוחי דאטה מורכבים עם עקומת למידה מהירה. החוקרים הצליחו לבצע בצורה פשוטה ומהירה ניתוחים סטטיסטיים שונים, הכוללים יישום מודלים של למידה חישובית ומינוף יכולות AutoML. ההנגשה הפשוטה של יכולות המערכת אפשרה לצוותי המחקר הקליניים של הדסה להפיק תובנות בזמן קצר.

חיבור לשרתים עם ביצועים מיחשוביים גבוהים (HPC): החיבור ליכולות HPC הוכיח את עצמו כ-Game Changer עבור סביבת המחקר של בית החולים. במהלך הפרויקט, בוצעו חישובים מורכבים שלא ניתן היה לבצע בעבר בסביבות הישנות, אשר קידמו את צוות החוקרים לתובנות חדשות. מהלך זה היה בעל ערך בעיקר בתחום המודלים הגנטיים, שבהם עיבוד נתונים בקנה מידה גדול הוא חיוני.

מודלי שפה מורכבים: הפלטפורמה אפשרה לבנות בקלות Pipeline לשימוש במודל שפה מורכב (LLM). בפרויקט נעשה שימוש במודל Claude, שמאפשר מיפוי ותשאול של מסמך PDF בעברית בצורה אינטואיטיבית ופשוטה. תוספת של יכולות LLM לצוות המחקר מוסיפה שכבה של יכולות, אשר נותנות לחוקרים את הכלים ולייצר חדשנות פורצת-דרך בהדסה.

סיינו ציין,  כי "הפלטפורמה נועדה להקנות להדסה יכולות למידת מכונה מתקדמות של נתונים בנפחים גדולים ובסביבה ידידותית למשתמשי הקצה, ולמעשה למקם את הדסה בחזית הטכנולוגיה, בהיותו בית החולים הראשון בארץ שמנגיש לחוקריו שילוב של כוח זיכרון ומחשוב בטכנולוגית ענן, ותוכנה לאנליזות מתקדמות".

הפלטפורמה שנבחרה – דאטאייקו (Dataiku), משלבת חבילה מקיפה של יכולות, הכוללות ניתוח סטטיסטי בסיסי, למידת מכונה מתקדמת (ML), למידת מכונה אוטומטית (AutoML), חיבוריות ליכולות מחשוב גבוהות (HPC) ומודלים מתקדמים של שפות (LLMs).

דבוסקין אמר, כי "כחלק מהפרויקט, צוות מומחים מטעם דלויט ישראל אמון על תכנונו ויישומו של אזור נחיתה (Landing Zone) בשירותי הענן של אמזון (AWS), מה שמבטיח שנוסף על נגישות למשאבים הנדרשים, הפלטפורמה תהיה גם מאובטחת, אג'ילית ובעלת פוטנציאל התפתחות לצרכים עתידיים".

בבחינת הפלטפורמה השתתפו חוקרי בית החולים וצוותי ה-IT, והפידבקים היו חיוביים ביותר. המשתמשים הדגישו את קלות השימוש של הפלטפורמה, את הויזואליזציה המרשימה, את הנגישות ליכולות חדשות ואת החיסכון המשמעותי בזמן. הם העריכו במיוחד את יכולתה של הפלטפורמה לאחד מספר גורמים מקצועיים באותו הפרויקט ולאפשר עבודה מקבילה, לרבות תיעוד של כל השלבים במהלך העבודה.

ד"ר משגב אמרה, כי "פרויקט זה מהווה שלב נוסף בעבודת צוות המחקר של קרן מחקרים הדסה, שמשקיע רבות בפיתוח פתרונות העונים על הצרכים המורכבים של מחקר בריאות מודרני והתאפשר הודות למענק שניתן מרשות החדשנות, משרד הבריאות ומערך הדיגיטל הלאומי לקרן מחקרים הדסה. הבקשה למענק הוגשה באמצעות חברת הדסית".

ליצירת קשר לפרויקטים בעולמות הענן והדאטה, ניתון לפנות לבנימין דבוסקין.

 

אירועים קרובים