"רשות החדשנות: למרות שההיי-טק שרד עד כה – הענף בקיפאון"

דו"ח השפעת המלחמה על היי-טק מראה שמאוקטובר 23' היקף הגיוסים היה יציב, אך העתיד - פחות אופטימי ● המנכ"ל דרור בין: "על הממשלה להגדיל את תקציב הרשות, כדי לסייע לחברות שלא יכולות להמשיך לגייס בגלל המלחמה"

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות.

בניגוד לציפיות בתחילת המלחמה, לגבי השפעתה על הענף, הנתונים לחלק האחרון של שנת 2023 ו-2024 עד לרבעון השלישי, מראים שהענף גילה יציבות פחות או יותר, בקצב הגיוסים. מאז פרוץ המלחמה ועד לאוגוסט השנה היה הקצב זהה לתקופות מקבילות מלפני המלחמה. אבל נכון לאוגוסט 2024 – תמונת העתיד אינה אופטימית ו"הענף בקיפאון".

כך עולה מדו"ח מיוחד של רשות החדשנות המתפרסם הבוקר (ב'), ומשקף את תמונת המצב עד היום, אבל אם אזהרה ברורה שנכון לעכשיו הענף בקיפאון, הן מבחינת השקעות וגיוסי הון לחברות שממתינות לסבבים נוספים של השקעות, והן מבחינת כוח האדם בענף.

על פי הדו"ח, בין אוקטובר 2023 לאוגוסט 2024 גויסו קרוב ל-9 מיליארד דולר – היקף גיוסים זהה לתקופות מקבילות לפני המלחמה, מה שמייצג אולי את הצד החיובי שמוכיח כי בניגוד לציפיות, היקף ההשקעות לא ירד.

הרשות מרימה דגל אדום

בהקשר זה מצויין בדו"ח כי גיוסי ההון של סטארט-אפים בישראל ניצבים במקום ה-3 בעולם – אך קצב ההתאוששות אטי והתחרות צמודה. עם זאת ולמען ההברה: הסכום אותו גייסו מציב את האב החדשנות הישראלי במקום השלישי בעולם במונחי גיוסים, סכום הנמוך רק מסך הגיוסים בסן-פרנסיסקו ובניו-יורק.

אלא שכאמור התמונה העתידית מדברת על קיפאון, שהוא לא טוב לענף, ומכאן הסיבה שהרשות מרימה דגל אדום.

גם מצב התעסוקה מלמד על קיפאון, והיעדר אופק לצמיחה. על פי הדו"ח, מספר המועסקים בענף עומד כעת על 400 אלף – מספר זהה לשנת 2022. עם זאת, באופן מפתיע, בחלק אחר של הדו"ח, מנהלים בענף, שנשאלו לגבי אופק גיוסים בשנת 2025, היו הרבה יותר אופטימיים מאשר בדו"ח קודם.

נתון מעניין נוסף הוא שהגיוסים שנעשו השנה היו בעיקר למחלקות מו"פ בחברות, ופחות ליתר התפקידים בארגון, כמו אנשי שיווק, אנשי ניהול ועוד.

"מצב זה מצביע על פחות הזדמנויות תעסוקה בהיי-טק למי שאינם בתפקידים טכנולוגיים, ומגביל את היכולת של ההיי-טק לצמוח כענף מעסיק בישראל", נאמר בדו"ח. עם זאת, השכר בענף המשיך לגדול, והפערים לעומת השכר הממוצע במשק – עדיין גדולים.

גם תמהיל ההשקעות ממשיך להיות ריכוזי – קרוב ל-60% מההשקעות שנעשו בתקופת המלחמה הופנו לסבבי גיוס גדולים (מעל 50 מיליון דולר), בעיקר בחברות מבוססות. תחום הסייבר, הפך לדומיננטי במיוחד, וריכז כ-35% מסך ההשקעות בתקופה זו, נתון הכפול מהשנים הקודמות.

"לוודא שההשקעות זורמות גם לסטארט-אפים צעירים ולחברות בצמיחה"

בריאיון לאנשים ומחשבים בעקבות פרסום הדו"ח, אמר מנכ"ל הרשות דרור בין: "הדו"ח מראה מצד אחד את האטרקטיביות של חברות הטק הישראליות, אולם על מנת להבטיח שעם סיומו של המשבר ההיי-טק יחזור לתוואי הצמיחה המהירה שלו, עלינו לוודא שההשקעות זורמות גם לסטארט-אפים צעירים ולחברות בשלבי צמיחה".

לדבריו, על הממשלה להגדיל משמעותית את תקציב הרשות, כפי שעשתה בתקציב הקודם, שבו ניתנו לרשות מיליארד שקלים. "בעזרת התוספת סייענו לכל החברות שהיו בשלבי גיוס ראשונים ולא יכלו לגייס", סיפר בין. "אולם התקציב נוצל, וכעת הבעיה היא עם חברות שכבר הגיעו לבשלות, גייסו בשלב ראשון, אבל בגלל המלחמה הן לא יכולות להמשיך לגייס", אמר.

"אנחנו סבורים שהממשלה חייבת למצוא דרכים לסייע לענף, על ידי הגדלה משמעותית של תקציב הרשות, כדי שיהיה מספיק כסף לעזור לחברות שכבר פועלות, יש להן מוצר והן צריכות להמשיך לגייס", הוסיף בין. להערכתו מדובר באלף חברות כאלו, בשלבים שונים של גיוס.

"נכון גם בעיניי לבנות בכלל תקציב רב שנתי של השקעות של הממשלה בהיי-טק, שיאותת גם למשקיעים בארץ וגם למשקיעים בחו"ל כמה הענף הזה חשוב לישראל, וכמה הממשלה מבינה את החשיבות שלו", הבהיר בין.

תגובות נוספות

גילה גמליאל, שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה: "עלינו לפעול בדחיפות כדי להבטיח שהענף יוכל להמשיך להוביל את הצמיחה הכלכלית שלנו, לא מספיק רק להישאר יציבים, אנחנו חייבים לחתור לשגשוג וצמיחה, במיוחד מול התחרות הגלובלית".

ד"ר אלון סטופל, יו"ר רשות החדשנות: "מדובר בסימן אזהרה ברור. תעשיית ההיי-טק הופכת להיות ממוקדת יותר בתפקידים טכנולוגיים, מה שמאותת כי הצמיחה העסקית של חברות ההיי-טק מתבצעת מחוץ לישראל. במידה שתהליך זה ימשך, הוא יפגע בצמיחה הכלכלית וישפיע גם על ההזדמנויות של אנשים העובדים בתפקידי מעטפת להשתלב במגזר ההיי-טק".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים