דו"ח: "מטא, טסלה ואמזון מערערות את הדמוקרטיות"

פדרציית איגודי העובדים ITUC, שגם ההסתדרות חברה בה, טוענת שהענקיות הרב לאומיות תומכות כספית בתנועות ימין קיצוני, מחריפות את משבר האקלים ופועלות נגד עובדים

לפי הדו"ח, צריך להציל את הדמוקרטיות מחברות הענק.

דו"ח חדש מאשש טענות של רבים וטובים, שלפיהן תאגידי הענק בכלל, ושל ענף ההיי-טק בפרט, מערערים על הדמוקרטיה ברחבי העולם. על פי הדו"ח, שפרסם ITUC, האיחוד הבין לאומי של איגודי העובדים, מטא, טסלה, אמזון וחברות נוספות מבצעות שלל צעדים שגורמים לכך, בהם נתינת כספים לתנועות ימין קיצוני, מימון זיהום הסביבה והחרפת משבר האקלים, פגיעה בזכויות אדם, הפרת זכויות עובדים וניסיון לשבירת איגודים מקצועיים.

ה-"חשודות המיידיות" בערעור על הדמוקרטיה הן חברות המדיה החברתית וענקיות האינטרנט. אלא שבין החברות שבהן הדו"ח טיפל, ושהוא מותח עליהן ביקורת חריפה, יש "רק" שתיים כאלה – אמזון ומטא. החברות האחרות מגיעות מעולמות מגוונים: טסלה מתחום האוטומוטיב, קרנות ההשקעות בלקסטון ואנגארד, תאגיד האנרגיה אקסון מוביל, ותאגיד המסחר גלנקור.

מטא ומאסק בעד הימין הקיצוני, אמזון נגד ארגוני העובדים

בדו"ח נכתב כי "יש למטא תפקיד עצום במתן אפשרות לתעמולה. היא מאפשרת לתנועות ימין קיצוני להשתמש בפלטפורמות שלה כדי להגדיל חברים ולזכות בתמיכה בארצות הברית ומחוצה לה". עוד צוין כי החברה פעלה "פעולות תגמול" נגד רגולטורים שרצו להצר את צעדיה בקנדה, והפעילה מאמצי לובינג יקרים למניעת חקיקה של חוקים להסדרת פרטיות הנתונים.

אמזון הינה המעסיקה החמישית בגודלה בעולם והקמעונאית המקוונת הגדולה ביותר. על פי מחברי הדו"ח, "אמזון השפיעה עמוקות על התעשיות והקהילות שבהן היא פועלת. החברה ידועה לשמצה בשל שבירת איגודי העובדים, כמו גם בשכר הנמוך שהיא משלמת לעובדים שלה. היא מונופול בעולם המסחר האלקטרוני, מרכזי הנתונים של AWS אחראים לפליטת פחמן בשיעור מוגזם באופן חריף… היא מעלימת מסי תאגיד, ועוסקת בלובינג ברמות הלאומית והבינלאומית". עוד צוינו בו שיעורי הפציעות הגבוהים של עובדי אמזון בארצות הברית, טענתה שהמועצה הלאומית ליחסי עבודה היא לא חוקית, מאמציה בקנדה לבטל את החוקים שמגנים על העובדים, סירובה להשתתף בדיונים בנושאי פגיעות בעובדים, וסירובה לנהל משא ומתן עם איגודי עובדים בכמה מדינות, בהן גרמניה. "אמזון מימנה גם את מאמצי קבוצות הימין הקיצוני לפגוע בזכויות הנשים ובחקיקת ההגבלים העסקיים", נכתב, "והאתר שלה שימש קבוצות שנאה כדי לגייס כסף ולמכור מוצרים".

לפי הדו"ח, מרכזי הנתונים של AWS אחראים לפליטת פחמן באופן חריף.

לפי הדו"ח, מרכזי הנתונים של AWS אחראים לפליטת פחמן באופן חריף. צילום: ShutterStock

על טסלה כתבו אנשי ITUC כי היא מתנגדת להתאגדות של עובדי החברה בארצות הברית, גרמניה ושבדיה, וכי יש הפרות של זכויות אדם במסגרת שרשראות האספקה ​​שלה. עוד נכתב כי "לאילון מאסק יש התנגדות אישית לאיגודי עובדים ולדמוקרטיה… והוא תומך בכמה מנהיגים בעולם, ביניהם דונלד טראמפ בארצות הברית, חוויאר מיילי (נשיא ארגנטינה, איש המפלגה הליברטריאנית – י"ה) ונרנדרה מודי בהודו".

בעל המאה הוא בעל הדעה

לדברי טוד ברוגן, בכיר ב-ITUC, "מדובר בכוח ובכסף, שלמי שיש אותם – הם אלה שקובעים את סדר היום. כאנשי איגודים מקצועיים, אנחנו יודעים שאם לא נהיה מאורגנים, המנהלים בעבודה והשליטים במדינה הם שיקבעו את סדר היום ולא יענו באמת על הצרכים של האנשים". הוא הוסיף כי "מנהלי החברות הללו משחקים משחק לטווח הארוך. זה משחק שמטרתו העברת כוח הרחק מהדמוקרטיה, בכל רמה, למגרש שבו הם לא צריכים להיות מודאגים מההשפעות על העובדים – אלא רק לדאוג להגדלת השפעתם, כוחם ושורת הרווח שלהם. במקרים רבים, תאגידים רב לאומיים חזקים יותר ממדינות, ואין להם אחריות דמוקרטית כלשהי".

ITUC היא פדרציית איגודי העובדים הגדולה בעולם, המקיפה 191 מיליון עובדים מ-331 ארגונים ב-169 מדינות, בהם ההסתדרות.

הדו"ח פורסם שלשום (ב'), כחלק מהמאבק בשדולות רבות העוצמה שאותן חברות מפעילות, מתוך הרצון לשנות ולעצב את המדיניות הגלובלית שנדונה ב-"ועידת הפסגה של העתיד" שערך האו"ם בניו יורק השבוע. לפי הדו"ח, גופי הלובינג של תאגידי ענק אלה מנסים להשפיע על המדיניות הגלובלית בתחומים רבים ומגוונים, לרבות דרך מוסדות האו"ם.

מטא, אמזון וטסלה לא הגיבו לדו"ח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים