האיחוד האירופי: גוגל הגישה תלונת הגבלים עסקיים נגד מיקרוסופט

גוגל קלאוד טענה בתביעה שהגישה ביום ד' כי מיקרוסופט משתמשת בחוזי רישוי לא הוגנים בעסקי מחשוב הענן שלה Azure, כדי לחנוק את התחרות ● המהלך מסמן הסלמה משמעותית בתחרות בין שתי הענקיות

גוגל הגישה נגדה תביעת הגבלים עסקיים באיחוד האירופי. מיקרוסופט.

גוגל – או יותר נכון זרוע גוגל קלאוד שלה – הגישה אתמול (ד') תלונת הגבלים עסקיים נגד מיקרוסופט לנציבות האירופית, בה  האשימה את ענקית התוכנה בעיסוק בפרקטיקות לא הוגנות בשוק מחשוב הענן. מדובר במהלך שמסמן עוד הסלמה בתחרות הסוערת בין שחקניות הטק הגדולות, אך גם בכזה אשר נשען על הרגולציה האירופית המתהדקת לשיטות העבודה של חברות הטכנולוגיה הדומיננטיות.

הטענות בתביעתה של גוגל מתמקדות באסטרטגיות הרישוי של מיקרוסופט, שלטענת התובעת מאלצות לקוחות להישאר בשירות Azure – פלטפורמת הענן של מיקרוסופט. לדברי גוגל, מיקרוסופט ממנפת את מעמדה החזק בשוק ה-Windows Server ובכל הקשור בשימוש של רבים ב-Office, כדי לקפח את המתחרים. באופן ספציפי, התביעה טוענת שמיקרוסופט מטילה "ענישה" משמעותי על לקוחות אשר מעוניינים להעביר את רישיונות Windows Server שלהם מ-Azure לשירותי ענן מתחרים. לדברי הענקית ממאונטיין וויו, ההגירה ל-Azure למעשה נועלת משתמשים בתוך האקו-סיסטם של מיקרוסופט. "מיקרוסופט הופכת את השימוש בתוכנת Windows Server ובמוצרים אחרים שלה על עננים מתחרים ליקר מדי", ציינה גוגל בהגשתה.

בנוסף, גוגל טוענת שאפילו אותם לקוחות שמוכנים לשלם את דמי הענישה המשמעותיים עומדים בפני מכשולים נוספים, שכן מיקרוסופט מונעת מהם, לכאורה, עדכונים חיוניים ותיקוני אבטחה במשך יותר משלוש שנים, כשה-Windows Server פועל על פלטפורמות ענן מתחרות. הדבר, לטענת גוגל, מנוגד לחלוטין לתמיכה הזמינה ללקוחות Azure, שאינם נתקלים בהגבלות דומות.

"לא שכנעה חברות אירופיות – לא תצליח לשכנע את הנציבות"

מיקרוסופט הגיבה להאשמות אלה בתקיפוּת. דובר מטעמה ציין כי החברה כבר הספיקה בעבר להסדיר חששות דומים שהעלו ספקי ענן אירופים, מה שמרמז כי המאמצים הנוכחיים של גוגל יתקלו גם הם בהתנגדות דומה. "לאחר שלא הצליחה לשכנע חברות אירופיות, אנו מצפים שגוגל לא תצליח לשכנע את הנציבות האירופית", קבע הדובר. אמירה זו מדגישה את האמון של מיקרוסופט בתאימות ובשיטות התחרותיות שלה, שכבר עמדו בפני בדיקה של הרגולטורים בעבר.

ואכן, זו כאמור אינה הפעם הראשונה ששיטות העבודה העסקיות של מיקרוסופט עומדות לבחינה באירופה. מוקדם יותר השנה, הנציבות האירופית פתחה בחקירה על השילוב שביצעה מיקרוסופט בין שירות Teams שלה עם Office 365, בחשד שבכך החברה העניקה ל-Teams יתרון תחרותי לא הוגן.

יתרה מזאת, תלונה שהוגשה בשנת 2022 על ידי ספקי שירותי תשתיות הענן באירופה (CISPE) – הכוללת את AWS בין חבריה – קראה לבחינת נוהלי הרישוי של מיקרוסופט, אם כי המקרה המסוים הסתיים, כפי שדיווחנו, בפשרה בגובה 22 מיליון דולר, שעצרה את המהלך של חקירה ממושכת. בהמשך, לפי דיווח של בלומברג, גוגל הציעה ל-CISPE עסקה מפתה של כ-500 מיליון דולר, שמטרתה הייתה להניע את הספקיות שבקבוצה לשמור על תלונת ההגבלים העסקיים שלהן נגד מיקרוסופט ולא להגיע מולה לפשרה – אך זו לא התקבלה על ידיהם.

כדאי לזכור עם זאת כי על אף שגוגל נמצאת כעת במתקפה, גם היא חוותה את חלקה באתגרי ההגבלים העסקיים באירופה. רק לאחרונה החברה הפסידה בערעור של 2.4 מיליארד יורו, במאבק משפטי ארוך, וכמו כן התנהלותה בתחום טכנולוגיות הפרסום נמצאת גם כן בבדיקה של הרגולטורים בבריטניה, שגילו באופן זמני שאפשר כי שיטותיה של גוגל עלולות להפר את חוקי התחרות בממלכה.

עמית זאברי, סגן נשיא גוגל קלאוד, ניסה לשדר את המסר ש-גוגל מייחסת חשיבות לתחרותיות והצהיר: "אנחנו רוצים ששוק הענן יישאר ויהפוך להיות מאוד תוסס ופתוח עבור כל הספקים, כולל הספקים האירופים". הצהרה זו משדרת לא רק נכונות של גוגל, על פניו, לתחרות שוויונית, אלא גם מאמץ שלה לחזק את מעמדה בשוק הענן, הנשלט על ידי מיקרוסופט ו-AWS. בשוק זה מדורגת גוגל שלישית בעולם, אחרי אמזון ומיקרוסופט. 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים