הזימונית של חסן נסראללה כבר לא זמינה

במבצע ההתנקשות המורכב במנהיג החיזבאללה היה ל-IT חלק, במסגרת תפיסת הרב זרועיות והשילוביות, שמממש אגף התקשוב של צה"ל

חוסל, בעזרת התקשוב. מנהיג החיזבאללה, חסן נסראללה.

מנהיג החיזבאללה, חסן נסראללה, חוסל שלשום (ו') על ידי צה"ל במפקדת הארגון ברובע הדאחייה בביירות, לאחר שמטוסי חיל האוויר הפילו על המקום פצצות במשקל כולל של עשרות טונות. האירוע גרם לנפגעים רבים, כולל אחרים בחיזבאללה, ולהרס רב, שממנו הוצאה היום גופתו של נסראללה. ה-IT סייע לחיסול של רב המרצחים, בכך שסייע למימוש תפיסת השילוביות והרב זרועיות של צה"ל.

אבל לפני כן, צלילה קצרה להיסטוריה: ישראל בר היה קצין בכיר בצה"ל, פעיל פוליטי, מעורה בצמרת הביטחונית, ומקורבו ואיש אמונו של דוד בן גוריון, ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון של מדינת ישראל. בר התגלה כמרגל למען ברית המועצות.

בספרו במעגל בעיות הביטחון, שיצא ב-1957 בהוצאת עם עובד – ספריה לעם, כתב בר, תחת כותרת המשנה "ההכרעה לא תיפול ברצועת עזה": "יש הסבורים כי טיהור רצועת עזה היא הדרך הטובה ביותר למנוע תוקפנות מצרית רבתי המאיימת בעתיד. אין לסברה זו ולא כלום עם עובדות צבאיות. נכון שהרצועה משמשת בסיס ליחידות גרילה למעשי הטרדה ולתגרות גבול. כן נכון הדבר שחיסולו של בסיס זה היה משפר במידה ניכרת את מצבנו הגיאוגרפי-צבאי ואת תנאי הביטחון השוטף. אולם אין במבצע עזה מבודד שום ערובה למניעת תוקפנות מצרית רבתי, ואף אין בו משום פגיעה בקרשי הקפיצה של הסכנה הזאת ובמקורותיה העיקריים…".

החלק של התקשוב בחיסולו של סמיר קונטאר

פאסט פורוורד 22 שנים קדימה: המחבל סמיר קונטאר השתתף בפיגוע בנהריה ב-1979, שבו נרצחו בני משפחת הרן ושני שוטרים. קונטאר נהרג ב-2015 בפיצוץ בסוריה, במהלך מלחמת האזרחים שאירעה במדינה. צבא סוריה החופשי קיבל אחריות על מותו, אולם לפי חיזבאללה (ארגון שקונטאר הפך לפעיל שלו לאחר ששוחרר מהכלא הישראלי), הוא נהרג מפגיעת טיל של חיל האוויר של ישראל.

ישראל לא לקחה אחריות על חיסול קונטאר. כך או כך, נראה שלמערך התקשוב של המדינה שנטלה את חייו היה חלק מרכזי בחיסולו של קונטאר.

סמיר קונטאר.

סמיר קונטאר. צילום: מדטרנהה, מתוך ויקיפדיה

התקשוב היווה רכיב חיוני במערך המתקפה על קונטאר. מעין "דבק", תבלין חיוני – אבל הרבה יותר חשוב, תשתית. זו חיונית, לצד יכולות המודיעין והתקיפה של חיל האוויר. כחלק מהמאמצים להשיג עליונות בשדה הקרב נדרשים הרתעה, מודיעין, תקיפה וסיכול. מאמצים אלה מושגים על בסיס שכבות מחשוב ותקשורת. המענה לכך הוא שילוביות – ברמת כלי בודד של כל זרוע, ביבשה – למשל טנק, בים – ספינה, ובחיל האוויר – מטוס, מסוק או כטב"מ. כל אלה צריכים לדבר עם כולם – ועם אמצעי שו"ב (שליטה ובקרה). בדרך זו, השילוביות מספקת תמונת מצב עם יכולת יירוט.

כך, האתגר הוא בהעברת נתונים ומידע מהחיישן לנשק. זוהי טרנספורמציה דיגיטלית הלכה למעשה, המעניקה יכולות הגנה, גילוי וקישוריות מרביות, כאשר מערכות הלחימה מביאות יכולות יירוט וסיכול, תקיפה והשמדה – ושרידות של מערכות.

התקשוב היה הגוף המשלב, המתכלל והמתזמר של היחידות השונות בצבא זה, וביניהן חיל האוויר וגורמי מודיעין.

היכולות לאיתור קונטאר, שהביאו לחיסולו, ככל הנראה התקדמו מאז ועד למבצע שהטיל פצצות שחדרו לבונקר שבו שהה נסראללה בערב שבת האחרונה. השילוביות והרב זרועיות עלו מדרגה, וה-ICT הצה"לי היווה את התשתית המחשובית שסייעה להצלחת המבצע

כדי לחסל את קונטאר נדרש היה לדעת את מיקומו. לצורך כך, נדרש מעקב אלקטרוני – אם אחר ההתנהלות שלו בעולם הקיברנטי ואם יירוט של השיחות שלו, בין שבוצעו בטלפונים ניידים לשימוש חד פעמי ובין שבוצעו בטלפונים בעלי יכולות הצפנה, או מבוססי תקשורת לוויין. נראה כי המקבילה באותה המדינה של ה-NSA, הסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית, עקבה אחרי טביעות האצבע הדיגיטליות שאותן הותיר קונטאר – בסלולר או במחשב. עוד יש להניח כי בחילות האוויר והמודיעין של צבא זר כלשהו נבנתה, במשותף, תשתית טכנולוגית הממכנת את תהליך ניהול ותכנון המטרות. אלה מאופיינות במורכבות גבוהה מאוד ודורשות מיומנויות ייחודיות לשם תכנונן.

המערכת הצבאית שנבנתה הגדירה שפה משותפת וממוכנת בין המודיעין, יצרן המידע, לבין חיל האוויר, שעושה בו שימוש מבצעי. כך, נוצר תהליך ארגוני מורכב, שכולל מגוון רחב של ממדים. יש לשער כי במסגרת הפרויקט לחיסול קונטאר פותח אלגוריתם יחיד מסוגו, שמייעל את תהליך תכנון התקיפות. התכנונים האופציונליים הוצגו לקברניט באופן חזותי, ואפשרו לו להחליט על חלופה מועדפת – ומיד יכול היה הצבא להוציאה לפועל.

ביג דאטה, בינה אוטומטית ו-AI

גם עולם הביג דאטה סייע להניב תובנות חדשות, בזמן אמת, על מגוון יעדים פוטנציאליים. אנשי ה-IT של הארגון שסיים את חיי קונטאר הבינו שהם נדרשים להיכנס לתחום על מנת לדעת דפוסי פעולה ותבניות נסתרות של אויביהם. הם עשו זאת, בין השאר, בעזרת בינה מלאכותית ולימוד מכונה.

כך, התקדם הצבא הזה: הוא עבר מה-BI המסורתי, שעוסק בדו"חות וניתוח העבר, והפך לארגון שעושה בינה אוטומטית, עם למידה מתקדמת ויכולות לניתוח צופה פני עתיד, וכמובן שימוש ביכולות AI.

מי שטיפל בקונטאר נכנס לעולמות שעד לא מכבר הוא היה בהם מעין עיוור. בצבא שחיסל אותו הבינו כי הם צריכים לצלול לעומק, על מנת לקבל יכולות ותובנות שלא היו להם בעבר. מהר מאוד הם הגיעו לתובנות מעניינות, עם ערכים מבצעיים ומודיעיניים שהם מכפלה בריבוע של ההשקעה שהשקיעו.

לסיכום: היכולות לאיתור קונטאר, שהביאו לחיסולו, ככל הנראה התקדמו מאז ועד למבצע שהטיל פצצות שחדרו לבונקר שבו שהה נסראללה בערב שבת האחרונה. השילוביות והרב זרועיות עלו מדרגה, וה-ICT הצה"לי היווה את התשתית המחשובית שסייעה להצלחת המבצע.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים