אפיק גיימס שוב מאתגרת ענקיות טק במשפט – מה על הכוונת הפעם?

אחרי שחילצה ניצחון מפתיע במאבק משפטי ארוך שנים עם גוגל, מפתחת פורטנייט החליטה שהיא הולכת על סבב נוסף, והפעם היא גוררת אל המאבק החדש-ישן גם את סמסונג, יחד עם יריבתה הוותיקה ממאונטיין וויו

שוב תובעת ענקיות טק. אפיק גיימס.

מפתחת המשחקים המפורסמת אפיק גיימס (Epic Games) – העומדת מאחורי הכותר המצליח פורטנייט – ממשיכה לעשות צרות לענקיות הטכנולוגיה. אפיק הגישה באחרונה תביעה נגד גוגל וסמסונג, בטענה ששתי ענקיות הטכנולוגיה עסקו בהתנהגות אנטי-תחרותית כדי לחסום תחרות בהפצת אפליקציות. 

התביעה החדשה מתרכזת סביב היישום של סמסונג של תכונת החסימה האוטומטית, המונעת ממשתמשים להוריד בקלות אפליקציות ממקורות אחרים מלבד מחנות Google Play ומחנותה של סמסונג, ה-Samsung Galaxy Store. לפי אפיק, תכונת החסימה האוטומטית, שהוצגה בתחילה בהגדרת הצטרפות מבחירה ובהמשך שונתה והפכה לברירת מחדל על ידי סמסונג, יוצרת מחסומים מיותרים עבור משתמשים המבקשים להוריד אפליקציות ממקורות צד שלישי.

ב-אפיק טוענים כי המהלך הזה מחבל בהחלטת חבר המושבעים בתיק הקודם והמאוד מתוקשר שלה נגד גוגל, שבו הוכרע במשפט מתמשך כי נוהלי חנות האפליקציות של גוגל אינם חוקיים, כולל הסכמים עם יצרניות טלפונים כמו סמסונג.

התביעה הנוכחית גם טוענת של-גוגל יש היסטוריה של עסקאות אנטי-תחרותיות עם יצרני OEM – גופים המייצרים מוצר או חלק הנרכש על ידי חברה אחרת – כולל סמסונג, וזאת לדברי התובעת כדי למנוע תחרות ולשמור על כוח המונופול של גוגל בהפצת אפליקציות.

אפיק טוענת בתביעתה כי פעולות אלו פוגעות במפתחים ובצרכנים ומערערות את המאמצים לקדם תחרות הוגנת בשוק האפליקציות ומבקשת מבית המשפט בארה"ב לאסור את ההתנהלות האנטי-תחרותית של סמסונג וגוגל, לדבריה, ולחייב אותן בהסרת תכונת החסימה האוטומטית כברירת מחדל, על מנת לאפשר את מה שהיא מגדירה כתחרות הוגנת בהפצת אפליקציות.

החברה בישרה כי היא שמה לה למטרה לקיים את החלטת חבר המושבעים ולהבטיח כי בהתאם לה פרקטיקות אנטי-תחרותיות אלה, לכאורה, יטופלו.

"כל החנויות והאפליקציות בעלות המוניטין חייבות להיות חופשיות"

נזכיר כי אפיק גיימס ניהלה בעבר מאבק משפטי ארוך ומורכב מול גוגל ואפל בנוגע למדיניות שלהן לגבי גביית עמלה של עד 30% על רכישות בתוך האפליקציה. המלחמה הזו החלה אחרי ש-אפיק ניסתה להציע רכישות בתוך המשחק וכן הורדת אפליקציות שלה, בחנות ייעודית שהקימה. המהלך הרתיח את אפל וגוגל שסילקו בתחילה את כותריה מחנויותיהן, אבל אפיק לא ויתרה והמשיכה להיאבק על עקרונותיה ולבסוף הרוויחה הכרעה לטובתה. במשפטה נגד גוגל , שנערך מול חבר המושבעים בנובמבר ודצמבר אשתקד, הכריעו המושבעים לטובת אפיק בכל הסעיפים, וקבעו שגוגל הפרה את חוקי ההגבלים העסקיים בשמירה על חנותה כחנות הדומיננטית ליישומי אנדרואיד, וכן לביצוע עסקאות באפליקציות, ושהחברה עשתה זאת, כפי שטענה נגדה חברת הגיימינג, כדי להבטיח שאפליקציות ישווקו אך ורק דרך ה-Google Play Store.

באותו משפט העיד גם מנכ"ל אפיק, טים סוויני. הוא נקרא לדוכן ביום התשיעי של המשפט, אחרי שקדמה לו עדות של מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי, אשר נאלץ להתייצב בעצמו במשפט. סוויני הציג בעדותו אז את עמדתו הגורפת לפיה גוגל היא "בריון חסר רחמים" ו"תוקפן שלא חדל ממעשיו", משום שהחברה משתמשת, לדבריו, בטקטיקות מפוקפקות כדי לגונן על מערכת התשלומים ה"דורסנית" שלה.

כעת הוא צייץ בנוגע לתביעה החדשה שיזמה החברה בהובלתו, וציין בפרסום ב-X בין השאר כי: "אם ננסה להתחרות ב-Google Play וב-Samsung Galaxy Store ובנתח ההכנסות שלהן של 70%, על-ידי הצעת נתח של 88% בהכנסות למפתחים, אבל 50% מהמשתמשים שלנו יוותרו (על השימוש בחנות העצמאית – ג"פ), ז אחרי שנביא בחשבון משתמשים אבודים ואובדן הכנסות, 88% האלה מצטמצמים לנתח הכנסות אפקטיבי של 44%".

הוא המשיך והסביר: "פשוטו כמשמעו, אף חנות לא יכולה להתחרות עם  השחקנים העסקיים הקיימים כאשר הם מקופחים בדרך זו. כדי שתהיה תחרות אמיתית, כל החנויות והאפליקציות בעלות המוניטין חייבות להיות חופשיות, על מנת להתחרות במגרש משחקים שווה. זה מה שהתביעה שלנו מבקשת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים