סיכום תשפ"ד: גיבורי המלחמה והשנה מההיי-טק

מארגוני הבריאות ועד לשלטון המקומי, מחברות ה-IT ועד לספקים, מהמנכ"לים.ות ועד למנהלי.ות משאבי האנוש - יש במלחמה הרבה גיבורים שאמנם לא נמצאים בשדה הקרב, אבל מאפשרים לקטר של המשק להמשיך לתפקד

שנה של גבורה.

כאשר באים לסכם שנה, ותהיה זו שנה עברית או אזרחית, חוזרים, בדרך כלל, לארכיון. לכן, הצצתי בו כדי לראות מה כתבתי בטור לסיכום השנה הקודמת, תשפ"ג. הנושאים שעמדו אז במרכז הסיקור היו מחאת ההיי-טקיסטים, כחלק מהמחאה נגד ההפיכה המשפטית, שגרמה לירידה חזקה בהשקעות הזרות בהיי-טק הישראלי, הבינה המלאכותית היוצרת, שפרצה בסערה לעולם, וכמובן הכנסים והאירועים שלנו, אנשים ומחשבים.

טור זה, לסיכום תשפ"ד, עוסק, מטבע הדברים, בעולם ההיי-טק בתקופת המלחמה. זו תקופה שעדיין אי אפשר לסכם אותה לחלוטין, משום שהיא לא נגמרה. הלילה נכנס צה"ל ללבנון, ונכון לשעת כתיבת שורות אלה מדברים על מתקפה איראנית קרובה מאוד נגד ישראל. סערת הרוחות והרגשות של כולנו עדיין נמשכת, ואנחנו נמצאים בסרט אימים שאין כל צפי מתי יסתיים.

לאורך כל השנה אנחנו, באנשים ומחשבים, ליווינו את האירועים, הן בחזית והן בעורף. הזדהינו עם משפחות החטופים, כאבנו את נפילת החללים ותהינו, כמו כולם, איך נקלענו למחדל הנורא הזה. התסכול גובר ככל שאנחנו שומעים, במיוחד בשבועיים האחרונים, על ההישגים של החיילים, ובמיוחד של חיל האוויר ושל זרועות המודיעין והטק בצה"ל, שב-7 באוקטובר לא זיהו ולא התריעו בזמן, ובכך הפכו את התקשוב והטכנולוגיה למטרה לחיצים, כעסים וניסיון לתלות בהם את האחריות למחדל. התעסקות שכזו מאוד "נוחה" לאנשים שהיו אמורים לפעול בעקבות המידע שהתקשוב סיפק. אפשר להעריך שעוד נעסוק בזה בשנה הבאה.

נקודות זכות ל-IT

במקביל לסיקור האירועים, כולל דגש על היבטי הסייבר, שהיה שחקן משמעותי בשנה זו, ליווינו, ראיינו וסיפרנו על הגיבורים שלנו, של הענף – המנמ"רים, המנכ"לים של החברות במגזר העסקי ושל ארגוני ה-IT בממשלה ובצה"ל, ובעיקר עובדות ועובדי החברות והארגונים. כולם התגייסו כדי לסייע ללוחמים, למפונים ובמיוחד למקום העבודה שלהם, על מנת למלא את מקומם של אלה שיצאו להילחם. אותם.ן עובדות ועובדים עשו מעל ומעבר כדי לסייע לארגונים שלהם להמשיך לתפקד.

התפקוד הטוב של הארגונים נבע לא רק מהמסירות של העובדים.ות, אלא גם מההשקעה שלהם בתהליכי טרנספורמציה דיגיטלית, בתשתיות ובתרגולים לשעת חירום. המלחמה לא מנעה מאלה מהם שעשו זאת להמשיך לתפקד. זה הורגש היטב במגזר הממשלתי, שהמשיך לתת שירותים לאזרחים, כולל פתרונות יצירתיים ומעוררי התרגשות עבור מאות אלפי עקורים שעזבו את בתיהם באותה שבת שחורה ובימים שלאחריה, חלקם ללא מחשבים וטלפונים.

לא נעצור!

לאחר ההלם הראשוני של ה-7 באוקטובר קיבלנו את ההחלטה הברורה שאנחנו לא עוצרים, שנקיים את הכנסים המקצועיים שתכננו. מאחר שבתחילת המלחמה לא היה אפשר לערוך כנסים פיזיים, חזרנו לארגון ולשידור וובינרים – דבר שעשינו גם בתקופת הקורונה. המפגשים הווירטואליים הללו עסקו בשורה של נושאים, שרבים מהם קשורים למלחמה, ושיתפנו בפני הצופים בהם את הגבורה של גיבורי ענף ההיי-טק.

גיבורים שאותם חשפנו מספר פעמים הם אנשי מגזר הבריאות: הרופאים, האחיות, הצוותים הרפואיים ואיתם המנמ"רים והמנמ"ריות של בתי החולים – בדרום, בצפון ובשאר אזורי הארץ, כמו גם מנמ"רי ארגוני הבריאות הגדולים וארגוני ההצלה. המוכנות שלהם לשעת חירום, גם בהיקף הבלתי צפוי כמו שהיה צריך ב-7 באוקטובר ומיד לאחר מכן, והמאבקים שלהם מול ההנהלות לפני המלחמה על מנת לשכנע אותן להשקיע בהיערכות לחירום ובהמשכיות עסקית, הוכיחו את עצמם מעל ומעבר. יש לציין בהקשר זה את ההובלה של חטיבת בתי החולים ושל אגף מערכות המידע במשרד הבריאות, שהתמודדו עם דרישות מיידיות מארגוני הבריאות השונים למתן פתרונות לטובת הטיפול באנשים.

ענף ההיי-טק, שהתמודד השנה עם כל האתגרים, וכולם מקווים שגם בשנה הבאה יהיו לו את הכוחות להמשיך להיות הקטר של המשק, כי אין לנו ברירה אחרת

גיבורים נוספים הם מנמ"רי הרשויות המקומיות. השלטון המקומי היה תמיד בעמדת נחיתות בכל מה שקשור להשקעה במערכות מידע, אבטחה ומוכנות לחירום. הכלל הידוע, שמה שלא עובד בשגרה לא יעבוד בחירום, הוכח השנה ביותר מדי רשויות, שזה היה המצב אצלן. זה לא מנע מהמנמ"רים של רשויות אלה להתעשת במהירות, לספק פתרונות וכלים, ולסייע לשרת את התושבים על הצד הטוב ביותר האפשרי.

רשויות מקומיות רבות עמדו בפני אתגר שמעולם לא חשבו עליו – בבת אחת נוספו להן אלפי תושבים, שפונו מהצפון ומהדרום. הדיגיטציה וההיערכות המהירה אפשרו לאותן רשויות לתת להם את השירותים העירוניים. הן לא היו יכולות להתמודד עם זה ללא מערכות מידע, דאטה בייסים ומערכות CRM. המושג "עיר חכמה" קיבל הרבה יותר משמעות – אצל רשויות מהמגזר המוניציפלי שהטמיעו תהליכים כאלה, אבל גם, ואולי אף בפרט, בקרב רשויות שטרם עלו על המרכבה הדיגיטלית.

גם מנמ"רי הממשלה היו שחקן מרכזי במאמצים שעשו ארגוניהם. נושאים כמו טרנספורמציה דיגיטלית, שירותים מקוונים, מעבר לענן ובינה מלאכותית, שבחלק מהמשרדים אמנם כבר יושמו ערב המלחמה או היו בתהליכי יישום, אבל אצל אחרים היו רק בתכנון, קיבלו תאוצה מיד עם תחילתה. חלקם אף היו באמצע מעבר לענן הממשלתי נימבוס. קשה לתאר איך החיים בארץ היו מתנהלים לולא היערכות נכונה של רשות התקשוב ושל מנמ"רי הממשלה.

גיבורים מעוטף עזה

הוובינרים שלנו הציגו גיבורים נוספים – כמו, למשל, מנהלי החממות הטכנולוגיות בעוטף עזה, שנאלצו לתת מענה לחברות סטארט-אפ צעירות, שאלמלא כן קרוב לוודאי שהן היו נסגרות. בלטו במיוחד אנשי חממת אינגב, שעם סיוע חד פעמי של הממשלה אפשרו לחלק מאותן חברות להמשיך לתפקד. בחלק מהמקרים הן המשיכו לתפקד כשהמנכ"לים שלהן נמצאים על הנגמ"שים, בתוך עזה.

פגשנו גם גיבורים, ובעיקר גיבורות, נוספות – מנהלות משאבי האנוש. בבת אחת הן נאלצו להתמודד עם אתגרים שאף אחד לא הכין אותן אליהם. האישי והמקצועי התערבבו בקרב כל העובדים והמועמדים, והן היו צריכות לשמור על קשר אישי עם העובדים – אלה מהם שיצאו למילואים ואלה שלא – ועם משפחותיהם. כולל, למרבה הצער, עם משפחות של עובדים שמתו במלחמה או נחטפו.

והיו גם גיבורים, שחקנים חשובים בשרשרת של ארגון לקוח וספק: מנכ"לי חברות ה-IT וחברות השירותים. שוב הוכח המסר שתמיד עובר במפגשים מקצועיים: ספק הוא לא רק מי שמוכר משהו, אלא גם שותף, כזה שבעת הצורך מעמיד את כל המשאבים שלו לטובת הלקוח. חברות אלה הן חלק מענף ההיי-טק, שהתמודד השנה עם כל האתגרים, וכולם מקווים שגם בשנה הבאה יהיו לו את הכוחות להמשיך להיות הקטר של המשק, כי אין לנו ברירה אחרת.

שנה טובה.

 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים