14 ממדינות ארה"ב נגד טיקטוק: גורמת נזק נפשי לצעירים

בתביעה המתוקשרת שהגישו מדינות בארה"ב נגד הפלטפורמה נטען כי היא גורמת נזק נפשי חמור לבני נוער ● הן מאשימות את הרשת החברתית הפופולרית בחשיפת צעירים לתוכן מזיק שמייצר התמכרות והשפעה שלילית על בריאות הנפש

נתבעה על ידי מספר מדינות בארה"ב. טיקטוק.

מספר מדינות בארה"ב הגישו תביעה משותפת נגד טיקטוק (TikTok), בטענה שפלטפורמת המדיה החברתית הפופולרית גורמת נזק לבריאות הנפשית של משתמשים צעירים. המדינות טוענות בתביעתן כי טיקטוק הונדסה במכוון כך שתהיה ממכרת, תשאיר ילדים מעורבים (engaged) בה לתקופות ממושכות, ושהמשתמשים הצעירים בה יחשפו לתוכן שעלול להזיק להם. התביעה מדגישה את החששות הגואים לגבי השפעת הפלטפורמה על רווחתם הנפשית של צעירים, תוך ציון מקרים של אתגרים מסוכנים ושיטות השיווק המטעות של הפלטפורמה.

התובעים הכלליים מיותר מתריסר מדינות בארה"ב (14, ליתר דיוק), כולל נציגים מהמדינות הדומיננטיות ניו יורק וקליפורניה, האשימו בתביעתם את טיקטוק בתרומה למשבר בריאות הנפש שמתפשט והולך בקרב בני נוער, וזאת עקב הונאה והטעיית הציבור לגבי בטיחות השימוש הממושך בשירות. ספציפית הם טוענים, כאמור, שהפלטפורמה משתמשת בתכונות ממכרות כדי לחבר אליה ילדים בעבותות, ומכוונת אותם בכוונת מכוון אל תוכן שעלול להיות בעל השפעות שליליות עליהם. בנוסף בתביעה עולים חששות לגבי הטיפול של הפלטפורמה בנתוני המשתמשים והשפעת התנהלותה זו על פרטיות הילדים. התלונה טוענת עוד כי הרשת החברתית מבוססת הסרטונים הפופיים הקצרים מנציחה התנהגויות המובילות לחרדה, דיכאון ודימוי גוף שלילי בקרב המשתמשים הצעירים שלה.

"ניקוטין דיגיטלי" להמונים

בהצהרה מטעמה, התובעת הכללית של ניו יורק, לטיטיה ג'יימס, ציינה את ההשלכות הטרגיות של השפעתה של טיקטוק על הגולשים הצעירים, בהתייחסה לתקריות שבהן בני נוער עסקו באתגרים מסוכנים שקודמו בפלטפורמה.

התובע הכללי של קליפורניה, רוב בונטה, הדגיש בפני התקשורת את אחריותה של טיקטוק למשתמשיה, והצהיר כי היא "גורמת להתמכרות למדיה חברתית אצל ילדים למען הרווח שלה".

התובע הכללי של וושינגטון, בוב פרגוסון, התייחס לתביעה והרחיב: "היום הגשנו תביעה אזרחית בבית המשפט העליון של מדינת וושינגטון נגד טיקטוק בגין סיכון בריאותם הנפשית של צעירי וושינגטון באמצעות הפלטפורמה שלה. התביעה שלנו היא חלק מקואליציה דו-מפלגתית ארצית".

גם התובע הכללי של מחוז קולומביה, בריאן שוולב, צוטט בשיחה עם CNBC בהצהרות נחרצות נגד טיקטוק. בין השאר האשים שוולב את החברה כי היא פועלת על תקן של "ניקוטין דיגיטלי" להמונים. מעבר להאשמות על בריאות הנפש, התביעה של מחוז קולומביה מאשימה את טיקטוק גם בכך שהיא פועלת כ"כלכלה וירטואלית ללא רישיון" באמצעות מערכת המטבעות הווירטואליים שלה, ה-TikTok Coins המוצעים בתוך הפלטפורמה. משתמשים יכולים לרכוש את המטבעות הדיגיטליים כדי לשלוח מתנות במהלך שידורים חיים, מה שיוצר דינמיקה פיננסית שהתביעה טוענת שטיקטוק לא מדווחת עליה לרשויות הרגולטוריות.

טיקטוק, שנמצאת בבעלות חברת בייטדאנס (ByteDance) הסינית, הגיבה לתביעה ואמרה שהטענות נגדה "לא מדויקות ומטעות". דובר החברה הדגיש את מחויבות החברה לשיפור תכונות הבטיחות ולהגנה על בני נוער, והצהיר: "אנו גאים ונשארים מחויבים עמוקות לעבודה שעשינו".

שנים של פעילות הרשויות בארה"ב נגד טיקטוק

עם זאת, האתגר המשפטי החדש והמהותי מוסיף ומערים קשיים על המשך פעילותה של טיקטוק בארה"ב. הסיבה לכך היא שהתביעה החדשה מצטרפת לבחינה הולכת וגוברת של הפלטפורמה על ידי הרגולטורים והמחוקקים במדינה, שכבר מזה שנים מביעים דאגה לגבי השפעתה על משתמשים, באספקט אחר מזה הנפשי – הביטחוני.

עוד בימי ממשלו של דונלד טראמפ החלו בארצות הברית ניסיונות להרחיק את טיקטוק מהאמריקנים. הנשיא לשעבר, המועמד כעת שוב לנשיאות, יחד עם מומחי אבטחה, טענו שהפלטפורמה המצליחה – אשר לה כמה מאות מיליוני משתמשים בארה"ב – מרגלת אחרי הגולשים בה, אוספת עליהם דאטה ומעבירה אותו לסין, לתועלת הממשל הקומוניסטי שלה.

ניסיונותיו של טראמפ לסלק את טיקטוק לא צלחו לבסוף, ומאז הוא שינה את עמדתו וכבר אינו סבור שהשירות מסוכן – לכאורה עקב אינטרסים כספיים שיש לו בהקשר. אלא שבהמשך הסתבר שגם ג'ו ביידן וממשלו סברו שיש להפסיק את פעילותה של טיקטוק במדינה ופעלו לשם כך.

הצעת חוק לחסימת טיקטוק במדינה מקודמת משמעותית בארה"ב. בית הנבחרים העביר במרץ האחרון חקיקה להרחקת טיקטוק מארה"ב, אלא אם חברת האם הסינית שלה בייטדאנס תמכור את חלקה בה לגוף מערבי-אמריקני בתוך שנה. כיום ההצעה, שעברה ברוב משמעותי דו-מפלגתי בקונגרס, נמצאת בבחינה בסנאט, שם גורלה עדיין לא ברור.

מואשמת גם בפגיעה אפשרית בביטחון הלאומי של ארה"ב. טיקטוק.

מואשמת גם בפגיעה אפשרית בביטחון הלאומי של ארה"ב. טיקטוק. צילום: Shutterstock

נזכיר כי התביעה מגיעה על רקע שיח נרחב יותר אודות אחריותן של פלטפורמות מדיה חברתית בשמירה על רווחת המשתמשים שלהן, במיוחד הצעירים שבהם. פרשנים ציינו כי הפעולה המשפטית הנוכחית מעלה את המודעות לסיכונים הפוטנציאליים הקשורים לפלטפורמות המדיה החברתית בכלל, ועשויה ללחוץ על חברות לשנות את שיטות העבודה שלהן. עם זאת, הם גם הדגישו את הצורך הקיים בנקיטת צעדים רגולטוריים איתנים יותר כדי לחייב את הפלטפורמות השונות, וטיקטוק בראשן, באחריות רבה יותר למעשיהן. עמראן אחמד, מנכ"ל המרכז למלחמה בשנאה דיגיטלית, אמר בתגובה כי על אף שהתובעים הכלליים מנצלים את הכלים העומדים לרשותם, "וושינגטון תצטרך גם להחמיר את החוק כדי שיהיה שינוי משמעותי".

כוונת הפרשנים עשויה להיות לצורך במהלך אמריקני דומה לזה שנעשה באחרונה באירופה תחת חוק השירותים הדיגיטליים (Digital Services Act – DSA) – חוק המכנה את הפלטפורמות המקוונות הגדולות "שומרות הסף" ומטיל עליהן אחריות משפטית לתוכן שמפורסם בהן ומחייב אותן ליישם צעדים למניעה והסרה של פוסטים המכילים סחורות, שירותים או תוכן לא חוקיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים