ארה"ב: משרד המשפטים מעוניין לפרק את גוגל

הממשל האמריקני, כך דווח, שוקל דרישה לעריכת שינויים מבניים בענקית הטק, כמו למשל שגוגל תמכור את מערכת ההפעלה שלה אנדרואיד, או את דפדפן כרום שלה ● בתיק אחר הורה השבוע שופט לגוגל לפתוח את חנותה לתחרות

מתכננת לשבור את גוגל? ארצות הברית.

משרד המשפטים האמריקני שוקל נקיטת צעדים משמעותיים נגד גוגל בעקבות פסיקת הגבלים עסקיים דרמטית שמצאה כי ענקית הטכנולוגיה מנהלת מונופול לא חוקי בתחום החיפוש המקוון. המשרד, כך לפי דיווחים בתקשורת, שוקל אפשרות לפרק את החברה, או לכל הפחות לדרוש ממנה ביצועם של שינויים מהותיים בשיטות העסקיות שלה.

פעולות פוטנציאליות אלו מגיעות לאחר שבאוגוסט האחרון, בסיכומו של משפט הגבלים עסקיים נגד הענקית ממאונטיין וויו, צידד השופטף עמית מהטה, במשרד המשפטים, שהאשים את החברה בהפעלת מונופול בלתי חוקי בתחום החיפוש אונליין, באמצעות כלי Google Search שלה. השופט פסק כי גוגל מתנהלת כמונופול, משום שהיא שולטת ב-90% משוק החיפוש ברשת בארה"ב, עם נתח גבוה אף יותר במכשירים ניידים. במשפט הוצגו שלל ראיות להתנהלות גוגל, כולל להסכמים שהיא מכוננת, באמצעות תשלומי עתק, עם יצרניות טלפונים לשם התקנת מנוע החיפוש שלה כברירת מחדל במכשיריהן.

בתגובה לפסיקה זו מאוגוסט, קנט ווקר, נשיא גוגל לעניינים גלובליים, צייץ ב-X: "החלטה זו מכירה בכך שגוגל מציעה את מנוע החיפוש הטוב ביותר, אך מסיקה שאסור לאפשר לנו להפוך אותו לזמין בקלות. אנו מעריכים את קביעתו של בית המשפט שגוגל היא 'מנוע החיפוש האיכותי ביותר בתעשייה, אשר זיכה את גוגל באמון של מאות מיליוני משתמשים יומיים'; שגוגל 'מזמן היה מנוע החיפוש הטוב ביותר, במיוחד במכשירים ניידים'; ש-'המשיכו לחדש בחיפוש'; וכי 'אפל ומוזילה מעריכות מדי פעם את איכות החיפוש של גוגל ביחס ליריביה ומוצאות את זו של גוגל כעדיפה'. ככל שתהליך זה נמשך, נמשיך להתמקד בייצור מוצרים שאנשים מוצאים שהם שימושיים וקלים לשימוש".

התיק הנוכחי בו מדובר נחשב לסכסוך ההגבלים העסקיים המשמעותי ביותר במגזר הטכנולוגי מאז העימות של ממשלת ארה"ב עם מיקרוסופט בשנת 2001.

התיק המסוים נגד גוגל התמקד בדומיננטיות שלה בשוק מנועי החיפוש, אבל יש עוד דומים לו המתנהלים במקביל, כחלק ממהלכים משפטיים רחבים יותר נגד הפרות, לכאורה, שמבצעת החברה בכללי ההגבלים עסקיים בארה"ב.

מה רוצה ה-DOJ שגוגל תעשה?

משרד המשפטים ביקש שינויים שונים ומהותיים באופן שבו מפיצה החברה את כלי החיפוש שלה, צוברת נתונים, עורכת מונטיזציה של מודעות ומציגה את תוצאות החיפוש לגולשים.

כעת שוקל הממשל האמריקני גם, כך דווח אתמול (ד'), אפשרויות שיכולות להיות כרוכות בשינויים מבניים בחברה עצמה, כמו למשל דרישה שגוגל תמכור את מערכת ההפעלה שלה אנדרואיד או את דפדפן כרום לגוף אחר. בנוסף, משרד המשפטים עשוי לבקש לאסור את הסכמי ברירת המחדל של גוגל עם צדדים שלישיים, ולדרוש מהחברה להעמיד את נתוני החיפוש שלה כך שיהיו זמינים למתחרים.

גוגל מתחה ביקורת על הדרישות המוצעות וטענה שהן "רדיקליות". החברה הביעה בתגובתה דאגה מכך שבקשותיו של משרד המשפטים "חורגות הרבה מעבר לסוגיות המשפטיות הספציפיות במקרה זה". החברה צפויה לערער על כל החלטה שתתקבל בעניינה, מה שעתיד להאריך את התהליך למשך שנים ואולי אף להביאו לבסוף להכרעת בית המשפט העליון של ארה"ב.

תבוסה נוספת שמהווה עוד איום על ההגמוניה של החברה

יצוין כי התפתחות החדשה הזו באה בעקבות תבוסה של גוגל במשפט מול חבר מושבעים שנערך עקב תביעתה של יצרנית המשחק המצליח פורטנייט ( Fortnite) אפיק גיימס (Epic Games) נגדה. תיק זה עסק בשיטות העבודה של החברה בחנות היישומים שלה, Google Play Store.

אחרי מספר גלגולים בבית המשפט אפיק זכתה בתביעתה זו בסוף השנה שעברה.

גול חויבה לפתוח אותה לתחרות. ה-Play Store.

גול חויבה לפתוח אותה לתחרות. ה-Play Store. צילום: Shutterstock

השבוע (ב'), כפי שדיווחנו, הוציא השופט הפדרלי האמון על המקרה, ג'יימס דונאטו, צו בית המשפט המחייב את גוגל לפתוח את המערכת האקולוגית של אפליקציית האנדרואיד שלה לתחרות, על ידי כך שתאפשר למשתמשים להוריד חנויות אפליקציות של צד שלישי דרך ה-Play Store, וזאת במשך שלוש השנים הבאות. בנוסף, גוגל חייבת לאפשר למפתחי אפליקציות להשתמש במערכות חיוב משלהם לטובת רכישות של משתמשים בתוך האפליקציה, החל מנובמבר 2024 עד נובמבר 2027. בית המשפט גם הורה לגוגל להסיר את הוראותיה האוסרות על מפתחי אפליקציות לקשר משתמשים ולקוחות אל אפשרויות תשלום חיצוניות, ועליה אף להודיע ​​על כך למשתמשים. יתר על כן, נאסר על גוגל להעביר תשלומים ליצרני מכשירים סלולריים, על מנת שיתקינו מראש את חנות האפליקציות שלה במכשיריהם, והיא אף אינה רשאית לסכם איתם או עם מפיצי אפליקציות אחרים על חלוקת הכנסות שנוצרו מחנותה בתמורה לבלעדיות בהצעתן למשתמשים. הצו אמור להיכנס לתוקף ב-1 בנובמבר, כדי לספק לגוגל זמן לציית לשינויים ולשנות את הנהלים הנוכחיים שלה, אך גוגל כבר הצהירה על כוונתה לערער גם על פסק דין זה.

כך או כך, בפני ענקית הטק עומדים אתגרים משפטים משמעותיים, בזמן שאיום הפירוק החדש תלוי מעל ראשה. נזכיר כי גוגל גם עומדת גם בפני תביעה נפרדת של משרד המשפטים, יחד עם 17 מדינות, שטוענות ששיטות הפרסום שלה נוגדות תחרות. התוצאה של מקרים אלו יכולה להשפיע על פתרונות פוטנציאליים בפעולות אחרות בתחום ההגבלים העסקיים שמבצע הממשל נגד חברות טכנולוגיה גדולות.

פעולות אחרונות אלו של ה-DOJ מייצגות שינוי משמעותי בגישת הממשלה להסדרת ענקיות טכנולוגיה, בשונה מהרתיעה ההיסטורית של הממשל להתערב בפעילותן של חברות שכאלה. ענקיות טק אחרות, כולל אמזון, אפל ומטא, מסובכות כיום גם הן באופן דומה בסכסוכי הגבלים עסקיים בארה"ב ואף באירופה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים