קרביין – ההאקתון השנתי: בהשראת ולזכר דור חנן שפיר ז"ל

החברה נרתמה למיזם Next October של השר לשעבר יזהר שי והקדישה את ההאקתון ל-שפיר ז"ל, שנרצח ב-7 באוקטובר ● הפתרון שזכה: יישום המספק לפונים למוקד חירום נתונים מיידיים מצילי חיים, עוד בטרם הגעת כוחות ההצלה

צוות קרביין והוריו של דור שפיר ז"ל.

קרביין (Carbyne) – המתמחה בטכנולוגיות בטיחות הציבור – קיימה את ההאקתון השנתי שלה בהשראתו ולזכרו של ז"ל, אשר נרצח ב-7 באוקטובר יחד עם בת זוגו. שפיר הוכר כסובל מפוסט טראומה בעקבות השתתפותו כלוחם במבצע צוק איתן ב-2014. הוא היה מתנדב פעיל למען זכויות נפגעי פוסט טראומה, לצד עבודתו כמפיק בפודקאסט "עושים היסטוריה". 

בנוסף, שפיר היה שותף לפיתוח אפליקציה בשם Go 2 Shelter שהגיעה לשלב הפרוטוטייפ, אשר מכוונת אזרחים למקלטים הקרובים אליהם בעת אזעקה.

הוריו של דור, מרים ואיציק שפיר, הגיעו למשרדי קרביין בתל אביב, לאירוע פתיחת ההאקתון, בהמשך לחיבור ומפגש שנוצר בינם לבין עובדי חברת קרביין לפני מספר חודשים במסגרת מיזם Next October.

איציק שפיר אמר לעובדי החברה: "אנחנו מאוד מתרגשים להיות פה היום, במעמד שמנציח את דור ואת המטרה המרכזית שלשמה פעל במהלך חייו – להציל חיים. דור תמיד העריך קדמה וטכנולוגיה, ואם היה פה היום, אין לי ספק שהיה שמח לקחת חלק בפעילות. מה ש-קרביין עושה זה קידוש החיים, במיוחד בזמנים כאלה, ואנו מודים לכם על כך".

את Next October ייסד יזהר שי, לשעבר שר המדע והטכנולוגיה, יזם היי-טק ומשקיע הון סיכון, אשר שכל את בנו במלחמת חרבות ברזל. המיזם מנציח באמצעות חדשנות ויזמות ישראלית את זכר הנופלים וקורבנות הרצח של המלחמה. כ-1,400 חברות סטארט־אפ, בהן קרביין, פועלות במסגרת המיזם, כדי לתרום לעולם טוב יותר ולנצח את כל מי שקם להשמיד את מדינת ישראל.

פתרונות התומכים בייעול פעילות מוקדי חירום והצלה

ההאקתון נמשך יומיים, בהשתתפות עשרות עובדי החברה שהתחלקו לשבעה צוותים, ושקדו על פתרונות התומכים בייעול פעילותם של מוקדי חירום והצלה, בין היתר באירועי אסונות רב-נפגעים.

האירוע התקיים במרכז הפיתוח של החברה בתל־אביב, בנוכחותם של CTO החברה וממייסדיה, אלכס דיזינגוף, ומנהל מרכז הפיתוח, נעם פרנקל.

נציגת מיזם Next October, שרי אלון, הגיעה אף היא לאירוע הפתיחה.

פאנל השופטים שבחן את הפיתוחים כלל את רוני אלשיך, מפכ"ל המשטרה לשעבר; שקד שביט, הממונה על מרכז השליטה (משל"ט) העירוני, אגף חירום וביטחון בעיריית ירושלים; תומר היימס, יזם סדרתי ומנהל שותפויות במיזם Next October; אלעד שטרנליכט, שותף ומנהל אשכול היי-טק בארנסט יאנג (EY) וקרין רובינשטין-מאיר, המנכ"לית והנשיאה של האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (ITAI).

השופטים התבקשו לבחור את הפיתוח הזוכה, על פי הקריטריונים הבאים: אפקט ה-WOW – עד כמה היישום יצירתי ורענן; השפעה – האם היישום פותר בעיה אמיתית או מקל על החיים; יכולות טכנולוגיות – מה רמת התחכום של היישום הטכנולוגי/הקוד שפותח; תכנון ושימושיות – האם הייזום קל לשימוש ואסתטי; רוח צוות – האם כל חברי הצוות היו מעורבים באופן שווה ועבדו יחד בהרמוניה; Next October – עד כמה היישום רלוונטי וקשור למצב מלחמה ולחדשנות הטכנולוגית שקידם דור; והרלוונטיות העסקית – עד כמה הפתרון מתאים למודל העסקי של קרביין.

הצוות הזוכה בהאקתון קרביין עם השופטים.

הצוות הזוכה בהאקתון קרביין עם השופטים. צילום: בנימין ויסמן

הזוכים בהאקתון

הצוות שזכה במקום הראשון וקיבל טיסה ואירוח ביעד באירופה, הגיש פתרון בהשראת האפליקציה של דור, שמטרתו להביא לידיעת האדם המתקשר למוקד החירום נתונים מיידיים מצילי חיים, עוד לפני הגעת כוחות ההצלה. כך למשל יקבל המתקשר נתונים כמו מיקום דפיברילטור קרוב, בעת אירוע דום לב; מיקום מקלט/ממ"ד/ממ"ק קרוב, בעת הישמע אזעקה; באירוע שריפה – הכוונה לנתיב מילוט ללא סכנה; וגם יקבל עדכון האם האירוע עליו הוא מבקש לדווח כבר מוכר לכוחות ההצלה.

הפתרון דולה נתונים המצויים במוקד, מתוך שיחות שהתקבלו וממקורות חיצוניים, מעבד אותם בעזרת בינה מלאכותית ומציג את התובנות הרלוונטיות למתקשר ולמוקדן תוך כדי השיחה, בזמן אמת.

למקום השני הגיע פתרון שמטרתו להפחית את זמן הטיפול באירוע על ידי המוקדן, באמצעות אוטומציה של הכנסת הנתונים הנוספים אודות האירוע למערכת המוקד. תהליך זה נעשה לרוב באופן ידני ותופס את זמנו היקר של המוקדן.

למקום השלישי הגיע פתרון שמטרתו לספק מענה באירועי חירום המוניים. היישום מבקש מאזרחים שבסביבת האירוע לשלוח מידע אודות מצבם ומיקומם דרך לינק ייעודי, ישירות למפת המוקד, ומבלי צורך לנהל שיחה עם מוקדן.

אלכס דיזינגוף, CTO וממייסדי קרביין: "החזון של קרביין הוא לייעל את התפעול של מוקדי חירום והצלה, ובכך לתמוך במשימתם להציל חיים. הבאת חדשנות לעולמות אלו הינה משימה יומיומית של מרכז הפיתוח, וההאקתון השנתי שאנו מקיימים תורם לקידום חשיבה יצירתית תומכת חדשנות. השנה, יותר מכל שנה, האתגר שהוצב למשתתפים הינו בעל חשיבות מוסרית ורגשית עבורנו. אני גאה לראות את מגוון הרעיונות החדשניים שנוצרו בעבודת הצוותים וכולם ייבחנו לעומק, במטרה לבדוק היתכנות לשילובם במערכות הדור הבא שלנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים