אחרי 20 שנה: ועדת הבחירות יוצאת למכרז להחלפת תשתיות המחשוב

הוועדה פרסמה מכרז לתקופה של שש שנים, שהיקפו נאמד בעשרות מיליוני שקלים ● גיא מורדוך, מנמ"ר הוועדה: "המערכות החדשות יאפשרו ייעול של תהליך הבחירות, כולל מחשוב מלא של פנקס הבוחרים"

גיא מורדוך, מנמ"ר ועדת הבחירות המרכזית.

ועדת הבחירות המרכזית החלה לפני ימים אחדים בפרסום מכרז רחב היקף, ראשון מסוגו מזה 20 שנים, שתכליתו החלפת כל תשתיות המחשוב, מערכות הליבה והמערכות התומכות המנהלות את מערכות הבחירות בישראל, וכן יצירת מערכות חדשות. בוועדה אומרים כי המכרז נועד להצעיד קדימה את תהליך הבחירות בישראל, ולהתאימו לעשורים הבאים. היקפו נאמד בעשרות מיליוני שקלים והוא יתנהל בשלבים.

השלב המקדמי, שפורסם בסוף השבוע שעבר, הוא שלב שבו החברות מוזמנות להגיש הצעות, שייבחנו במיון מוקדם, לבחינת עמידתן בתנאי הסף של השלב הראשון (שלב ה-PQ). בתום המיון הראשוני, שאמור להסתיים בסוף השנה, ייבחרו החברות שיימצאו מתאימות להתמודד במכרז לחלקים הראשונים במערכת – הקמת מערך המחשוב (דאטה סנטר) ושני היישומים הראשונים. בשנה שלאחר מכן יפורסמו השלבים הבאים, כאשר כל שלב ילווה בפיילוטים מורכבים, כדי לוודא את תקינות המערכות. החוזה שייחתם עם החברה בשלב הראשון יהיה לתקופה של שש שנים, עם אופציות הארכה לעד 14 שנים נוספות.

לדברי גיא מורדוך, מנמ"ר ועדת הבחירות, "המכרז הוא תוצאה של פעילות של מינהלת ייעודית, שישבה על המדוכה במשך כשנה כדי להכין את המאפיינים שלו ולאפיין את תהליכי המחשוב העתידיים של מערכות הבחירות הבאות בישראל. יו"רית המינהלת היא גלי גרבינר, שיש לה ותק של 30 שנים בתחום, כולל ב-IT במשרד ראש הממשלה".

המינהלת מאוישת על ידי אנשי טכנולוגיה מהמגזרים האזרחי והביטחוני, ואנשי אגף המחשוב של הוועדה, בראשותו של מורדוך. היא מלווה על ידי בוקי כרמלי, מקים הרשות הלאומית להגנת הסייבר ויועץ הסייבר המקצועי של ועדת הבחירות המרכזית.

בעזרת המחשוב, כל אחד יוכל לבחור איפה להצביע

יצוין שמערכת הליבה של הוועדה פותחה לפני יותר מ-20 שנים על ידי מלם, ומתוחזקת על ידה. לדברי מורדוך, המערכות החדשות יאפשרו ייעול משמעותי בתהליך הבחירות, בין היתר מחשוב מלא של פנקס הבוחרים, כאשר אחד התוצרים של המהלך, בשלב מאוחר יותר ובכפוף לתיקון חקיקה, יאפשר לכל בעל זכות בחירה לבחור באיזו קלפי הוא רוצה להצביע. כיום, כל אחד מהבוחרים מצביע בקלפי הקרובה לכתובת מגוריו הרשומה בפנקס הבוחרים. לדברי מורדוך, שילוב המחשוב בקלפי יאפשר תהליך זיהוי מהיר של הבוחר ובדיקת הנתונים במערכות לגבי זכאותו, כולל שלילת כל אפשרות להצבעה כפולה. "המשמעות תהיה קיצור תורים, קיצור תהליכי ההצבעה והפיכתם ליותר שקופים – מה שיגביר את אמון הציבור בבחירות. זה מרכיב מאוד חשוב".

חידושים נוספים

עוד חידושים שיושגו כתוצאה מהפרויקט הארוך הזה יהיו, בין היתר, חידוש כל תהליכי הבק אופיס של ועדת הבחירות המרכזית, הקמת אתר דאטה סנטר ייעודי, עם גיבוי חם, ויישום עוד יישומים, שיהפכו את תהליך הבחירות בישראל לדיגיטלי יותר.

"המכרז מבוסס על תוכנית מדורגת", הסביר מורדוך. "אנחנו נוהגים פה באחריות, ומממשים את הפרויקט ב-'ביסים קטנים', עם פיילוט מבצעי בסוף כל שלב ותהליך הפקת לקחים". לדבריו, "צריך להבין שהמערכות שלנו קריטיות, כאשר תפיסת העולם היא 'אפס תקלות'. במערכת בחירות אין מצב למועד ב' וכל תקלה עלולה לגרום לעיכובים משמעותיים בתהליך הבחירות. זה מצב שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו".

האם מדברים גם על מחשוב תהליך הבחירות, שיחליף את הפתקים?
מורדוך: "תהליך הבחירות יהיה יותר דיגיטלי ויעיל, אבל בשלב זה אנחנו לא רואים אפשרות שהוא יהיה דיגיטלי באופן מלא. המכרז לא עוסק בהצבעה ממוחשבת שתחליף את הפתק. אנחנו עדיין לא שם".

"התפיסה – מוכנות תמידית לבחירות"

מורדוך נכנס לתפקידו לפני כשנתיים. הוא יוצא צה"ל, ופרש ממנו אחרי 27 שנים בחיל הקשר. הוא ביצע בצבא תפקידים גם במערך המבצעי וגם הטכנולוגי, וכן תפקידים בלוטם.

אגף הטכנולוגיות של ועדת הבחירות המרכזית מונה 35 אנשים, רובם עובדי מיקור-חוץ מטעם ספקים שנותנים שירות לוועדה, ובשגרה הם עוסקים בתחזוקה ובשיפור המערכות הקיימות. "התפיסה שלי היא תפיסת המילואים, מהעולם הצבאי שבאתי ממנו – 'רגל על הקרקע' כל הזמן ומוכנות תמידית לבחירות. תפקידנו הוא להיות ערוכים לגיוס מהיר של עשרות אלפי אנשים, לטובת תפעול מערכת הבחירות, כאשר בשיא התהליך מדובר על תפעול, גיוס והעסקת כ-100 אלף איש, בתפקידים שונים", ציין מורדוך.

מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, עו"ד אורלי עדס, אמרה כי "המכרז המקדים מהווה צעד ראשון וחשוב לקראת פיתוח, אפיון והטמעת המערכת החדשה, שצפויה להיכנס לשימוש מלא במהלך השנים הקרובות ומשרתת את ההליך הדמוקרטי במדינת ישראל. יש כאן טכנולוגיה בשירות הדמוקרטיה".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים