למה הפמטק עשוי להיות ההשקעה הטובה ביותר של יזמים?
בישראל יותר מ-100 חברות פעילות בתחום טכנולוגיית בריאות האישה - שגופי מחקר מעריכים כי השוק העולמי שלו יגדל במיליארדי דולרים בשנים הקרובות ● אז למה הפמטק עדיין לא מקבל את אותה תשומת לב כמו הסייבר וה-AI?
בשנתיים האחרונות עולם ההיי-טק הישראלי חווה ירידה משמעותית בהשקעות, בין היתר על רקע המהפכה המשפטית ואירועי מלחמת חרבות ברזל. משקיעים רבים בחרו להתמקד ולהשקיע בתחומים מסוימים, שנחשבים יותר "בטוחים" או "אופנתיים", כמו סייבר ובינה מלאכותית, בעיקר בגלל הביקוש הגובר לפתרונות מתקדמים בתחום הזה. גם ההשקעות בסטארט-אפים בעולם חוו תנודות משמעותיות, בין היתר בעקבות האתגרים הכלכליים הגלובליים, כמו עליות ריבית, אינפלציה, והמצב הכלכלי המתוח שנגרם מהמשך מלחמת רוסיה-אוקראינה.
אלא שבשנים האחרונות, גם במדינתנו, אחד התחומים שחווה צמיחה משמעותית הוא תחום טכנולוגיית בריאות האישה, הפמטק (FemTech), כאשר בישראל יש יותר מ-100 חברות פעילות בתחום, והיא בין המדינות הבולטות בפיתוח הפמטק.
הערכה של גופי מחקר רבים היא שהשוק העולמי בתחום יגדל במיליארדי דולרים בשנים הקרובות. לפי גוף המחקר והייעוץ Frost & Sullivan, שוק הפמטק הגלובלי עשוי להגיע לשווי של מעל 50 מיליארד דולר עד שנת 2025. המסקנה היא שעם ביקוש הולך וגובר למוצרים ולשירותים בתחום, מדובר בשוק עם פוטנציאל רב
מה זה פמטק?
הפמטק מתמקד בפיתוח מוצרים ושירותים מותאמים במיוחד לצרכים הבריאותיים של נשים, מתפתח במהירות ומציע הזדמנויות משמעותיות לחדשנות ויזמות. רק לפני חודש פורסם שחברת Flo Health האנגלית, אשר פיתחה אפליקציה למעקב פוריות, גייסה יותר מ- 200 מיליון דולר. אך יחד עם זאת, בהשוואה לתחומים כמו סייבר ובינה מלאכותית – הוא עדיין לא מקבל את אותה רמת תשומת לב והשקעות גלובליות.
הצמיחה של הפמטק אינה מקרית. אחת הסיבות לכך היא היסטורית – מחקרים רפואיים מבוססי מגדר התמקדו בעיקר בגברים, דבר שהוביל לפערים משמעותיים באבחון ובטיפול בבעיות רפואיות כלליות בנשים, ויחד עם השינוי בפרדיגמה סוציו-תרבותיות בקשר עם נשים – ישנה מודעות גוברת לחשיבות של שוויון מגדרי הכוללת, בין היתר, העצמת נשים ושימת דגש על בעיות בריאתיות של נשים ומציאת פתרונות.
חשוב לציין, הפמטק אינו מתמקד רק בבעיות פוריות, אלא כולל כל מוצר או שירות המספק פתרון לצרכי נשים – בין היתר, גיל המעבר, הריון ולידה, בריאות הנפש, מיניות, ביטחון (אלימות) ומחלות שכיחות בנשים. הפיתוחים הטכנולוגיים כוללים למשל אפליקציות מבוססות בינה מלאכותית (לדוגמה למעקב אחרי המחזור החודשי או זיהוי מצב של טרום דכאון אחרי לידה), מכשירים חכמים לבישים (לדוגמה לזיהוי מצבי סטרס), ואפליקציות ייעודיות המספקות תמיכה רגשית או רפואית לנשים.
הערכות: התחום יגדל במיליארדי דולרים בשנים הקרובות
הערכה של גופי מחקר רבים היא שהשוק העולמי בתחום יגדל במיליארדי דולרים בשנים הקרובות. לפי גוף המחקר והייעוץ Frost & Sullivan, שוק הפמטק הגלובלי עשוי להגיע לשווי של מעל 50 מיליארד דולר עד שנת 2025. המסקנה היא שעם ביקוש הולך וגובר למוצרים ולשירותים בתחום, מדובר בשוק עם פוטנציאל רב.
לצד זאת, ישנם גם אתגרים ייחודיים. ראשית, על אף היות הנשים 50% מהאוכלוסיה, קיימת תפישה מוטעית בקרב חלק מהמשקיעים לפיה מדובר בשוק נישתי וקטן יחסית. זו תפישה שמעכבת השקעות משמעותיות בפיתוחים בתחום ויוצרת קשיים בגיוס הון. נוסף על כך, מאחר שהתחום עדיין יחסית חדש, נתוני השוק מוגבלים וקיים קושי ביצירת תחזיות כלכליות אמינות.
שנית, על יזמיות ויזמים להביא לשבירת ה"טאבו" החברתי ולהגביר את המודעות לנושאים רגישים שנדחקים לעיתים לשוליים או מוסתרים מהשיח הציבורי. חלון ההזדמנויות של סטארט-אפים להביא את הרעיון שלהם לידי הגשמה נתקל לעיתים בקושי להסביר למשקיעים את הצורך במוצר/שירות ולמצוא מכנה משותף או נקודת הזדהות עימם. הרבה יותר קל ופשוט לדבר על פתרונות בתחום הסייבר, החקלאות או אפילו המחלות כמו הסרטן, מאשר להציג בעיה רפואית של נשים, למשל פיתוח פתרון לבעיות שחוות נשים בגיל המעבר.
אתגר זה מהווה גם משימה חברתית, שבמרכזה הבאת הנושאים למרכז השיח הכלכלי והציבורי. אף על פי כן, חשוב לזכור שאתגרים אלו גם מייצרים הזדמנויות לצמיחה, לבידול בשוק העולמי, ומקנים יתרון להובלת חדשנות בתחום.
תחום הכולל איסוף מידע אישי ופרטי
אופי המוצרים בתחום דורש איסוף מידע אישי ופרטי על משתמשותיו. הכניסה לתחום הפמטק אינה רק עניין טכנולוגי, ויש לקחת בחשבון גם היבטים משפטיים, ובעיקר ורגולטוריים. ככל שהשירות או המוצר כוללים איסוף מידע אישי או רפואי על המשתמשות, יהיה על החברה להתמודד מול רגולציות מחמירות שנוגעות לאבטחת מידע והגנת פרטיות. הסביבה הרגולטורית העולמית, הכוללת תקנות כמו ה-GDPR באירופה וה-HIPAA בארה"ב, מציבה רף גבוה לעמידה בדרישות החוק.
אלה אינם מיוחדים לתחום הפמטק, שכן הם חולשים על כל ספק שאוסף ומשתמש במידע של הלקוחות והלקוחות הפוטנציאלים שלו, אבל לא ניתן להתעלם מכך, לאור העובדה שאופי המוצרים בתחום דורש איסוף מידע אישי ופרטי על משתמשותיו. בנוסף, על החברות להשקיע משאבים רבים ביישום מערכות אבטחה מתקדמות על מנת להגן על נתוני המשתמשות, ולוודא שכל מידע שנאסף מוגן מפני גישה בלתי מורשית או שימוש לא הולם. צריך לקחת בחשבון שכל כשל באבטחת המידע עלול גם לערער את אמון המשתמשות ולפגוע במוניטין החברה.
ככל שהמוצר הוא מוצר רפואי בהגדרה, יתכן שהוא יצטרך לקבל אישור של הרוגלטור המקומי, בין אם זה ה-FDA בארצות הברית או אישור CE באירופה. אישור כזה כולל גם הליך ניסויים של המכשיר הרפואי, וכמובן מלווה בשלבים ומשאבים רבים.
בנוסף, חשוב להגן על הטכנולוגיה. כמו ביתר עולם ההיי-טק, גם תחום הפמטק מבוסס לרוב על טכנולוגיות חדשניות או השמה של טכנולוגיות באופן חדשני. הגנה על הקניין הרוחני באותן טכנולוגיות או מוצרים חדשניים היא קריטית ליזמיות וליזמים. קניין רוחני כולל הגנה על פטנטים לפתרונות טכנולוגיים, סמני מסחר לפרסום ומיתוג, מדגמים (עיצובים) לחיצוניות ואסתטיקה של המוצר וזכויות יוצרים לתוכנה והתוכן שנוצר עבור המיזם.
היזמיות והיזמים חייבים לזהות את כל נכסי הקניין הרוחני שיש להם, גם בפוטנציאל, ולהתוות דרכי פעולה להגנה עליהן מפני מתחרים, דבר שיגרום למיצוב ובידול של אותן חברות בשוק תחרותי.
אפשר בהחלט לסכם ולומר ש-תחום הפמטק מציע פוטנציאל עצום והזדמנות ייחודית להניע שינוי בעולמות בריאות האישה, באמצעות טכנולוגיות חדשות שמותאמות לצרכים הייחודיים של נשים. ככל שהמודעות לחשיבות הנושאים הללו תגדל והסטיגמה סביבם תדעך, הביקוש לפתרונות חדשניים בתחום צפוי לגדול בצורה ניכרת. בכך, גם היזמים ייהנו מהמיזמים הרווחיים, וגם הנשים ברחבי העולם ייהנו מטכנולוגיה שנוצרה במיוחד כדי להתמודד עם בעיות שעד כה לא נעשה שימוש בטכנולוגיה לפתרונן.
כותבת המאמר היא שותפה במשרד ברנע ג'פה לנדה ובעלת ניסיון רב בליווי מיזמים בתחום הפמטק
תגובות
(0)