המבקר: משרדי הממשלה אינם מתואמים, האזרחים מטורטרים לחינם

בפרק של דו"ח מבקר המדינה בנושאי סייבר ו-AI צוין בין השאר כי גופים רבים, כולל צה"ל ומשרד הביטחון, אינם מחוברים ל'שדרת המידע' - מערכת לשיתוף מידע ממשלתי ● המצב פוגע במיוחד במשפחות שכולות ובנכי צה"ל

תור בכניסה לרשות האוכלוסין בחולון.

אזרחי ישראל מטורטרים לחינם, בגלל היעדר שיתוף פעולה בין משרדי הממשלה. התופעה מחמירה במיוחד מאז תחילת המלחמה. משפחות של נפגעי מלחמה ואזרחים שצריכים לקבל סיוע ממשלתי צריכים להמציא את אותם אשורים וטפסים למספר משרדים, במקום שתהיה לכך כתובת אחת. דברים חמורים אלו נכללים בפרק של דו"ח מבקר המדינה על נושאי סייבר ו-AI המתפרסם היום (ג'). הסיבה מאחורי הממצאים היא שמשרדי ממשלה לא מתקפים את השירותים שהם צריכים לתת לאזרח, ומכאן שאין שום תיאום ביניהם, ואת המחיר משלם האזרח הקטן.

המבקר מותח ביקורת על מערך הדיגיטל הלאומי, וקובע כי "שמונה שנים אחרי שהממשלה קיבלה החלטה בנושא, מערך הדיגיטל לא קבע מדיניות לעניין המיפוי והתיקוף של השירותים, בכלל זה לעדכון ולטיוב של מאגר השירותים, ואין למערך תמונת מצב מלאה ועדכנית של כלל השירותים הממשלתיים, בכלל זה המידע והאישורים הנדרשים לשם אספקתם".

הביקורת של משרד המבקר מיפתה תריסר גופי ממשלה שכלל לא תיקפו את השירותים שהם מציעים, ובכללם 480 שירותים במשרד החינוך ו-129 שירותים בבתי הדין הרבניים.

בביקורת קודמת, ציין המבקר, מתניהו אנגלמן, הומלץ שרשות התקשוב וישראל דיגיטלית יבחנו את האפשרות לשלב במיפוי גופים ציבוריים נוספים הנותנים שירותים רבים לציבור, כגון רשויות מקומיות, בתי חולים וקופות חולים. בביקורת המעקב עלה כי הליקוי לא תוקן, וכי על אף המלצת מבקר המדינה בדו"ח הקודם, הבחינה לא נעשתה וממילא טרם מופו ותוקפו שירותים הניתנים על ידי גופים ציבוריים שאינם גופים ממשלתיים.

"מצב זה פוגע בתהליכי שיפור השירות לציבור ובצמצום העומס הבירוקרטי המוטל עליו, ואינו עולה בקנה אחד עם התוכנית להאצת השירותים הדיגיטליים הניתנים לציבור, שעליה החליטה הממשלה בשנת 2020", קבע המבקר.

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. צילום: ניב קנטור

צה"ל, משרד הביטחון וגופים אחרים – לא התחברו ל'שדרת המידע'

בביקורת קודמת מצא המבקר שרשות המסים, צה"ל והמוסד לביטוח לאומי – שעל פי החלטת ממשלה היו אמורים עד אפריל 2021 להטמיע את השימוש ב'שדרת המידע', לצורך שיתוף מידע עם גופים אחרים – לא עשו כן. וגם עתה – הם עדיין לא עשו זאת.

עוד עולה כי צה"ל, רשות המיסים והמוסד לביטוח לאומי טרם התחברו ל'שדרת המידע', שהיא הפלטפורמה המרכזית לשירותי המידע הדיגיטליים, וזאת בניגוד להחלטת הממשלה ותוכניות של רשות התקשוב, שכיום היא נקרא מערך הדיגיטל.

והם לא היחידים. עוד שלושה גופים אחרים, הצורכים מידע שנמצא ברשות גופים אחרים: משרד הביטחון, משרד האנרגיה והתשתיות ורשות העתיקות, טרם התחברו גם הם ל'שדרת המידע', על אף החלטת הממשלה בעניינם ותוכנית הפריסה של רשות התקשוב דאז.

כמו כן, בביקורת הנוכחית נמצא כי בחלוף כשמונה שנים מקבלת החלטת הממשלה המנחה את משרדי הממשלה ויחידות הסמך להשתמש בתשתית הטכנולוגית הממשלתית לצורך שיתוף מידע ('שדרת המידע'), בתשתית זו (ובתשתיות מיושנות יותר שקדמו להחלטת הממשלה) נעשה שימוש לגבי פחות משליש מכלל השירותים (1,178 מתוך 3,888 שירותים), כך שבמרבית השירותים (70%) משרדי הממשלה משתמשים בתשתיות מקומיות, בדואר האלקטרוני, או שהאזרח נדרש להעביר בעצמו את המידע הנדרש".

"היעדר השימוש ב'שדרת המידע' פוגע במיצוי היתרונות האמורים ומונע את שיפור השירות לציבור ואת יישום מדיניות פעם אחת, שמטרתה לצמצם את הטרחה הנגרמת לאזרח בשל הדרישה להעברת אותו מידע לגופי ממשלה שונים", הזהיר המבקר בדו"ח.

מי שסובל מכך ביתר שאת במיוחד בתקופה זו, מאז פרוץ המלחמה, הם המשפחות השכולות ונכי צה"ל. המבקר העיר למשרד הביטחון שהוא אינו שונה מיתר משרדי הממשלה, ולכן עליו להתחבר ל'שדרת המידע' המרכזית המאובטחת שמנוהלת על ידי מערך הדיגיטל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים