מטא נקנסה בידי האיחוד האירופי ב-798 מיליון יורו
התנהלות ענקית הטק ב-Marketplace בפייסבוק היא הסיבה לענישה הכבדה, כשבנציבות - שחקרה את הפרשה מ-2019 - קבעו, בין השאר, כי בשל החשיפה למשתמשים, לשירות יש יתרונות שאין למתחרים ● מטא הודיעה כי תערער
בשבוע שעבר נודע כי מטא – חברת האם של פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ ואחרות – ספגה קנס כבד בגובה 798 מיליון יורו (כ-840 מיליון דולר) מהאיחוד האירופי בשל הפרת חוקי התחרות של היבשת. על הענישה החמורה הודיעה הנציבות האירופית ביום ה' האחרון. הקנס ניתן לאחר חקירה שנמשכה מספר שנים, שבמהלכה בחנה הנציבות את התנהלות מטא ב-Facebook Marketplace.
עם סיומה של חקירה ארוכה הנציבות הודיעה כי מצאה שמטא ביצעה מאמצים להשתלט על שוק הפרסום המסווג. הרגולטורים של האיחוד האירופי קבעו שהחברה האם של פייסבוק הפרה את החוק וחותרת תחת יריבותיה באמצעות שירותי ה-Marketplace החינמיים שלה.
החקירה בעניין החלה בשנת 2019, לאחר תלונות של מתחרותיה על כך שפייסבוק מנצלת את מעמדה הדומיננטי בכך שהיא מציעה שירותים חינמיים, תוך שהיא מרוויחה מנתונים, בעיקר מעסקים, שהיא אוספת בפלטפורמה. בדצמבר 2022, הנציבות האירופית סיפקה ממצאים ראשוניים שלפיהם מטא פוגעת בתחרות בשוק המודעות המסווגות המקוונות, וגם משתמשת בנתונים שאספה בחינם כדי למכור מודעות למשתמשים.
.@Meta tied its classified ads service Facebook Marketplace to its personal social network @facebook + it imposed unfair trading conditions on competitors (eg Vinted, eBay, Le Bon Coin & others)
This breaches @EU_Competition rules. We fine @Meta €797.8 M for abusing dominance.
— Margrethe Vestager (@vestager) November 14, 2024
מרגרט וסטגר, נציבת התחרות של האיחוד האירופי, אמרה עם ההודעה על הענישה כי "מטא קשרה את שירות המודעות המקוון שלה, Marketplace, לרשת החברתית האישית שלה, פייסבוק, והטילה תנאי סחר לא הוגנים על ספקי שירותי מודעות מקוונים אחרים. היא עשתה זאת כדי להועיל לשירות שלה, ובכך העניקה לו יתרונות שספקי שירותי מודעות מקוונים אחרים לא יכלו לענות עליהם. זה בלתי חוקי לפי חוקי ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי. מטא חייבת כעת להפסיק את ההתנהגות הזו".
מטא: "פעולה רגולטורית נגד שירות חינמי וחדשני – שנבנה למען הצרכנים"
מטא, מצידה הביעה התנגדות נחרצת להחלטה וטענה בתגובה כי היא מבוססת על נזקים היפותטיים למתחרים, וכי אין ראיות של ממש לפגיעה כלשהי. החברה טוענת כי הנציבות לא הצליחה להוכיח נזקים כלשהם לתחרות. בנוסף, לטענתה, משתמשי פייסבוק יכולים לבחור אם להשתמש ב-Marketplace – אם לאו. עוד מתעקשת מטא כי כניסתה והתפשטותה של פלטפורמת ה"שוק" שלה לתחום המודעות המקוונות רק תורמת לתחרות בריאה – ולא להיפך.
החברה אף הודיעה כי בכוונתה לערער על ההחלטה. "מקרה זה מעוות לחלוטין את דיני התחרות", טענה הענקית ממנלו פארק. "זה מאכזב שהנציבות בחרה לנקוט בפעולה רגולטורית נגד שירות חינמי וחדשני, שנבנה כדי לענות על דרישת הצרכנים", הדגישה מטא.
למרות הערעור המתוכנן, מטא ציינה כי תציית להחלטה בינתיים ותפעל במהירות למציאת פתרון לנקודות שהועלו על ידי הרגולטור.
תגובות
(0)