נא להכיר: הרשת החברתית שמשתמשים נוטשים את X לטובתה
כמיליון משתמשים ביום עוברים מהרשת החברתית של אילון מאסק לטובת בלוסקיי ● מהי אותה רשת? מדוע הם עוברים אליה? והאם הגל הזה יביא לסגירת X?
השם החם בימים האחרונים בעולם הרשתות החברתיות הוא בלוסקיי. משתמשים רבים, בעיקר בארצות הברית, החליטו לעזוב את X ולעבור אליה. המעבר המסיבי הזה מעלה את השאלה עד כמה הוא ישפיע על X, וה-"מהדרין" אף תוהים האם הוא יביא את הקץ על הרשת המצייצת.
מדובר בטרנד חם מאוד: נכון לעכשיו, מספר המשתמשים של בלוסקיי עומד על קרוב ל-20 מיליון בלבד – רחוק מאוד מ-X ובטח שמהרשתות החברתיות של מטא, אבל בכל יום מצטרפים אליה כמיליון איש.
it's official — 1,000,000 people have joined Bluesky in just the last day!!!
welcome 🥳https://t.co/x6v5YW0WFTpic.twitter.com/ifpjZFpYsf
— bluesky (@bluesky) November 15, 2024
מהי ומיהי בלוסקיי?
בלוסקיי היא רשת חברתית שנוצרה מתוך טוויטר – ועכשיו מהווה אלטרנטיבה לממשיכת דרכה, X. היא נוסדה ב-2019 כפרויקט בתוך טוויטר, שהכריז עליו מנכ"ל החברה דאז ומקימה, ג'ק דורסי. המטרה הראשונית שלה הייתה למצוא תקן פתוח ומבוזר למדיה החברתית, שתיתן למשתמשים יותר שליטה על המידע שלהם והחוויה שלהם ברשת. באוקטובר 2021 היא הפכה להיות חברה עצמאית בשם בלוסקיי סושיאל, וארבעה חודשים לאחר מכן הפכה לארגון ללא מטרות רווח. טוויטר ניתקה את כל הקשרים שלה עם בלוסקיי לאחר שמאסק רכש אותה.
הרשת החברתית החדשה הושקה בפברואר 2023, כגרסת בטה למוזמנים בלבד. היא נפתחה לציבור הרחב בפברואר האחרון. שלושה חודשים לאחר מכן, דורסי פרש ממועצת המנהלים של בלוסקיי ובכך עזב אותה. בחודש ספטמבר הוא אף מחק את החשבון שלו שם. כעת, הבעלים הבלעדי והמנכ"ל של בלוסקיי הוא ג'יי גרבר.
בלוסקיי מגדירה את עצמה כ-"רשת חברתית כפי שרשתות חברתיות צריכות להיות". זה לא מנע מהחברה לעצב אותה כך שתיראה דומה לטוויטר לפני שמאסק רכש אותה ונתן לה רקע שחור.
למה המשתמשים עוברים מ-X לבלוסקיי?
יש למעבר הזה, שבכמה אתרים כונה "אקסודוס", כמה סיבות, ובהן השינויים ש-X ביצעה באפשרות החסימה ובתנאי השימוש, שמאפשרים לה כעת לאמן את הבינה המלאכותית שלה על הנתונים של המשתמשים. בנוסף, לאחר שקנה את טוויטר, מאסק פיטר 80% מכוח האדם של החברה והגמיש מאוד את האיסור על שיח שנאה והפצת פייק ניוז בפלטפורמה. מה גם שפחות כוח אדם עלול לומר פחות שליטה על האלגוריתם, ופחות גילוי של אותם תכנים אסורים. כלומר, גם האכיפה של כללי המדיניות החדשים הייתה, איך נאמר, גמישה.
סיבה לא פחות חשובה למעבר היא ניצחונו בבחירות של דונלד טראמפ, והעובדה שמאסק הריץ אותו – ולא מכבר קיבל את התגמול שחיכה לו: עמידה בראש ועדה ממשלתית לענייני רגולציה – מה שישפיע ישירות לטובה על שלל החברות שהוא הבעלים שלהן. אדם טינוורת', מומחה למדיה חברתית ומרצה לעיתונות דיגיטלית באוניברסיטת סנט ג'ורג', אמר לסקיי ניוז כי "החיבור של מאסק עם הנשיא הנבחר טראמפ והשימוש שלו ב-X כדי לקדם אותו הבריחו, באופן ברור, הרבה אנשים מהפלטפורמה".
יש להניח שיש גם כאלה שעברו לבלוסקיי כדי לראות על מה כולם מדברים. ובמילה "כולם" אני מתכוון באמת לכולם, לפחות במדינות בולטות מחוץ לישראל: השם של בלוסקיי מוזכר פעמים רבות מאוד ברשתות החברתיות האחרות, והיא זוכה לדיווחים והתעניינות מכלי התקשורת ברחבי העולם. בנוסף, ככל שיותר אנשים עוברים לבלוסקיי ומפרסמים ברשת החברתית הזאת, כך עולה מספר תוצאות החיפוש שמפנות אליה במנועי חיפוש גדולים, ובפרט בגוגל – מה שבתורו מסייע לגידול נוסף במספר המשתמשים.
הצגת פוסט זה באינסטגרם
המעבר הגדול לבלוסקיי לא פוסח גם על סלבס. בין אלה מהם שכבר עשו זאת ניתן למצוא את הזמרת ליזו, השחקנית ג'יימי לי קרטיס והשחקן והבמאי בן סטילר. אמצעי תקשורת בולט שעבר לשם הוא העיתון הבריטי גרדיאן.
X לא חולקת באופן קבוע מידע על מספר המשתמשים בה. למעשה, הפעם האחרונה שהיא עשתה זאת הייתה לפני שנתיים, כשמאסק צייץ שהרשת החברתית שלו הגיעה ל-250 מיליון משתמשים יומיים. מספר המשתמשים בבלוסקיי הוא פחות מעשירית מזה, ויש לה עוד דרך ארוכה לעבור אם היא רוצה לחלוף על פני X. האם הכעס על מאסק ו-X מביא לגל מעבר חזק עד כדי כך שזה יקרה? קשה לי להאמין. מה שכן, הוא עלול להוביל לקיטון לא קטן במספר משתמשי X, שבתורו עלול להביא לירידה במספר המפרסמים ברשת החברתית, כאשר גם ככה כמה וכמה מהמפרסמים הגדולים לא קונים מודעות בה.
אגב, יש לציין שאפשר להשתמש בממשק של בלוסקיי בכמה וכמה שפות. עברית, למרבה הצער, היא לא אחת מהן.
תגובות
(0)