סיפורו של נער המחשבים, שהיה למנכ"ל חברת IT החמישית בארץ
מאת הילל יוסף
"נמשכתי למחשבים מגיל צעיר. בגיל 14 נרשמתי למגמת המחשבים באורט טכניקום גבעתיים, שהוקמה שנה קודם, בראשונה בארץ. בפרויקט הגמר בעתודה הטכנולוגית היינו צריכים להריץ כרטיסים מנוקבים בבית יבמ (IBM) בתל אביב. זה היה מטורף: כל שגיאה בתחביר ובתרגום הקוד לשפת אסמבלר – גררה ניקוב פיזי של הכרטיס מחדש. לאחר שהתגייסתי לממר"ם, שם שירתתי שש שנים, 'חציתי את הקווים' ועברתי לניהול ויזמות. והשאר הוא היסטוריה", אמר תמיר גורן, מייסד ומנכ"ל אסקיולינק (SQLink).
גורן התראיין לרגל מלאת שלושה עשורים לחברה שהקים, שכיום מונה 2,700 עובדים ומדורגת חמישית בענף ה-IT המקומי. "כשהשתחררתי מממר"ם", סיפר, "פיתחתי מוצר, שאפשר למחשב אחד להשתלט על מחשב שני באמצעות קו טלפון. משם המשכתי לפתח עוד תוכנות רבות. בד בבד עבדתי בתפקידי מכירות בכמה חברות על מנת להכיר את השוק, ו'על הדרך' פיתחתי מוצר BI – אז קראו לתחום EIS".
ב-1994, אמר גורן, "תאגיד הובלות השייך לקיבוצים רצה שאפתח להם פרויקט בתחום מיטוב הסעות לוגיסטי למכולות. אבל הייתה בעיה קטנטנה: החברה שעבדתי בה כשכיר לא רצתה בכך. למרות זאת הבטחתי ללקוח שאבצע עבורו את הפרויקט. ניהלתי מו"מ, ולבסוף הגענו להסכם: הם יהיו קבלן ראשי בפרויקט – ואני אקבל את מלוא הסכום על פיתוח המוצר, שהיה מאוד מורכב לשעתו".
"עבדתי בסלון ביתי ברמת גן. המקדמה עבור הפרויקט עמדה על 8,000 דולרים", המשיך גורן, "חששתי – והמתנתי 3 ימים עד שהכסף ייפרע, ורק אז התפטרתי והקמתי את אסקיולינק, אחרת לא הייתי יכול לשלם חשבונות. בהמשך קיבלתי טלפון מחבר ממקום עבודתי, שסיפר כי שטראוס רוצים מערכת לחיזוי מכירות. למרות שגם המוצר הזה פותח בבית – הצלחתי לחבר אותו לבסיס הנתונים של אורקל (Oracle) שהיה בשטראוס. עבדתי על הפרויקט כמה חודשים, ולאחר הרבה מאוד תוספות ושינויים – מנהלי שטראוס רכשו את המערכת ב-15 אלף דולרים. כך יכולתי ב-1994 לקדם ולהגדיל את החברה: כבר היה לי לקוח מוכר וידוע, אמרתי ש'אני עובד עם שטראוס', ומאז באו עוד לקוחות".
"אחרי שטראוס", אמר, "מכרתי פרויקטים לסלקום ונכנסתי לתחום מיקור-חוץ. החברה צמחה וגדלה, בצמיחה אורגנית ובאמצעות רכישות. במהלך השנים רכשנו עשר חברות, בהן תבונה מילניום ו-Yside ב-2012; את אופיסופט (Opisoft) ב-2018, שהפכה להיות זרוע הדאטה של הקבוצה; ואת Genius Data Science הישראלית ב-2021. גם ב-2023, שהייתה שנה לא פשוטה, לא קפאנו על השמרים, ורכשנו את זיגיט (ZIGIT) הישראלית. בפברואר השנה רכשנו גם את אינטרג'ט (Interjet)".
"כיום הקבוצה נותנת מענה דיגיטל ו-IT כמעט לכל צורך של לקוח", ציין גורן, "ולצד פתרונות אלה, יש לנו בבני ברק אתר Near Shore, המעסיק חרדיות. עוד בקבוצה יש את SQLabs, מכללה המציעה מגוון רחב של קורסים טכנולוגיים".
"בשנים האחרונות", אמר גורן, "אנו זוכים מדי שנה להימנות עם החברות שהכי טוב לעבוד בהן ומדורגים במקום ראשון בין חברות ה-IT. זה לא במקרה: בתרבות הארגונית שלנו מוטמע ה-DNA החשוב מכל – היחס לעובדים.ות – מהכשרות מתקדמות ועד תנאי העבודה. אני טבעוני ומקפיד לוודא שלעובדים שלנו יהיה אוכל טוב ובריא. משרדי החברה מכילים מטבח מקצועי ברמת מסעדה, כולל בר מושקע, עם תפריט ובו מגוון רחב של אפשרויות בריאות ואורגניות. יחסי אנוש הם תנאי הכרחי לנאמנות העובדים. המקור השני להצלחת הקבוצה הוא בסיסמה: 'אנו עושים את כל מה שנדרש ולא משנה במה זה כרוך'. כלומר: קודם כל – נפתור את הבעיה של הלקוח, לא נתווכח ולא נחשוב על ההפסד הכרוך בפתרון, כי לא משאירים לקוח מאחור. והלקוחות מצביעים ברגליים עבורנו".
באחרונה הייתה אמורה החברה לחגוג את ציון הקמתה לפני שלושה עשורים, אולם האירוע נדחה בשל המצב הבטחוני וייערך במהלך 2025. "למרות המצב", סיכם מייסד הקבוצה, "צמחנו גם השנה, ולאחר שהמלחמה תסתיים – אני מעריך שנצמח בשיעור דו-ספרתי באחוזים גם בשנה הקרובה".