סברינה קרפנטר, סלט מלפפונים ו-Demure – טיקטוק מסכמת שנה
הרשת החברתית פרסמה את רשימת הטרנדים, המגמות, האומנים והשירים הפופולריים של השנה ● המלחמה באזור שלנו - לא שם
המילה Demure, שקשה לתרגם במדויק את המשמעות שלה, והתרגום הכי קרוב הוא "מצטנע", בלטה השנה ברשתות החברתיות, ונבחרה על ידי Dictionary.com ל-המילה של 2024. השימוש בה תפס תאוצה בעיקר בטיקטוק (וגם באינסטגרם), ולכן לא פלא שטרנד ה-Demure של ג'ולס לברון (“Very demure, Very mindful”) הוא הטרנד הבולט של השנה ברשת הזאת.
טיקטוק הוציאה היום (ד') את הסיכום השנתי שלה, שכולל את הטרנדים, המגמות, האומנים והשירים שכיכבו בה השנה. לצד הרשימה העולמית היא פרסמה גם את הנתונים לגבי ארצות הברית, שמעניין אם היא תהיה בה גם בשנה הבאה. השנה אושר בארצות הברית חוק שמחייב את בייטדאנס, החברה שהיא הבעלים של טיקטוק, להעביר את הרשת החברתית לבעלות אמריקנית, ולא – תופסק פעילותה במדינה. הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, שבעבר הביע התנגדות לטיקטוק ובתקופת נשיאותו הראשונה אף חתם על צו נשיאותי, גילה בקמפיין הבחירות שלו אהדה לרשת החברתית, ומעניין יהיה לראות אם הוא יצליח לבטל את החוק.
כך או כך, בחזרה לטרנדים, ולעוד מילה שהפכה למילת השנה: הזמרת צ'ארלי xcx השיקה השנה את אלבומה Brat. השיר Apple, שכלול בו, היווה השראה לטרנד ריקוד ויראלי, כאשר המיתוג Brat Summer נכנס ללב תרבות הפופ והמילה Brat הפכה למילת השנה של מילון קולינס. Brat הוא כינוי תרבותי שמאפיין גישה בטוחה, עצמאית והדוניסטית.
המם Man in Finance של מייגן בוני עורר שיחות על ציפיות מדייטינג ותפקידים מגדריים, יצר לה קהל מעריצים בטיקטוק וברשת בכלל, והשיק את הקריירה המוזיקלית שלה.
עוד טרנד בינלאומי קשור ב… סלט מלפפונים. הטרנד של לוגאן מופיט היווה עדות ליכולת חסרת התקדים של הפלטפורמה להפוך מתכונים פשוטים לסנסציות תרבותיות ולגרום למחסור במוצרים ברחבי העולם.
זה רק ספורט
בטיקטוק יודעים לספר שהשנה חל זינוק בתכני הספורט שמשותפים בפלטפורמה, במידה רבה בגלל האולימפיאדה: המשחקים והספורטאים האולימפיים עוררו את הדמיון והיצירתיות של הגולשים, ובין 26 ביולי ל-11 באוגוסט, התאריכים שבהם היא התקיימה, היו 1.9 מיליון סרטונים וכמעט 50 מיליארד צפיות בהאשטאגים שקשורים לאירוע הספורט הענק. אחת המגמות החיוביות בסיכום היא ההתעניינות ההולכת וגוברת בספורט הנשים – ב-2024 חל בטיקטוק זינוק של מעל 2,400% בשימוש בהאשטאג WomenInSports#.
שני תחומים נוספים, שרבים מתלוננים שהם זרים לבני הגילאים שמשתמשים בטיקטוק הכי הרבה, כלומר – בני דור ה-Z – דווקא זכו השנה לעדנה ברשת החברתית: ספרות וחינוך. קהילת חובבי הספרים יצרה יותר מ-1.2 מיליון סרטוני BookTok# בעשרת החודשים הראשונים של 2024, וותר מ-5.5 מיליון תכנים פורסמו עד כה עם ההאשטאג TeachersOfTikTok#.
שנה של מוזיקה
השיר הכי פופולרי אצל הטיקטוקרים – כלומר, זה שנעשה בו השנה הכי הרבה שימוש בפלטפורמה – הוא Gata Only של כריס MJ ו-FloyyMenor, כאשר בעשירייה הראשונה יש שני להיטים מלפני הרבה שנים שפרחו בטיקטוק השנה: פדרו של זמרת הקאלט האיטלקייה רפאלה קארה (החידוש, יחד עם ג'קסומי ואגטינורומאו) במקום השני ו-Forever Young של אלפאוויל במקום השמיני. גם טומי ריצ'מן, בילי אייליש ובנסון בון נמצאים בין עשרת הראשונים.
מיליון דולר בייבי של ריצ'מן, שהגיע למקום הרביעי בדירוג העולמי, היה השיר הפופולרי ביותר בארצות הברית. אחריו הגיע הקרנבל של כמה מוזיקאים, שהידוע בהם הוא קניה ווסט השנוי במחלוקת. Gata Only, שכאמור היה הראשון בעולם, הגיע בדירוג האמריקני רק למקום העשירי.
מה עם המוזיקאים עצמם? בדירוג הבינלאומי, ירי מואה תפס את המקום הראשון, כשאחריו אנהייפן ו-NTC. סברינה קרפנטר הגיעה למקום העשירי במצעד העולמי – ולמקום הראשון בארצות הברית. אייס ספייס ו-NLE choppa מיד אחריה, ובילי אייליש במקום הרביעי.
מה עם המלחמה?
טוב, תודה – או בעצם רע. טיקטוק לא פרסמה את הדירוג בישראל ונראה שהמלחמה אי שם במזרח התיכון לא ממש מעניינת את הטיקטוקרים בעולם. ככל הנראה, טיקטוק לא מצטערת על כך, ומעדיפה שהמלחמה לא תהיה בסיכומים, כדי לשמור על "ניטרליות" וכי למה להם לגעת בתפוח האדמה הלוהט הזה. הרי בחודשים הראשונים של המלחמה היא ספגה אש הן מהצד הישראלי והן מהצד הפלסטיני.
ובעצם, היא לא לבד: ספוטיפיי, שפרסמה את הסיכומים שלה בשבוע שעבר, העלימה מהם את השיר חרבו דרבו. נס וסטילה, שעומדים מאחורי השיר הפופולרי, זכו בחודש שעבר בתואר האומנים נבחרי השנה של טיקטוק ישראל. אלא שבטקס הזה, הזוכים נבחרו על ידי הגולשים.
תגובות
(0)