רק השמיים מעליי, שומרים עליך ועליי
סגן אלוף א', מפקד "רוכב שמיים", מספר כיצד הרחפנים והכטב"מים שחיילי היחידה מפעילים, משמשים עוד זוג עיניים לכוחות הלוחמים ומסייעים לזהות איומים ולדייק בפגיעות
"כולנו נכשלנו ב-7 באוקטובר, אבל היחידה בראשותי זיהתה את ההזדמנות הגדולה להפעיל כלים איכותיים יותר, המאפשרים איסוף מודיעין איכותי על האויב. היחידה השתנתה מהר מאוד, התאימה את עצמה לצרכים החדשים ולשדה הקרב הנוכחי. היינו יכולים לעשות יותר טוב – אבל עשינו הכי טוב שיכולנו: היחידה הביאה לחיסול של מאות מחבלים, היא מכווינה את הכוחות ונותנת להם מענה. כיום אנו פועלים בכל הזירות – ברצועת עזה, בסוריה, לבנון וביהודה ושומרון", כך אמר סגן אלוף א', מפקד יחידת "רוכב שמיים".
א', בן 34, התגייס לקורס טייס ובהמשך הוצב ביחידה. הוא הראשון שגדל ב"רוכב שמיים", והגיע להיות המפקד שלה.
סא"ל א' החל בתפקידו הנוכחי תוך כדי מלחמת חרבות ברזל. "מתחילת המלחמה", אמר, "עד שמוניתי לתפקיד, לפני יותר משנה, הייתי ה'צל' של המפקד הקודם, כך שאני מכיר את היחידה לפני ולפנים, ונכנסתי בצורה חלקה לתפקיד".
כטבמ"ים ורחפני תצפית ותקיפה בסיוע הגדודים בזרוע היבשה
"רוכב שמיים", יחידה 5353, היא יחידה מיוחדת בצה"ל המשויכת לחטיבת האש 215 בחיל התותחנים. צוותי היחידה חוברים ליחידות מיוחדות ולגדודים בזרוע היבשה, ומשפרים את יכולות התצפית והאש שלהן, באמצעות אמל"ח הכולל כטבמ"ים ורחפני תצפית ותקיפה.
פעילות היחידה חשאית ומסווגת, אך היא מסייעת רבות ליחידות הלוחמות. משימות היחידה כוללות בעיקר איסוף מודיעין, אבטחת כוחות קרקעיים, תקיפה והכוונת אש של אמצעים שונים. היחידה עברה כמה גלגולים, שהאחרון בהם היה ב-2010, אז הוכרזה כעצמאית. שמה לקוח מספר דברים, פרק ל"ג, 26: "אין כאל ישרון רכב שמיים בעזרך ובגאוותו שחקים".
"עד המלחמה", אמר סא"ל א', "היחידה הפעילה מזל"ט קטן של אלביט, מסוג סקיילרק, שאסף מודיעין בשדה הקרב וסייע לסגור מעגלי אש – למול מסוק קרב, כטב"ם, ארטילריה, או לוחמי שריון או חי"ר מהיבשה. מיד עם תחילת המלחמה הוחלט על שינוי בתפקוד היחידה, בגלל כמה סיבות, ובראשן – ההתחדשות של שדה הקרב והיכולת שלנו לקלוט ולהפעיל כלים איכותיים וחדשים. עשינו את השינוי במהירות, וקיבלנו עוד יכולות איסוף".
"שינינו את יעוד היחידה", אמר, "וכעת היא 'יחידת מימד אנכי לדרג המתמרן', משמע – עוסקת בעשייה בתא שטח מהחלק שבשמיים שקרוב לקרקע – עד הקרקע. הלקוחות שלי הם הדרג המתמרן, החטיבות ובעיקר הגדודים. בעת חירום, צוותי היחידה ממוקמים בסמוך לחפ"ק המג"ד. הקירבה הזו מאפשרת לנו להיות יותר זמינים וקטלניים למול האויב".
"כך", הסביר, "צוות היחידה שליד המג"ד אומר לו מה הוא רואה, מה הזיהוי – האם אלה כוחות צה"ל, או אויב, האם זו מטרה לגיטימית, האם הוא חמוש, האם האתר בו הוא נמצא הוא מופלל (בית מחבלים למול בית חולים, או בית ספר). אז, אני מקבל מהלקוח אישור לסגירת מעגל אש, ועושה זאת בעצמי, או בעזרת גורם שלישי, מסוק קרב, ארטילריה, טנק, או לוחמים".
לדבריו, "לדוגמה, אנו מסייעים ללוחמים לדעת האם נתיב התנועה שלהם נקי ממטענים, ומדריכים את הכוח לאן ללכת באופן בטוח".
שילוב הממד הטכנולוגי עם זה המבצעי-קרבי
אחד מהמאפיינים העיקריים של היחידה הוא השילוב של הממד הטכנולוגי עם זה המבצעי-קרבי. "היחידה היא 'עוף מוזר' והיברידי", אמר א'. "הרחפן מגיע מהצד הטכנולוגי, אבל עשינו לו התאמה לצורך המבצעי. אנו פועלים יותר בממד האווירי, אבל ה'אופי' שלנו ירוק, יבשתי. אנחנו יותר חי"רניקים מאשר טייסים באופי, אבל פועלים באוויר. השיוך החילי שלנו הוא ל-תותחנים, בשל החיבור לכוח המתמרן והפעלת אש חזקה מהכלים שלנו. הצוותים שלי הם לוחמים וגם טכנולוגים, מסייעים ללוחמים ונותנים להם תמונת קרב, ומנגד, הם גם תוקפים. בקיצור: "רוכב שמיים" הוא סוג של 'חיל אוויר' של זרוע היבשה, באוויר וקרוב לקרקע. המשימה היא החשובה – למצוא את האויב ולהשמיד אותו".
"המלחמה", אמר סא"ל א', "הביאה לפתחם של המהנדסים שמסייעים לנו טכנולוגית – אתגרים משמעותיים. אנו מספקים כיום ללקוחות מענה טוב יותר, עם מגוון כלים שקלטנו. הכלים מתקדמים, מתפתחים מהר, ואנחנו מוסיפים להם רכיבים כדי שיהיו זריזים ויעילים יותר. אנחנו נעזרים ביחידות הפיתוח בצה"ל, כדי לא לפגר בקצב של הפיתוח ובדרישה להתאמה מהירה לצורך המבצעי".
בנובמבר 2013 התרסק, בראשונה, מזל"ט של היחידה ברצועת עזה, כקילומטר מגבול ישראל, בשל כשל טכני. מאז נפלו עוד כמה וכמה כטב"מים ורחפנים.
איך מונעים נפילות?
"למנוע נפילה של כלי זהו אחד האתגרים, אם לא הקשה מכולם. זהו חלק מהמורכבות שאנו חווים כשמתמודדים מול האויב".
האם חוויתם מתקפות בסייבר?
"לא".
"העובדה שאנו לוחמים שנמצאים בשדה הקרב מהווה ערך מוסף", סיכם סגן אלוף א'. "החיילות והחיילים ביחידה הם איכותיים ויודעים לקחת את הפלטפורמה – ולמצות אותה עד הקצה".
תגובות
(0)