נשים ומחשבים: מור טל-בן עזרא, רשת עמל
מדור מיוחד על נשים בתפקידים שונים בתעשייה: מיהן? מה הביא אותן לעולם הטכנולוגיה? והאם הן חושבות שיש בענף אפליה? ● והפעם: מור טל-בן עזרא, מנהלת תחום החינוך הטכנולוגי והמכללות ברשת עמל
שם ותפקיד: מור טל-בן עזרא, מנהלת תחום החינוך הטכנולוגי והמכללות ברשת עמל.
ותק בתפקיד: אני מכהנת בתפקידי הנוכחי כבר 3 שנים. במהלך זמן זה אני עוסקת בקידום החינוך הטכנולוגי והנגשתו לתלמידים ותלמידות ברחבי הארץ, מתוך ראייה לשלב את הדור הצעיר במקצועות מבוקשים בתעשייה ולייצר אופק תעסוקתי ואקדמי בתחום הטכנולוגי.
השכלה ושירות צבאי: בעלת תואר שלישי בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה. את דרכי הטכנולוגית התחלתי במסגרת העתודה האקדמית בצבא, שם למדתי הנדסת חשמל.
מה הביא אותך לתחום הטכנולוגיה?
במהלך לימודיי בתיכון הרחבתי שני תחומים שנראו לכאורה מנוגדים – פיזיקה, ספרות וערבית. באותה תקופה לא דמיינתי את עצמי במסלול טכנולוגי או הנדסי. עם זאת, החלטתי להגיש מועמדות לעתודה האקדמית בסיום כיתה י”ב והתקבלתי ללימודי הנדסת חשמל. נכנסתי לתחום מבלי לדעת באמת מה התחום מביא עמו. הצעד הזה פתח בפניי עולם חדש של אתגרים וחדשנות. משם, מצאתי את עצמי נשאבת לתחום עם המון סקרנות, התמדה ואהבה לטכנולוגיה. גם כאשר פניתי לעולם ההוראה והחינוך, ידעתי שהשליחות שלי היא להטמיע חינוך טכנולוגי כרצף לחינוך השכלה ותעסוקה.
האם את חושבת שיש אפליה נגד נשים בתעשייה?
זו שאלה מורכבת שמזמינה בחינה רחבה. אנחנו אנשי ונשות חינוך וטכנולוגיה, ולכן חשוב להתבסס על נתונים. בפועל, המחקרים מראים כי קיימים פערי שכר משמעותיים בין גברים לנשים בתעשיית ההיי-טק, וכן תת-ייצוג נשי בתפקידים בכירים, במיוחד בתחומים טכנולוגיים. עם זאת, אני חושבת שמראש אנחנו מוצאים פחות נשים במקצועות ההנדסה וההיי-טק באקדמיה. כדי לשנות את המציאות הזו, אני מובילה ברשת עמל תוכנית, שמטרתה לעודד תלמידות לבחור במגמות טכנולוגיות. במסגרת התוכנית, אנחנו חושפים את התלמידות לנשים המובילות בתעשייה בעמדות בכירות, מארגנים סיורים באקדמיה ובחברות היי-טק ומעניקים להן השראה וכלים להשתלבות במסלולים אלה. אני מאמינה שמערכת החינוך נושאת באחריות משמעותית ליצירת המשכיות לימודית ומקצועית, ושהצעדים הללו יכולים לחולל שינוי משמעותי בעתיד.
האם נתקלת אישית באפליה על רקע היותך אישה?
באופן אישי לא חוויתי אפליה מגדרית בתעשייה. לפני שנכנסתי לעולם החינוך עבדתי במשך תקופה בהיי-טק. בתהליך המיון והעבודה לא הרגשתי שמגדרי מהווה חסם או חיסרון, אך אני מודעת לכך שהחוויה שלי אינה משקפת בהכרח את החוויה של כל הנשים בתעשייה.
תגובות
(0)