ה-AI במוקד תוכניות העבודה של המנמ"רים ל-2025 – ולא רק היא
מנמ"רים שיתפו בסקר של מק'ינזי את הנושאים המרכזיים שהם הציגו להנהלות לקראת 2025 - מבינה מלאכותית ועד להעצמת העובדים שלהם
כבכל שנה, מנהלי מערכות המידע שילבו בתוכניות העבודה שלהם, שהוצגו להנהלות, אתגרים חדשים והמשך של אתגרים ישנים, שבאמצעותם הם יובילו את הארגון לממש טוב יותר את ליבת העיסוק שלו. סקר עדכני של חברת המחקר מק'ינזי, שכלל מאות מנמ"רים ואנשי IT, ריכז את הנושאים המרכזיים שיהיו על סדר יומם של המנמ"רים ב-2025.
באופן לא מפתיע, נושא הבינה המלאכותית עומד במרכז, ונמצא בכל ארגון וארגון, בזוויות שונות. אצל כולם, המשימה המרכזית השנה היא לספק ערך מוסף רחב יותר, להעצים את העובדים ולמנוע נשירה שלהם – בין היתר בסיוע ה-AI.
כך, למשל, בשיקגו, העירייה מתכננת לשפר את מיומנויות צוותי ה-IT שלה, לאור התחזית לגידול במספר תושבי העיר בשנה הבאה. בנוסף, מנמ"רית מורגן סטנלי ציינה כי היא תשקיע מאמצים להפיק תועלת רבה יותר, במיוחד מהבינה המלאכותית היוצרת, לטובת עמידה באתגרי האבטחה של הארגון הפיננסי הענק, ובכלל זה מניעת הונאות.
ככלל, כלי הבינה המלאכותית היוצרת יקבלו השנה תשומת לב מיוחדת וממוקדת, כולל הכוונה של העובדים איך להשתמש נכון בכלים אלה כדי לקבל ערך מוסף.
לדברי המנמ"רים, תוכניות העבודה צריכות להיות שער לתכנון ארוך טווח, שישרטט את מפת הדרכים הטכנולוגית של הארגון לשנים הבאות. כאן נדרשת מעורבות של ההנהלה, ובמיוחד הצגת מחויבות חד משמעית, שתתורגם להקצאת משאבים כספיים ואנושיים
יש גם, איך לא, את הפן הכספי: כלי בינה מלאכותית עולים לא מעט כסף, והמנמ"רים שהשתתפו בסקר ציינו שיידרש איזון בין ההשקעות בכלים אלה לתועלת שהם מניבים. כלומר, יהיה צורך במדידה קפדנית של עלות-תועלת של כל אחד מהכלים הללו. לדבריהם, ככל שהפופולריות של הבינה המלאכותית עולה ואיתה הדרישה לכלים חדשים, כך נדרשות בקרה ובחינה זהירה של השימוש ב-AI, כדי לא ליצור פילים לבנים.
היטיב להגדיר זאת אחד המנמ"רים שהשתתפו בסקר: "לעיתים קרובות, ארגונים יכולים להיקלע למשיכה של דבר חדש ונוצץ, שעלול ליצור השלכות (שליליות – י"ק) לא מכוונות. הבינה המלאכותית היא הזהב החדש, וכדי באמת למקסם את הפוטנציאל שלה, על הארגונים להחזיק במעקות הבטיחות המתאימים".
אין תחליף למגע עם ההון האנושי
רבים מהמנמ"רים הנסקרים ציינו שעם כל ההתלהבות מהבינה המלאכותית, אן תחליף למגע עם האנשים – העובדים והמנהלים. "הכישרון של העובדים הוא הרוטב הסודי שללנו להצלחה", אמרה אחת המנמ"ריות. כדי ליישם תפיסה זו, מנהלי מערכות המידע נדרשים לכתת רגליים, להיפגש אישית עם קבוצות עובדים, ולא לחפש פתרונות AI חליפיים – גם אם זה כרוך בנסיעות למדינות מרוחקות או ויתור על שעות מנוחה. עדיין אין תחליף למגע האישי, שמקבל חשיבות רבה יותר דווקא בזמנים שבהם הטכנולוגיה מאפשרת לעבוד מהבית.
כחלק מהעצמת העובדים, ציינו מנהלי מערכות המידע, יש בתוכניות העבודה שלהם סעיפים הקשורים בטיפוח תרבות למידה חוצת ארגון. זאת, משום שאחד האתגרים של ה-AI נעוץ ביכולת של האנשים להסתגל לשינויים, שנעשית טובה יותר לאחר למידה מתמשכת של הנושא. התהליכים האלו כוללים הקמה של מעבדת חדשנות, האקתונים ותמיכה בדברים הבסיסיים ביותר. הלמידה הזו, אמרו המנמ"רים, חייבת להיות לאורך ולרוחב כל חטיבות הארגון, ולא רק לחטיבת הטכנולוגיה.
עוד דובר בסקר על תוכניות לאספקת חוויות דיגיטליות טובות יותר ללקוחות הפנימיים והחיצוניים, כדי שהיעילות לא רק תיראה, אלא גם תביא תוצאות.
לסיכום, לדברי המנמ"רים, תוכניות העבודה צריכות להיות שער לתכנון ארוך טווח, שישרטט את מפת הדרכים הטכנולוגית של הארגון לשנים הבאות. כאן נדרשת מעורבות של ההנהלה, ובמיוחד הצגת מחויבות חד משמעית, שתתורגם להקצאת משאבים כספיים ואנושיים.
תגובות
(0)