ממשל זמין ייקח אחריות על פרויקט "Next Bus" להצגת מידע בזמן אמת בתחנות אוטובוס
זאת, בניגוד להערכות קודמות, לפיהן כל חברת היסעים תקבל בעלות על תחנות שבאשכול שלה ● פרטים אלה ואחרים חשף אתמול (ג') מנחם ברוט מחברת אדליין, שייצג את מנהלת התחבורה הציבורית במסלול שנערך בנושא בכנס World e-Gov Forum 2010
פרויקט ממשל זמין, שהיה מוכר עד כה כשער הכניסה לאתרים הממשלתיים, ייקח על עצמו גם להקים ולתפעל את פרויקט "Next Bus" להצגת מידע בזמן אמת בתחנות האוטובוס. זאת, בניגוד להערכות קודמות, לפיהן כל חברת היסעים תקבל בעלות על תחנות שבאשכול שלה – כדי למנוע תופעות של כשל בהבאת הנתונים לשלטים במצב שבו לכל חברה יהיו שרתים משלה.
פרטים אלה ואחרים חשף אתמול (ג') מנחם ברוט מחברת אדליין, שייצג את מנהלת התחבורה הציבורית במסלול שנערך בנושא בכנס World e-Gov Forum 2010, שהופק על ידי אנשים ומחשבים. ברוט תיאר את הפיילוט של הפרויקט, והסביר, כי הוא כולל בשלב זה הצבת 30 שלטים באזור פתח תקווה על ידי חברת קווים במימון משרד התחבורה. "תקן המידע, קרי מבנה הנתונים המגיעים מהשרת לשלט, כמו גם תקן השלטים – גודל האות, הבהירות וכו', נקבעו כולם על ידי משרד התחבורה", אמר ברוט.
לדבריו, "הפיילוט בוצע לפי תפיסה של אחריות כוללת של המפעיל. כך, בכל אוטובוס קיים מחשב רכב העוקב אחרי מיקום האוטובוס ואחר אירועים ומשתנים שונים. המיקום משודר מדי 20 שניות באופן סלולרי ומגיע לשרת. על השרת רצה אפליקציה שמחשבת את זמן ההגעה של כל אוטובוס וכל קו מהמיקום שלו לתחנות הבאות במסלול הקו. תוצאת חישוב זה משודרת לשרת השלטים, שתפקידו לאגור את האינפורמציה ולשדר אותה בהתאם להנחיות. צרכן נוסף של המידע מהשרת הזה, חוץ מהשלט, יכול להיות סמארטפון עם אפליקציה מתאימה, או הודעת SMS עם מידע שמתקבל לאחר שהמשתמש פונה לשרת".
צילום ועריכת וידיאו: עדי רמלר
מבחינה טכנולוגית, אמר ברוט, הפרויקט הצליח – אך כדי לפני העלאתו לרמה ארצית, יש לפתור מספר בעיות שהתגלו בשלב הפיילוט. "ראשית, בעיית בעלות המפעיל על תחנה. כאשר משך הרישיון של מפעילים מוקצב בזמן, זיהוי התחנה עלול להיות שגוי. כתוצאה מכך, הוחלט, כי יש צורך בזיהוי חד ערכי של תחנה. כן הוחלט, שבנוסף לשרת של המפעיל, הנתונים יועברו גם לשרת מרכזי שיעביר את המידע על כל הקווים של כל החברות לתחנות הבאות במסלול הקו, כמו גם לצרכנים הסלולריים. בעתיד, לכשיקומו רשויות תחבורה בכל מטרופולין, הן תהינה אחראיות על התחנות שלהן. בכבישים הבינעירוניים והיכן שאין רשות מטרופולינים, תיקח את האחריות החברה הלאומית לדרכים".
את מסלול התחבורה הנחה ויקטור אררה – יועץ בכיר לממשלה, והשתתפו בו גם יהודה אלבז מרשות התחבורה הציבורית, קובי מגמי מחברת יפה נוף – שתיאר את התקדמות פרויקט המטרונית בחיפה, ד"ר ראלף גמבטה מארגון קליפסו – שדיבר על וירטואליזציה של כרטיסי תחבורה ציבורית, פרדריק לוי מחברת ספירטק – שדיבר על האתגרים הבאים של מפעילי התחבורה משתמשי קליפסו, אמיר רביד מחברת וריפון – שסיפר על פתרונות החברה לתחום התחבורה הציבורית, וכאמיל גובו מחברת XILING – שדיבר על מסופי הבקרה הייעודיים של החברה לתחום התחבורה הציבורית.
אז יש כבר אפליקציה כזו לאנדרואיד : מתי האוטובוס בתחנה https://market.android.com/details?id=com.transportation.ILNextBus