הרשות להגבלים עסקיים באיחוד האירופי תחקור את ההתנהלות של גוגל
החוקרים יבדקו טענות על כך שהשיטות העסקיות של גוגל פוגעות בתחרות ● בחברה משדרים נימה מפויסת, שעשויה להעיד על נכונות לפשרות
הרשות להגבלים עסקיים של האיחוד האירופי הודיעה אתמול (ג'), כי תיפתח חקירה בעקבות טענות על כך שגוגל (Google) ניצלה לרעה את מעמדה הדומיננטי בשוק החיפוש באינטרנט.
התלונות הוגשו על ידי ספקיות אחרות של שירותי חיפוש, שטוענות, כי זכו ליחס לא הוגן בדירוג תוצאות החיפוש – הן אורגניות והן בתשלום – וכי שירותים של גוגל עצמה זוכים למיקום מועדף בתוצאות אלה.
בכוונת הרשות לבחון את הטענות על כך שגוגל הורידה באופן מלאכותי את הדירוג של שירותי חיפוש מתחרים – דוגמת שירותים להשוואת מחירים – בתוצאות החיפוש, והעלתה באופן מלאכותי את הדירוג של השירותים שלה. כן ייבדקו טענות על כך שהחברה הורידה את "דירוג האיכות" של שירותי חיפוש מתחרים בין הקישורים הממומנים – דירוג שמשפיע הן על המחיר שמשלם המפרסם והן על אופן התצוגה של הקישור.
עוד תבדוק הרשות טענות על כך שגוגל דורשת בלעדיות מהמפרסמים – דבר שמגביל את יכולתם לפרסם באתרים אחרים – וטענות על פגיעה בתחרות כתוצאה מכך שהיא מקשה על העברת נתונים ממסעות פרסום לשירותי פרסום אחרים.
בהודעה שפורסמה בבלוג כתבו סוזן וושיצקי, סגנית נשיא בכירה לניהול מוצר, ואודי מנבר, סגן נשיא להנדסה בחברה, כי החקירה "נובעת מהצלחתנו ומהאופי של עסקינו", והזכירו מפגש דומה עם הרשויות בארצות הברית בשנת 2008. מפגש זה הסתיים בקביעה, כי "המתחרים נמצאים במרחק של לחיצה בודדת".
למרבה ההפתעה, גוגל אינה מכחישה בתוקף את ההאשמות, ויתכן שניתן לראות בגישה זו עדות לנכונות לפשרות מסוימות. ההודעה שפרסם דובר גוגל משדרת פייסנות ולא רוח קרב: "כבר מתחילת דרכה השקיעה גוגל מאמצים רבים כדי לעשות את הדבר הנכון, הן מבחינת המשתמשים והן מבחינת שאר הגורמים הפועלים בענף", כתב. "הקפדנו לסמן פרסומות בצורה ברורה, הקפדנו לאפשר למשתמשים להעביר את הנתונים שלהם בקלות לשירותים אחרים והשקענו משאבים רבים בפרויקטים בעלי קוד מקור פתוח. אין לנו ספק שתמיד נותר מקום לשיפור, ונשתף פעולה עם הרשות כדי לתת מענה הולם לכל סוגיה".
כעת נותר לראות אם גוגל אכן תחרוג ממדיניותה ותציע, למשל, ממשק API להעברה נוחה של נתונים ממסעות פרסום, או תאפשר לשירותי חיפוש מתחרים לפרסם במיקומים מועדפים.
תגובות
(0)