פרסום ראשון: הזוכות במכרז בתי התוכנה של הממשלה לא מצליחות לגייס אנשי ERP בתעריפים שנקבעו

חלק מהחברות כבר קיבלו מכתבי אזהרה מהחשב הכללי על הפרת תנאי המכרז ● חברות אחרות קיבלו אישור לגייס עובדים בתעריפים הגבוהים מאלו שנקבעו במכרז, בעיקר לאשכול ה-ERP ● מנהל אחת החברות שזכו במכרז: "החששות שלנו התממשו. לצערנו, אי אפשר לגייס אנשים ברמת תעריפים כזו" ● משרד האוצר: טענות הספקים לא ברורות. התעריפים נקבעו על ידם במכרז ולא על ידי הממשלה

חברות שזכו באשכול 5, אשכול ה-ERP, במכרז כוח האדם לבתי תוכנה שערכה הממשלה בשנה שעברה, מתקשות לגייס כעת אנשי מקצוע בתחום ה-ERP, להמשך פרויקט מרכב"ה במשרדי הממשלה. הסיבה העיקרית לכך היא רמת התעריפים הנמוכה שנקבעה במכרז, שלטענת אותן חברות, לא מאפשרת לגייס אנשי מקצועי ראויים.

עובדה זו מעמידה בסכנה את סיום פרויקט מרכב"ה, שנעצר לפני כשנה בשל עיצומים העובדים. כזכור, הודיע לא מכבר סגן בכיר לחשב הכללי, טל הרמתי, כי עם סיום העיצומים, הממשלה נערכת להשלמת הפרויקט ב-11 משרדים וציין, כי הוא צפוי להסתיים עד סוף 2012.

על פי תנאי מכרז בתי התוכנה, כל חברה שזכתה באשכול מסוים חייבת לתת מענה לדרישות כח האדם של המשרדים השונים, בהתאם לצורך. עם זאת, מנמ"רים במשרדי ממשלה מדווחים, כי דרישות רבות לכוח אדם, בעיקר באשכול ה-ERP, לא נענו. כתוצאה מכך, נשלחו מכתבי אזהרה לחלק מהחברות, מאחר ועל פי תנאי המכרז הן חייבות לספק את כוח האדם למשרדים "בתוך פרק זמן קצר".

עם זאת, נודע, כי באחרונה הוגשו לחשב הכללי מספר רב של בקשות לחריגה מתנאי המכרז, על מנת לאפשר גיוס כוח אדם. לטענת אחד ממנהלי החברות שהשתתפו במכרז, רמת התעריפים שהחשב הכללי התבקש לאשר גבוהה בכ-300% מהתעריפים שנקבעו מראש. עובדה זו, טוען אותו מנכ"ל, עלולה לגרום לגל של תביעות נגד הממשלה מצד החברות שלא זכו במכרז.

"לצערנו הרב, כל התחזיות השחורות שלנו לגבי המכרז התממשו", אומר אותו מנהל. "הממשלה לא תוכל לגייס אנשי מקצוע לתחום ה-ERP בתעריפים הקיימים. מה שקורה כעת הוא פשוט שערורייה. מאשרים לגייס בתעריפים הגבוהים בהרבה מהתעריפים שאושרו ולמעשה ממוססים לחלוטין את המכרז. אולי מישהו יסביר לנו בשביל מה היינו צריכים את כל זה?. לא מדובר פה בעסק פרטי – יש כאן מדינה שצריכה כוח אדם טכנולוגי מעולה, ולאף אחד לא אכפת".

מנמ"ר באחד ממשרדי הממשלה סיפר, כי הוא מתקשה לגייס כוח אדם גם באשכולות אחרים – מסיבות דומות. בתשובה לשאלה, כיצד הוא מסתדר, אמר: "אם אני צריך מישהו – אגייס אותו בכל מקרה. שיטת הקומבינות עובדת. אף אחד לא יעצור אותי מלגייס עובד איכותי".

במקביל, נשמעות טענות על חברות שמנצלות את המצב ומציעות תנאים משופרים לעובדים, תוך ויתור על עמלות הנגבות כתוצאה מגיוסם. "מדובר במכירת חיסול מוחלטת. אותן חברות מגייסות אנשים ומפסידות כסף במפורש", אמר גורם שמעורה בתנאי המכרז והשוק. "מדוע הממשלה לא מתערבת?".

לפני כמה שבועות דחה בית המשפט את דרישת המדינה לחלט את הערבות של חברת אורי תוכנה, שנפסלה באשכול ה-ERP לאחר פרסום התוצאות. כזכור, החברה נפסלה בעקבות ערעור שהגישה טלדור, שנכנסה במקומה לאשכול, לאחר שלא זכתה בסבב הראשון. אורי תוכנה דרשה לבטל את החילוט, ובית המשפט קיבל את עמדתה. לא ברור כעת אם תבחר המדינה לערער על ההחלטה. טלדור הודיעה בזמנו, כי למרות שצורפה לאשכול ה-ERP, היא אינה מסירה את הערעור הכולל שהגישה על תנאי האשכול. הדיון בעתירה טרם הסתיים.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה, כי "מכרז שירותי המיחשוב הינו מכרז מורכב והממשלה מצויה בחודשים הראשונים למימושו. לא ברורה לנו טענת החברות לגבי רמת התעריפים שהרי רמתם נקבעה על ידי החברות עצמן, כחלק מתהליך המכרז ולא על ידי הממשלה".

"אגף החשב הכללי", נמסר, "עוקב באופן הדוק אחר ההתפתחויות באשכולות השונים, ובמידת הצורך מפעיל את הכלים שנקבעו במכרז, של אישורי תעריפים חריגים, ועדת תעריפים, וכלים נוספים. הכל כדי לשמור על האינטרס הציבורי. בניגוד לטענות בידיעה, יש אשכולות בהם מספר תיחורים הסתיימו בהצלחה ונותני השירותים החלו לעבוד בהצלחה".

במקביל להליך יישום המכרז, מסר משרד האוצר, "מתקיים הליך בבית המשפט, שבוחן בין היתר את סוגיית התעריפים. חלק מן הטענות שמעלים הספקים נטענו בבית המשפט ונסתרו על ידי עותרים אחרים. לכן הממשלה סבורה שיש להמתין עד להשלמת ההליך, ולהתקדם בהתאם להפעלת המכרז תוך ביצוע מעקב מתמיד".

תגובות

(7)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מנהל בבית תוכנה

    כאשר המדינה / משרד האוצר מנהלים מכרז שמכופף את החברות למחירי רצפה לכאורה יש הורדת עלויות למדינה. בפועל המשמעות היא עלות כואבת לאורך זמן. גובה השכר בעולם ההי טק מעיד בצורה מאד טובה על איכות נותן השירות. אם יש לך מפתח או יועץ ב 180 שח לשעה או ב 350 שח לשעה ואתה רוצה פתרונות - תשלם על איכות. בסופו של דבר העלות היא לא העלות לשעה אלא תוצאה המכפלה של כמות השעות שתבוצע בתעריף השעתי. מי שמעסיק מפתח שעולה חצי, אבל לוקח לו פי שלוש לפתח משהו משלם יותר כסף בסופו של דבר. בסופו של דבר נמצא את עצמנו עם מערכות מיושנות שמתקשות להתקדם טכנולוגית ולתת מענה לצרכי המשרדים והאזרחים. אבל כנראה שמה שהכי חשוב להם זה להגיד "הוזלנו את המחיר לשעה". מזל שדווקא פרוייקט מרכבה הוא הראשון שעולה לכותרות. אולי אחרי שמשרד האוצר ייפגע בעצמו מהמכרז המטומטם הזה ומתוצאותיו העגומות - מישהו יתעורר

  2. אבי

    ככה עובדת שיטת המכרזים בארץ - העיקר לקחת ואח"כ נשבור את הראש - ועכשיו עומדים מול שוקת שבורה. כל החברות שנתנו הצעות ריאליות עכשיו מחוץ למכרז והן אלה שבאמת היו צריכות לזכות.

  3. יועץ SAP בכיר

    הטעות הגדולה של הממשלה שהיא לא מבינה שהשוק עבר מזמן לשוק של מומחים ולא שוק של חברות. ובעת שהממשלה פונה לחברות שאין להן מושג, אז במקרה הטוב הממשלה תקבל חליטת ערבויות.. במקום שהממשלה תחפש יועצים ספציפיים, פרילנסרים, לפי כישורים וידע, אז היא מפרסמת מכרז שהוא גול עצמי. בכל מקום בעולם, מחפשים יועצים על פי רזומה ולא על פי באיזה חברה אתה מועסק. רוצים איכות, תשלמו. רוצים לחסוך תסעו באופניים ותקנו חשבשבת.

  4. יועץ SAP בכיר

    הממשלה חושבת שהעם מטומטם. רוצים איכות תשלמו. אני לא אבוא לממשלה בפחות מ 350 ש"ח לשעה + נסיעות (יועץ בעל 12 שנות נסיון, הרבה פרויקטים, מגוון ארגונים, בארץ ובחו"ל) תמשיכו לחלוט ערבויות ותמשיכו לחפש את מי להאשים. תורידו את מחירי הדלק במקום את מחירי היועצים. אני מקבל המון פניות מחברות הזוכות אך אף אחת לא מסוגלת לעמוד בדרישות שלי, אז במקרה הטוב הממשלה תקבל יועצים בינוניים מינוס בתעריפים של 180 ש"ח, וגם בתעריפים הגבוהים 285. לא כל יועץ המציג את עצמו כבכיר ( בקושי עשה 5 שנים ) ובטח גם מנהל פרוייקטים , יכול להרים מערכת ברמה.

  5. אחד שהיה שם וברח

    שיתבייש מי שהגיב מטעם האוצר. הרי טל וליאור פרסמו מכרז דרקוני ואילצו את החברות לזחול על הגחון כדי להכנס לרשימת הספקים. המחשוב בממשלה כבר נפגע והכל היה צפוי וידוע מראש, גם ההתקפלות של משרד האוצר שאנחנו חוזים כעת בתחילתה.

  6. רם

    עוד בלוף מבית היוצר של טל הרמתי, אבל לא בכיוון של התבכיינות הספקים, שעושקים את העובדים ומרוויחים דמי תווך על כלום, אלא בכך שהזכויות שצברו עובדי ה-COST+ עומדים ללכת לאיבוד, דבר שלא יעמוד במבחן משפטי ונקווה יפוצץ את המכרז המרושע הזה, שגם מגדיל את התקורה של משרדי הממשלה ב-11.5 אחוז בלי שהשתנה משהו. מקווה שהאיש הזה ישלם על כשלונותיו ויעזוב את המערכת הממשלתית בהנקדם.

אירועים קרובים