מיקרוסופט תשלם לנוקיה מיליארדי דולרים בתמורה לשילוב חלונות פון 7 במכשיריה

סטיבן אילופ, מנכ"ל נוקיה, רמז כי החברה שלו עשויה לקבל מיליארדי דולרים מענקית התוכנה כתמריץ עבור הסכמתה להפוך את חלונות פון 7 לפלטפורמה העיקרית של מכשירי הטלפון החכמים שלה ● נוקיה ומיקרוסופט סירבו להגיב או להרחיב בקשר להערה של אילופ, או לחשוף פרטים כספיים על ההסכם בין החברות ● הערכה: מספר מפוטרי נוקיה עשוי להגיע ל-6,000 בפינלנד לבדה

בעת ההכרזה על העסקה של נוקיה (Nokia) ומיקרוסופט (Microsoft), שתי החברות לא סיפקו פרטים באשר להיבטים הכספיים של העסקה, אבל יומיים לאחר ההכרזה רמז סטיבן אילופ, מנכ"ל נוקיה, כי החברה שלו עשויה לקבל מיליארדי דולרים ממיקרוסופט כתמריץ עבור הסכמתה להפוך את חלונות פון 7 לפלטפורמה העיקרית של מכשירי הטלפון החכמים שלה.

כשנשא דברים על הבמה בכנס הסלולר בברצלונה, אילופ כמעט יצא מעורו כדי לשכנע את העולם שהשותפות עם מיקרוסופט נושאת עמה "ערך כספי ניכר" לנוקיה, שלפי הערכתו יעמוד על "מיליארדים, לא מיליונים", במהלך מחזור החיים של העסקה. זאת, לאור טענות של אנליסטים רבים שמיקרוסופט היא המרוויחה הגדולה מהעסקה. ההערה של אילופ עוררה השערות, שמיקרוסופט בעצם משלמת לנוקיה – יצרנית הסלולר הגדולה בעולם, לפחות במונחי נתחי שוק – כדי שתטמיע את חלונות פון 7 בסמארטפונים שלה.

נוקיה ומיקרוסופט סירבו להגיב או להרחיב בקשר להערה של אילופ, או לחשוף פרטים כספיים על ההסכם בין החברות.

בעקבות ההכרזה על העסקה ביום שישי האחרון, תאמץ נוקיה את מערכת ההפעלה חלונות פון 7 כמערכת הפעלה עיקרית ובלעדית לקו מכשירי הטלפון החכמים שלה – ולמעשה נוטשת את מערכת סימביאן הוותיקה, שבמשך שנים הייתה עמוד השדרה של היצע המכשירים שלה. נוקיה גם דוחה את פיתוחו של מכשיר הדור הבא שלה, עם מערכת ההפעלה MeeGo.

שתי החברות אמרו גם, שהן עוד צריכות לעצב את ההסכם הסופי ביניהן. מניות נוקיה צנחו מאז ההודעה בכ-20%, וכמה משקיעים הודיעו, כי הם מודאגים שהעסקה מסמלת הנפת "דגל לבן" של נוקיה במלחמת הטלפונים החכמים עם אפל (Apple) וגוגל (Google).

אבל לצד כל הביקורות, אין ספק שלעסקה יש גם יתרונות רבים לנוקיה, שלא הודגשו מספיק בכל הניתוחים והביקורות. ראשית, הצעד נותן לנוקיה גישה למערכת הפעלה עדכנית ומצוינת לסמארטפונים, ומשחרר אותה מהצורך לבזבז מיליארדי דולרים מכספה כדי להישאר מעודכנת ולשמור על הקצב בשוק הקשה, בייחוד נגד מתחרותיה עמוקות הכיסים. בנוסף, חלונות פון 7 כוללת מעין קוביות חכמות, שמאפשרות דחיפה של אי-מיילים, מסרים מיידיים ועדכונים מרשתות חברתיות לחזית הקדמית של ממשק המשתמש, והיא גם מתקשרת ישירות למיקרוסופט אופיס ולאקסצ'יינג'.

מצד מיקרוסופט, העסקה נותנת לה גישה מיידית לבסיס המשתמשים הגדול ביותר בעולם, לערוצי ההפצה של נוקיה ולרשתות העולמיות, יתרונות אדירים בהתחשב בעובדה שמיקרוסופט נכשלה בתחום הזה בשנים האחרונות הן בשוק הבית שלה והן מחוצה לו, למרות ההשקה החגיגית של חלונות פון 7 בנובמבר האחרון.

ייתכן, אם כך, שהעסקה בין שתי החברות חשובה יותר למיקרוסופט מאשר לנוקיה (נוקיה תמיד יכולה לעבור לאנדרואיד, למשל), וזו סיבה מספיק טובה לחשוב, שיש אמת מאחורי ההערה של אילופ בקשר לערכה הכספי הגבוה בשביל נוקיה.

בתוך כך, התריעו אתמול מנהיגי האיחוד האירופי, שבעקבות עסקת שיתוף הפעולה בין מיקרוסופט לנוקיה, תיאלץ פינלנד להתמודד עם פיטורים של אלפי עובדי נוקיה.

להערכת אנטי רין, יו"ר איגוד עובדי הצווארון הלבן הפיני, מספר המפוטרים עשוי להגיע לכ-6,000 רק במדינת הבית, פינלנד, כשמרביתם ממחלקות המו"פ של החברה. הוא ציין כי האיגוד עדיין לא קיבל שום פרטים מנוקיה לגבי הצמצומים, ואמר שההערכות מבוססות על מספר האנשים שעובדים כרגע בחברה על מערכות ההפעלה סימביאן ו-MeeGo – שיהפכו שתיהן לנושאים שוליים בחברה. לפי תנאי העסקה, האחריות על פיתוח מערכת ההפעלה של מיקרוסופט תחול על מהנדסי מיקרוסופט ולא על עובדי נוקיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים