אפל השיקה שירותי תוכן תמורת דמי מנוי

במסגרת השירות יוצעו מגזינים, עיתונים, סרטי וידיאו ושירים ● אפל תשמור לעצמה נתח של 30% מהתשלום של כל לקוח לכל מו"ל שמציע תכנים בחנות App Store ● המו"לים יוכלו להציע מנויים גם באתרי האינטרנט שלהם, אולם הם יחויבו להציע את אותם התנאים גם למי שירכשו מנויים באמצעות החנות של אפל

אפל (Apple) השיקה שירות שבמסגרתו יוצעו מגזינים, עיתונים, סרטי וידיאו ושירים תמורת דמי מנוי. מהלך זה עלול לפגוע בהכנסותיהם של שירותים משגשגים דוגמת נטפליקס (Netflix) או הולו (Hulu).

במסגרת השירות, תשמור לעצמה אפל נתח של 30% מהתשלום של כל לקוח לכל מו"ל שמציע תכנים בחנות App Store, ובכלל זה מותגים נודעים, דוגמת הניו-יורק טיימס (New York Times), נטפליקס או רפסודי (Rhapsody). המו"לים יוכלו לקבוע את המחיר והמשך של המנוי, ואף להציע מנויים באתרי האינטרנט שלהם, אולם הם יחויבו להציע את אותם התנאים גם למי שירכשו מנויים באמצעות החנות של אפל.

המשמעות היא שבפני לקוחות שיבקשו לרכוש מנוי וידיאו בשירות נטפליקס, למשל, יעמדו שתי אפשרויות: לרכוש את המנוי באתר האינטרנט של השירות, ובמקרה זה נטפליקס תשמור לעצמה את מלוא התשלום, או לרכוש אותו בחנויות היישומים של מכשירי iPhone או מחשבי iPad, ובמקרה זה יופחתו 30% מהסכום שתקבל החברה.

המהלך מבצר עוד יותר את מעמדה של אפל בעתיד המדיה הדיגיטלית. עד כה הזמינה אפל שירותים דוגמת נטפליקס או הולו להציע תכנים למשתמשים מבלי לגזור לעצמה עמלה. מזה תקופה ארוכה חששו בענף הווידיאו, כי עוצמתה של אפל עולה יתר על המידה, והלקחים שנלמדו בענף המוזיקה עדיין מהדהדים באזני הבכירים בענף.

"מתיחות השרירים שמתרגלת אפל נועדו לחזק לא רק את מעמדם של מחשבי ה-iPad בסביבת היישומים, אלא גם את מערכת התשלומים של חנות iTunes", הסביר יאיר ריינר, אנליסט מחברת אופנהיימר. "סיכונים אלה מדאיגים את יוצרי התכנים ומפתחי היישומים, ודוחקים אותם למצוא פתרונות אחרים".

אפל העניקה למו"לים ארכה עד 30 ביוני לחתום על ההסכמים החדשים.

המהלך החדש מייצג שינוי משמעותי בהשוואה לגישה של "דוכן העיתונים" שבה נקטה אפל עד כה, ובמסגרתה נמכרו גיליונות בודדים ולא מנויים. "כשאפל מביאה לקוח חדש ליישום, היא זוכה לעמלה של 30%; כשהמו"ל מביא ליישום לקוח קיים או לקוח חדש, הוא שומר לעצמו את מלוא מאת האחוזים, ואפל אינה מרוויחה דבר", ציין מנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס, בהודעה שפרסמה החברה.

לא בכל חברות המדיה מתנגדים למהלך החדש של אפל. בחלק מהן סבורים, כי מכירת המנויים דרך החנות של אפל עשויה לאושש את המכירות המדשדשות וכי העליה הצפויה במכירות תפצה על תשלומי העמלות לאפל. "אנחנו מנהלים מגעים עם אפל כדי להבין את ההשלכות", מסרה איילין מרפי, דוברת הניו-יורק טיימס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים