זה לא בטבע שלהם

ראיון נדיר עם מנמ"ר טבע בארצות אמריקה, ג'ימי. זי. וואנג, חושף טפח על מערכות המידע של קונצרן התרופות הישראלי בחו"ל, כמו גם פרטים על מערכות בסניף הראשי בישראל, שבמטה החברה לא היו רוצים שתדעו ●על חברות ישראליות שמצליחות בחו"ל, אבל מתייחסות לשוק המקומי כאל פרובינציה נידחת

אחת השלוחות הגדולות ביותר של קונצרן התרופות הישראלי טבע, היא הפעילות ביבשות אמריקה. לטובת שלוחה זו מעסיקה טבע כ-290 עובדי IT בראשותו של מנהל מערכות המידע, ג'ימי זי. וואנג. וואנג, ששובץ במקום ה-48 ברשימת 500 המנמ"רים המשפיעים ביותר של השבועון הטכנולוגי InformationWeek, נתן באחרונה ראיון נדיר לשבועון. מהראיון ניתן ללמוד דבר או שניים על פעילות של ה-IT של טבע באמריקה.

וואנג חולש על תקציב מיחשוב של 90 מיליון דולרים בשנה. בתשובה לשאלה אודות הפרויקטים העיקריים שביצע בשנה האחרונה, ציין את מערכת ePedigree – שמסייעת לעקוב אחר כל מוצרי הפרמצבטיקה בשרשרת האספקה, מתחילת הייצור ועד למכירה לצרכן. כך, הסביר המנמ"ר, מסייעת המערכת במיכון התהליכים של המחקר והייצור, תוך יישום של מערכות אלקטרוניות במעבדות ובמפעלים, כולל השקילה והעיבוד של חומרי הגלם בתהליכי ייצור התרופות. הפלטפורמה אוטומטית לחלוטין ובעלת זמינות גבוהה – להתאוששות מהירה של הפעילות העסקית לאחר תקלות.

בטבע, כמו בקונצרנים גדולים אחרים, תפקוד המיחשוב נמדד על פי יעילותו. וואנג מתייחס לנושא זה בראיון באופן כללי ביותר ואומר: "אנו משתמשים במדדים הרגילים של היקף, תקציב, תמורה להשקעה (ROI), לוחות זמנים וכן הלאה – אך בסופו של דבר, היעד הוא להעניק תמורה ממשית ולתת מענה לצרכים של היחידות העסקיות. בכך אנו נמדדים".

וואנג עובד בטבע מזה שמונה שנים ובתקופה זו רשם מספר הישגים. למשל, הוא מפרט, "מעבר מהפלטפורמה המסורתית של טבע בארצות הברית לפלטפורמה משותפת ומשולבת של מערכות זמן אמת. המעבר שיפר את יכולתנו לשלב חברות שנרכשו בפלטפורמה המשותפת, והמהירות מעניקה לנו יתרון תחרותי".

לוואנג יש השקפת עולם סדורה מאוד לגבי קריירה בענף ה-ICT. "קריירה במיחשוב יכולה להיות מתגמלת מאוד. אפשר לעסוק בפיתוח, הנדסת רשתות, ניהול פרויקטים או לשלב בין תחומים שונים. אפשר לעבוד בשטח ואפשר להשתלב בניהול. העצה הטובה ביותר שאני יכול להעניק לצעירים היא, שבכל מסלול שבו יבחרו, יש להבין היטב את הפעילות העסקית".

החזון של מנהל מערכות המידע של טבע בארצות אמריקה, מתייחס לתקנות החדשות של ה-FDA והרפורמה בבריאות בארצות הברית, "אלו סוללות את הדרך לתרופות שמיוצרות בתהליכים ביולוגיים. תרופות אלה מייצגות הזדמנות ענקית ומעניקות תועלת עצומה למטופלים. אולם, הפיתוח והייצור של תרופות אלה קשים יותר מהפיתוח והייצור של תרופות כימיות מסורתיות", אומר וואנג.

ומה בישראל?

בישראל יש לטבע אגף IT גדול, המעסיק כמה מאות עובדים. עם זאת, הקוראים הישראליים לא יזכו לקרוא ראיון דומה עם מנמ"ר החברה, גיל ים, למרות שפנינו אליו וביקשנו ממנו להתייחס לזווית הישראלית. הסירוב של ים משתלב במדיניות החברה שלא לשחרר מידע על הנעשה בתחום המיחשוב, למרות שפעילות כזו אכן קיימת ונעשית כל הזמן. גם כאשר חברות בענף מנסות לשחרר מידע על פרויקט זה או אחר שביצעו בטבע, הן נתקלות מיד בקיר שאוסר עליהן לפרסם שום פרט מלבד שם החברה, טבע.

אבל גם מדיניות העמימות הנוקשה של טבע לא יכולה להיות מושלמת. על כן, להלן כמה פרטים על פעילות ה-IT של החברה – פרטים שבטבע מן הסתם לא היו רוצים שתדעו.

טבע הוא ארגון שמבוסס על מערכת ה-ERP של אורקל (Oracle) – אורקל אפליקיישן. מדבריו של וואנג עולה, כי בחברה יש כמות לא מבוטלת של סביבות עבודה מבוססות לינוקס (Linux). לא מכבר סיימה החברה פרויקט גדול של הסבת לוטוס נוטס (Lotus Notes) למערכת אקסצ'יינג' (Exchange) של מיקרוסופט (Microsoft).

גורם בענף מציין שאחת ההשקעות הגדולות בתחום ה-IT עשתה טבע בתחום איחוד הנתונים (MDM). על פי אותו הגורם, טבע היא החברה היחידה בישראל שביצעה פרויקט MDM באופן רחב ועמוק כל כך. לא ברור למה היא מסתירה את זה.

אחד האתגרים העומדים בפני מנמ"ר החברה הוא התמודדות עם הרכישות הרבות שלה, והיבטי המיחשוב של תהליכי המיזוג. התמודדות זו של אגף ה-IT מתבטאת באיחוד מערכות, קליטת מערכות חדשות והחדרת תהליכי עבודה נכונים. אם תשאלו מנמ"רים של קונצרנים גדולים אחרים שחווים חוויות דומות, הם יסכמו את האתגרים האלו ב-"כאב ראש אחד גדול".

השורה התחתונה: בישראל פועלות מספר לא קטן של חברות טכנולוגיות ששמן הולך לפניהן בעולם. רובן לא מסתירות את זהותן הישראלית – אלא דווקא להיפך. במקרים רבים, תו הכחול-לבן פותח להן לא מעט דלתות, בזכות המוניטין הרב שיש לנו בעולם. חבל רק שחברות כמו טבע עדיין מתייחסות לשוק הישראלי כאל פרובינציה נידחת, שנתיניה מקבלים מידע מסונן מאוד – אם בכלל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים