חוקרים פיתחו מערכת קלה, זולה ומדויקת יותר לזיהוי מקורות ירי

המערכת החדשה נועדה להציג לחיילים לוחמים את מיקומם של חיילי האויב היורים עליהם בתלת מימד וליידע אותם לגבי קוטר וסוג הנשק שהם יורים בו ● בניגוד למערכות קודמות, שמסוגלות לזהות יורים שנמצאים רק בקו הראייה עמם, המערכת של ISIS משלבת מידע מכמה נקודות ממסר במרחב ● היא מתבססת על גלי קול המופקים מהרובים, ומאפשרים למערכת לזהות אותם בתוך מכלול של רעשים חזקים ● מחירה של המערכת - אלף דולרים בלבד, ומשקלה הוא אך מעט יותר ממשקל הסוללות שלה

חוקרים במכון למערכות תוכנה משולבות (ISIS) באוניברסיטת ואנדרבילט, הממוקמת במדינת טנסי שבארצות הברית, פיתחו מערכת, המסוגלת להציג לחיילים לוחמים את מיקומם של חיילי האויב שיורים עליהם בתלת מימד. המערכת, שפותחה בסיוע סוכנות דרפ"א של משרד ההגנה האמריקני, נמצאת בתוך מחשב נייד שממוקמת בקסדה שחובש החייל, ואף מפרטת את קוטר וסוג הנשק שהם יורים בו.

מערכת זו אינה ראשונה מסוגה, אולם, בניגוד למערכות הקיימות, שמסוגלות לזהות יורים שנמצאים רק בקו הראייה עמם, המערכת של ISIS משלבת מידע מכמה נקודות ממסר במרחב, ומתמקדת בנקודה שממנה נורות היריות. בכך, טענו החוקרים, היא משפרת את רמת הדיוק של תהליך זיהוי המיקום. בנוסף, הטכנולוגיה משתמשת בטכניקה המוגנת בפטנט לסינון ההדהודים, שעשויים להטעות מערכות אחרות לזיהוי שמע, הסביר אקוס לצ'י, חוקר בכיר ב-ISIS, שהוביל את הפיתוח.

לעומת זאת, בדומה למערכות נוספות לזיהוי יורים שפותחו בשנים האחרונות, המערכת של ISIS מתבססת על גלי הקול המופקים מרובים שנורות מהם יריות. לאותות השמע האלה יש מאפיינים ייחודיים, המאפשרים למערכת לזהות אותם בתוך מכלול של רעשים חזקים ולאתר את המיקום שממנו נורו.

"המיקרופונים על הקסדה קרובים מאוד זה לזה, ולכן הדיוק אינו גבוה", אמר לצ'י, "אבל הקסדות, שכל אחת מהן מהווה צומת ממסר בפני עצמו, 'מחליפות' מידע ביניהן לגבי הזווית והמרחק של אותות השמע, יחד עם המיקום והכיוון שלהן עצמן. כאשר שתיים או יותר מצמתי הממסר האלה מזהים ירייה, הם יכולים לאפיין אותה ברמת דיוק של אפילו מעלה אחת. הטווח הוא של כמה מטרים, אפילו ממרחק של 300 מטרים. כמה שיותר חיישנים יזהו אותות שמע של ירייה, כך יהיה זיהוי המיקום מדויק יותר".

מערכת זיהוי הירי של ISIS אף מעבירה את ממצאיה למכשירי כף היד שנושאים החיילים. על מכשירי כף היד כבר הוטענו מפות ותמונות השטח, ומיקום היורים מוצג על מסכיהם.

בדיקות שנעשו בשטח עם המערכת של ISIS הראו, כי היא יכולה לזהות גם מיקום של כמה רובי צלפים, שיורים בו בזמן, כמו מכונת ירייה. המערכת גם מזהה חלון שמבעדו נורות יריות – גם אם הרובה מצוי כולו בתוך הבניין ולא בולט החוצה מהחלון.

אלברט סקיארטה, סגן-אלוף לשעבר בצבא האמריקני, שבודק טכנולוגיות צבאיות חדשות ללחימה בשטח בנוי עבור סוכנות דרפ"א, אמר, כי "יתרונה הגדול של המערכת הוא בכך שהיא יכולה לזהות מקורות ירי רבים בו בזמן, ואף לזהות את קוטר וסוג הנשק שממנו נורות היריות". לדבריו, מפקד יכול להשתמש במידע שמפיקה המערכת ולתכנן את מהלכי הקרב בצורה שתפחית את מספר הנפגעים. "אפשר לפתח את המערכת של ISIS ולהפוך אותה בקלות למערכת מבצעית נגד ירי", הוא הוסיף.

מערכות מסחריות לזיהוי ירי עולות כיום בין 10,000 ל-50,000 דולרים. לעומתן, המערכת של ISIS עולה רק אלף דולרים, והיא אף קלה במיוחד – המערכת שוקלת כמה גרמים יותר מארבע סוללות ה-AA שמפעילות אותה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים