משרד החינוך יוזם הכנסת ספרי לימוד דיגיטליים לבתי הספר בעלות של מיליוני שקלים

החל משנת הלימודים תשע"ג, כל מו"ל שיוציא ספרי לימוד יחויב לעשות זאת הן במהדורה מודפסת והן במהדורה דיגיטלית ● מחירו של ספר דיגיטלי לא יעלה על 60% מזה של ספר מודפס ● לדברי עופר רימון, ראש מינהל הטכנולוגיה במשרד החינוך, "בשלב הראשון יוכלו בתי הספר להעלות את הספרים הדיגיטליים לפורטל בית ספרי ובשלבים הבאים יצוידו התלמידים בקוראים אלקטרונים" ● המהלך תלוי באישור הצעת חוק בכנסת

המהפכה הדיגיטלית מגיעה גם לספרי הלימוד: משרד החינוך החל באחרונה לבצע מעבר הדרגתי לספרי לימוד דיגיטליים על גבי מחשבי לוח, במקביל לאלה המודפסים. השלמתו של המהלך מותנית באישור הצעת חוק שהונחה על שולחן הכנסת, שמסדירה את עניין זכויות היוצרים בשימוש בספרי לימוד. ההצעה נדונה היום (ב') בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת.

לדברי עופר רימון, ראש מינהל החינוך והטכנולוגיה במשרד החינוך, המטרה היא שחלק גדול מספרי הלימוד המקובלים כיום במערכת החינוך יהיו בפורמט דיגיטלי והתלמידים יוכלו לעבוד איתם באמצעות הפורטל הבית ספרי או באמצעות מחשבי לוח. לאחר שהכנסת תאשר את הצעת החוק, יוציא משרד החינוך הנחיות רגולטוריות לכל המו"לים שעובדים עמו שעל פיהן כל מו"ל שירצה להוציא ספר לימוד החל משנת הלימוד תשע"ג (2012-2103) יצטרך להוציא מהדורה מודפסת ומהדורה דיגיטלית במקביל. בבתי הספר שבהם תופעל התוכנית יוכלו ההורים להחליט האם הם קונים את המהדורה הדיגיטלית או את זו המודפסת.

בשלב הזה, תיושם התוכנית בספרים חדשים בלבד. משרד החינוך אף ייתן מענקי עידוד בסכומים שטרם נקבעו למו"לים שישתפו פעולה עם התוכנית. כמו כן, כוונת המשרד היא להוזיל את מחירי ספרי הלימוד על ידי קביעה שמחיר המהדורה הדיגיטלית לא יעלה על 60% ממחיר הספר המודפס.

"התוכנית למעבר לספרים דיגיטליים היא חלק מתוכנית כללית להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21", אמר רימון לאנשים ומחשבים. לדבריו, "במסגרת התוכנית השקענו במיחשוב ותקשוב 220 בתי הספר היסודיים. בשנה זו ובמהלך השנים הבאות יצטרפו לרפורמה הזו עוד אלף בתי ספר".

"חלק מהתוכנית כולל העלאת תכנים רבים מאוד של חומרי לימוד במקצועות שונים לפורטלים של משרד החינוך. התכנים הללו עומדים לרשות בתי הספר. ספרי הלימוד יועלו אף הם לאותם פורטלים, לפחות בשלב הראשון", הוסיף רימון.

הוא ציין, כי משרד החינוך יותיר את ההחלטה מתי ואיך לעבור לפורמט הדיגיטלי בידי הנהלות בתי הספר וההורים ביישובים השונים. "כבר כיום יש לנו כיתות חכמות שיש בהן מחשבים, מחשב אישי לכל מורה וציוד חכם שמאפשר למורה לבוא לכיתה וללמד באמצעות הספר האלקטרוני", אמר.

משרד החינוך טרם נתן את דעתו לגבי נושאים הקשורים לקוראים של הספרים הדיגיטליים, והוא מעדיף להשאיר זאת לשוק החופשי. "אני לא חושש שתהיה העמסה של עוד הוצאות על ההורים", אמר רימון. "אם ההורים יידרשו במסגרת התוכנית לקנות ספרים חכמים שקיימים כיום בשוק בפחות מאלף שקלים, הסכומים שהם מוציאים על רכישת ספרי לימוד ירדו בעשרות אחוזים. זאת המגמה".

הצעת החוק שנדונה היום בכנסת ועוסקת בנושא היא פרי יוזמה של הח"כים מאיר שטרית, יושב ראש ועדת המדע והטכנולוגיה, זבולון אורלב, זאב בילסקי, אריה ביבי, רוברט אילטוב ואנסטסיה מיכאלי. בדיון משתתפים נציגים של המו"לים, הסתדרות המורים ומשרד החינוך.

בדברי ההסבר להצעה נכתב, כי "מדינת ישראל מפיקה ומדפיסה אלפי ספרי לימוד למערכת החינוך. ההורים נאלצים לשלם מאות שקלים בשנה עבורם. כיום, אסור להעלות חומרים לרשת בגלל חשש להפרת זכויות יוצרים. על פי הצעת החוק, יוכל הציבור להשתמש ללא תשלום בספרי לימוד או בחוברות עבודה באמצעות האינטרנט וכל תלמיד יוכל להדפיס את החלק הרלוונטי".

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. הברדלס

    רק כהערה לקודמי - איתן כספי, עלות הפקת ספר היא עד 25% ממחירו (ומכאן המבצעים 1+1 שני ספרים בשקל אחרי ראשון במחיר מלא וכו') העלויות של ההדפסה, ניר, הפצה, איחסון, רווח של החנות - מהוות 95% מהעלות!!! כלומר, ספר אלקטרוני עולה כ-5% מספר מודפס...! הרי הייצור והלוגיסטיקה הם העלויות המהותיות... כעת לעיניין עצמו: ניתן כיום לרכוש במזרח טבלטים מבוססי אנדרואיד במחיר של 100$ אמריקאי...! לא מהמותגים הידועים, אך בהחלט מחיר סביר.

  2. איתן כספי

    "כמו כן, כוונת המשרד היא להוזיל את מחירי ספרי הלימוד על ידי קביעה שמחיר המהדורה הדיגיטלית לא יעלה על 60% ממחיר הספר המודפס." - מה 60%? המו"לים צריכים להגיד תודה למשרד החינוך שהוא פוטר אותם מתהליך ההפקה, ההדפסה וההפצה של ספרים! 40% צריך להיות המספר הנכון ואולי פחות. בכלל, למה להשאיר את הנושא הזה לשוק החופשי? למה שמשרד החינוך לא יקבע מחירי מקסימום לספרי לימוד? שהמחיר שלהם יהיה מפוקח! חינוך זה כמו מזון - בסיסי וחובה. הרי כעת המו"לים יעלו מחירים בכדי שה-60% המתוכנן יהיה שווה יותר ברגע המעבר לספרים דיגיטליים. למה בכלל לא לעבוד הפוך - שמשרד החינוך ינצל את כוח הקניה שלו (כל תלמידי המדינה), יקנה את הספרים הדיגיטליים במחיר הנמוך ביותר האפשרי וימכור אותם במחיר עלות לתלמידים או אפילו בחינם, כחלק מחוק חינוך חובה וחינם ("החוק אף קובע כי הלימוד במוסדות חינוך חובה יהיה חינם עד לסיום כיתה י"ב" - http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7%95%D7%A7_%D7%9C%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%93_%D7%97%D7%95%D7%91%D7%94). המהפכה הדיגיטלית היא ה-הזדמנות לעשות סדר בנושא ספרי הלימוד.

  3. רוני

    כבר התחילו לעשות פיילוט של ספרים אלקטרונים באוניברסיטה הפתוחה. http://news.walla.co.il/?w=/21/1739942

  4. clssofts

    יפה, אין מנוס מאימוץ טכנולוגיות ירוקות המאפשרות נגישות מכל מקום (ע"ע וירטואליזציה בתחום החינוך).

אירועים קרובים