סיפור בזיגזג: אשכנזי ביטל את ה-ERP הצה"לי – גנץ מחזיר; ההשקעה: מיליארד שקלים

הרמטכ"ל החליט להחזיר את הפרויקט לאחר שבוטל ב-2007 ● משמעות הפרויקט היא ויתור על מערכות ERP קיימות בעלות מאות מיליוני שקלים ● לא ברור בשלב זה האם מערכות ה-ERP של אורקל הקיימות בצבא יבוטלו ● המניע להחלטה המחודשת הוא הרצון של צה"ל ליצור שפה ארגונית אחידה ולחסוך עשרות מיליוני שקלים בהיבט הרישוי

לאחר שכבר החל לפני כמה שנים בהקמת מערכת ERP כוללת, וביטל אותה, הצבא שוב יוצא לפרויקט ERP כלל צה"לי – כך נודע לאנשים ומחשבים. ההחלטה על כך נתקבלה על ידי הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ. היקף הפרויקט עומד על מאות רבות של מיליוני שקלים, וקיימות הערכות שהוא יעלה, בסופו של דבר, על מיליארד שקלים.

הפלטפורמה למערכת ה-ERP הכוללת תהיה, ככל הנראה. של סאפ (SAP). לא ידוע בשלב זה מה יהיה גורלן של מערכות ה-ERP של אורקל (Oracle) הקיימות בצה"ל, אך ברור שההחלטה מגלמת בתוכה בזבוז משווע – בביטול המערכות הקיימות, שאינן תוצרת סאפ. אפשרות אחת שהועלתה בצבא היא לבטל את מערכות ה-ERP של אורקל. אפשרות אחרת היא ליצור ממשקים בין מערכות הסאפ והאורקל. האפשרות השלישית היא להמתין עד להתיישנות המערכות שאינן סאפ, אורקל ומערכות מקומיות – ואז להחליפן באלה של סאפ.

צה"ל רואה ב-ERP תוכנית גלובלית, שתשפיע על כלל הצבא. במסגרת מנהלת הפרויקט שתוקם ייקח הצבא את כלל המערכות תומכות הלחימה – בתחומי כוח האדם, הלוגיסטיקה, התכנון והארגון, התקינה והתקציב – ויחבר אותן. כך, בכוונתו ליצור ראייה כוללת למשאבים הכלל צה"ליים עבור המפקדים, והם יקבלו תמונה זו, בכל מקום ובכל זמן. יצוין, כי במהלך הפרויקט יוחלפו כלל המערכות תומכות הלחימה.

הרמטכ"ל אישר את פרויקט העל בימים אלה, במסגרת תכנוני התקציב למחצית העשור. הפרויקט צפוי להימשך לערך עד ל-2015, עם אופציה לגלישה ל-2016-2017, בהתאם לתקציבים שיוקצו בהמשך השנים. הוא יחולק לכמה פרויקטי משנה: תשתיות, התאמת החבילה, טיוב והסבות נתונים ולבסוף הדרכה, הטמעה ובקרה.

תמונת מצב אחודה וחיסכון ברישוי

הרציונל בהחזרת ההחלטה על הקמת מערכת ERP כוללת נבע משתי סיבות: האחת היא תהליכית-ארגונית – הרצון לספק תמונת מצב אחת אחודה של הצבא, במגוון חתכים ונתונים, עבור דרג מקבלי ההחלטות. כדי ליצור תמונת מצב זו, תפותח מערכת של ממשקים שתחבר בין המערכות השונות – ה-ERP והמערכות המנהלתיות האחרות – ומעליה יהיה מעין מרכז מידע, שיאסוף את כלל הנתונים.

הסיבה השנייה להליכה על פרויקט ענק שכזה היא תקציבית בעיקרה, אולם גם טכנולוגית: צה"ל מצוי במצב של ריבוי מערכות, קישורים רבים, והגיע למצב שבו עלויות פיתוח הממשקים גבוהות מעלויות תחזוק מערכות ה-IT. יש לצה"ל מאות מערכות תומכות לחימה. המערכות הללו כבדות, חופפות בחלקן, והכפילות שלהן מסבה לבזבוז משאבים. עלות ה-ERP הכוללת, לרבות בהיבט הרישוי מספק אחד – כאמור, ככל הנראה סאפ – תהיה נמוכה מתחזוק המערכות הקיימות. בצה"ל מעריכים, כי צמצום הכפילות ברישיונות למערכות השונות יביא לחיסכון של עשרות מיליוני שקלים בשנה.

מניעים נוספים להליכה המחודשת למערכת הכוללת הם שהנתונים שנמצאים במאות המערכות אינם מסונכרנים, אין שפה אחת ולכן – יש קושי ליישם מדיניות אחת. כך, זמן התגובה לשינויים הארגוניים ולתהליכים הוא ארוך ומסובך. כל זה מביא לכך שאין יכולת לספק למפקד ראייה כוללת אודות הצבא. בנוסף, חלק ניכר מהמערכות תומכות הלחימה הקיימות נמצאות בסוף מחזור החיים שלהן ותחזוקן דורש השקעה כספית ניכרת. סיבות נוספות הן דרישות של הגופים שבהם נמצאים המשתמשים לפיתוח מערכות חדשות והעדר ראייה כוללת לניהול המשאבים.

בצה"ל מעריכים, כי מימוש מערכת ה-ERP יביא לשיפור האפקטיביות הניהולית ויספק מערכת אינטגרטיבית אחת לניהול המידע ומשאבי הארגון. כך, ניתן יהיה ליצור לצה"ל שפה, תורה ותהליכים אחודים, חוצי ארגון, תוך ביטול המצב הקיים של "איי מידע".

הקמה, ביטול, הקמה

ראשיתו של המהלך ב-2006, אז אישר הרמטכ"ל דאז, רא"ל דן חלוץ, את מינויו של סא"ל יוסי סופר (כיום אל"מ במילואים), לשעבר ראש מנהלת ERP של אט"ל, "פRולוג", לתפקיד ראש מנהלת פרויקט ה-ERP הצה"לי. במסגרת תפקידו עסק סא"ל סופר בניסיונות לגשר בין פרויקטי ה-ERP השונים שהיו קיימים אז בצבא: סאפ – באט"ל ובחיל הים, אורקל – בחיל האוויר ועוד שתי מערכות ERP ביחידות מסווגות. בנוסף, הטיל חלוץ על מנהלת ה-ERP לעסוק בפיתוח ממשקים בין המערכות השונות ובחיבורן למערכת ה-ERP תוצרת סאפ, המיושמת במשרד הביטחון.

ב-2007 יצא צה"ל לתוכנית ERP כוללת, בעלות של מאות מיליוני שקלים. בסוף אותה שנה החליט הרמטכ"ל דאז, רא"ל גבי אשכנזי, על ביטול התוכנית. ב-2009 החליט מערך ה-IT בזרוע היבשה על הקמת מערכת ERP לעצמו, לאחר ההחלטה על ביטול מערכת ה-ERP המרכזית בצה"ל, בפרויקט בעלות של מאות מיליוני שקלים.

בצה"ל אישרו את נכונות הידיעה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים