בנק הדואר מקים מסלקה לכרטיסים החכמים באוטובוסים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים

המסלקה מוקמת כחלק מהרפורמה בתחבורה הציבורית, ותשמש בסיס להתחשבנות בין המפעילים ● השלב הראשון של הפרויקט צפוי להסתיים עד סוף השנה, כאשר בתחילה הוא ייושם בקווים של אגד וסופרבוס באזור ירושלים ● הפרויקט בוצע בשיתוף יבמ, המתחזקת את מערך המיחשוב של אגד

בנק הדואר מבצע בימים אלה הקמת מסלקה מרכזית ראשונה מסוגה בישראל שתשמש את מפעילי התחבורה הציבורית בישראל. הפרויקט הוא חלק מהרפורמה בתחבורה הציבורית, שבמסגרתה רוכשים נוסעי התחבורה הציבורית באזורים הרלוונטיים את ה-"רב-קו", כרטיס חכם שבעזרתו הם יכולים לעבור בין מפעילים שונים. המסלקה הוקמה בשיתוף עם יבמ (IBM), המפעילה, בין היתר, את מערכות המיחשוב של אגד. היקף ההשקעה הכוללת בפרויקט עומד על עשרות מיליוני שקלים.

מערכות המיחשוב של המסלקה, שמבוססות, בין היתר, על מחשבי HP, יקלטו בזמן אמת כל טרנזקציה של נסיעה שנעשית באמצעות כרטיס חכם על ידי כל אחד מהנוסעים, כאשר לא משנה באיזו חברת תחבורה ציבורית הוא ייסע. מדובר במיליוני טרנזקציות ביום שיעובדו במערכות המיחשוב של המסלקה ובסוף החודש מוצא דו"ח מפורט לכל המפעילים. על בסיס אותו דו"ח הם מבצעים את ההתחשבנות הכספית שלהם.

בנוסף, מערכות המידע והמיחשוב של המסלקה, שמבוססות על בסיס נתונים של אורקל (Oracle), הן יודעות לתמחר את התגמולים שעוברים בין המפעילים על בסיס הסכמים שיש להם עם משרד התחבורה, בהתאם למדיניות הסבסוד שהממשלה מחליטה עליה.

יורם מימון, סמנכ"ל בנק הדואר והממונה על מערכות המידע בבנק, אמר לאנשים ומחשבים, כי "סיום השלב הראשון, שבתומו יבוצע תפעול מלא של המסלקה, צפוי עד סוף השנה. עם סיום שלב זה, תנהל המסלקה את ההתחשבנות של מערכת ההסעות בין החברות אגד וסופרבוס בירושלים, ובהמשך גם ברכבת הקלה בעיר, ברגע שזו תתחיל לפעול בצורה סדירה". לדבריו, "עלות ההשקעה בשלב זה של הפרויקט נאמדת ב-10 מיליון שקלים. בהמשך, מתכוון משרד התחבורה לחבר למסלקה שלנו את כל המפעילים הפועלים בגוש דן, ואחר כך ביתר חלקי הארץ".

בכך יצליח משרד התחבורה ליישם פרויקט שהתעכב למעלה משש שנים, משום שלא נמצא פתרון למסלקה שיהיה מקובל על כל המפעילים, על משרד התחבורה ועל הממונה על ההגבלים העסקיים. הסיבה העיקרית לחוסר ההסכמה היא ההסדרים הקיימים בין אגד לדן. במהלך התקופה נעשו מספר ניסיונות להקים את המסלקה, בהן על ידי חברות בינלאומיות, אולם גם הן הרימו ידיים והפרויקט לא יצא עד לאחרונה אל הפועל.

לדברי מימון, "הרעיון לפנות לבנק הדואר עלה לפני שנה, על בסיס הידע שקיים במסלקות של בנק הדואר. בנובמבר 2010 נחתם ההסכם הראשון בין משרד התחבורה לבנק". הוא הוסיף, כי "מדובר בפרויקט מורכב ביותר שהוקם בלוח זמנים קצר, עם צוות מצומצם יחסית".

לצד מימון, שהוביל את הפרויקט, פעל צוות של יועצים , בהם אביבה שיניצקי מחברת עדליא ויאיר גלעד, יועץ עצמאי שמפקח על הפרויקט מטעם משרד התחבורה. לפני מספר ימים אישר החשב הכללי הסכם התקשרות מיוחד עמו, ללא מכרז, בעלות שכר של כמיליון שקלים למשך שנתיים .

ממשרד התחבורה נמסר, כי עד היום הונפקו כמיליון כרטיסים חכמים על ידי כל המפעילים, וכי הקמת המסלקה ומינוי יועץ מיוחד שינהל את הפיקוח עליה הם שלבים מאוד קריטיים בדרך להשקת הפרויקט בכל מפעילי התחבורה הציבורית בישראל.

חשיפה ראשונה של פרויקט המסלקה תיערך בכנס eGov 2011 של אנשים ומחשבים. להרשמה לכנס לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים