אגף התיקשוב הקים מחלקה להגנת הסייבר

בראש המחלקה, הנמצאת במטה אגף התיקשוב, עומד קצין בדרגת אלוף משנה ● בנוסף לגוף ההגנתי הקימו בצה"ל גוף התקפי, שיפעל במסגרת יחידה 8200 ● במסגרת הקמת הגוף החדש להגנה קיברנטית בצבא, הוקמו צוותי תקיפה פנימיים שבהם מנסים אנשי הגוף, יחד עם אנשי מצו"ב, לפרוץ לרשתות הצבא ולדלות מהן מידע ● תת-אלוף נחום בסלו, קצין קשר ותיקשוב ראשי, וראש מטה אגף התיקשוב בצה"ל: "אנו משקיעים בתחום ההגנה על המרחב הקיברנטי משאבים רבים, הן בהיבט התקציבי והן בהיבט ההון האנושי"

צה"ל הקים שני גופים המופקדים על המרחב הקיברנטי, האחד למימד ההתקפי, במסגרת יחידה 8200 והשני למימד ההגנתי, במסגרת אגף התיקשוב – כך נודע לאנשים ומחשבים.

בראש המחלקה, הנמצאת במטה אגף התיקשוב, עומד קצין בדרגת אלוף משנה. אנשי אגף התיקשוב הרכיבו את הגוף החדש תוך שימוש באנשים קיימים מהאגף. מחלקת ההגנה בסייבר אשר במטה אגף התיקשוב מופקדת על הגנת הרשת הצה"לית ומימוש זמינות המידע והתהליכים המבצעיים בצבא.

אנשי המחלקה פועלים להגנת כלל רשתות צה"ל, גם אלו של חיל האוויר וחיל הים. הם עסוקים בימים אלה בבניית תו"ל (תורת לחימה), בניית מערכות לניטור ובקרה על כל רכיב ברשת, כמו גם על הרשת עצמה. ההגנה על הרשת נעשית אף שרשתות הצבא מופרדות מרשת האינטרנט הכללית. הניטור נעשה בשני מימדים – הן בשל תקיפה מהצד שכנגד, והן בחשש מפני איומים פנימיים.

ביחידת לוט"ם קיים גוף בשם מצו"ב (ר"ת של מרכז צופן וביטחון). גוף זה נקרא המרכז הלאומי להגנת המידע, ואחראי על פי חוק לטיפול בהיבטי ההצפנה של מערכות ורשתות כלל הגופים הלאומיים. במסגרת הקמת המחלקה החדשה להגנה קיברנטית בצבא, הוקמו צוותי תקיפה פנימיים שבהם מנסים אנשי המחלקה, יחד עם אנשי מצו"ב, לפרוץ לרשתות הצבא ולדלות מהן מידע. קציני התיקשוב בחרו שלא לשכור שירותי חדירה ופריצה של גורמים אזרחיים העוסקים בתחום.

לאנשים ומחשבים נודע כי המחלקה החדשה פועלת בתיאום עם הגורמים האחרים בישראל העוסקים במימד הקיברנטי, כגון רא"ם שבשב"כ, האחראי על הגנת התשתיות הלאומיות, והמטה הקיברנטי הלאומי, בראשות אלוף (מיל') יצחק בן ישראל, שבאחרונה הוחלט על הקמתו.

כחלק מהיערכות אגף התיקשוב בתחום, הוחלט על ייסוד מקצוע צבאי חדש, "מגן בסייבר", אשר העוסקים בו יוכשרו בבית הספר של חיל התיקשוב ויקבלו כלי מקצוע  בתחום, כגון זיהוי אנומליה ברשת.

"אנו משקיעים בתחום ההגנה על המרחב הקיברנטי משאבים רבים, הן בהיבט התקציבי והן בהיבט ההון האנושי", אמר לאנשים ומחשבים תת-אלוף נחום בסלו, קצין קשר ותיקשוב ראשי, וראש מטה אגף התיקשוב בצה"ל, "הדבר נעשה מתוך הבנה כי חייבים לאפשר לצה"ל רציפות תהליכית ברשתות המחשבים והתקשורת שלה. כל חבלה שכזו יכולה להיות מכפילת נזק".

תא"ל בסלו הוסיף כי "אנו מקדישים תשומת לב רבה למרחב הקיברנטי, כי במימד ההגנתי, אסור לנו לחטוף שום גול. אנו עושים כל מאמץ להקדים בצעד אחד או שניים קדימה את היריב".

נתניהו: פוטנציאל להיפגעות

"בצד ההתקדמות, יש תלות ב-IT ופוטנציאל לפגיעות גדולה על ידי האקרים, מדינות וארגוני טרור", אמר באחרונה בנימין נתניהו, ראש הממשלה, "אנחנו תלויים ב-IT בכל תחום – תחבורה, תעופה, בנקאות, בריאות וביטחון – אין תחום שאינו פגיע. ככל שאנחנו יותר ממוחשבים, ככה מדינות יותר פגיעות".

"אם כבר נגזר עלינו לעסוק בתחום הקיברנטי, הבה נשיג ממנו יותר תועלת, מעבר להגנה על המדינה, ונשתמש בו כמנוף לפיתוח הכלכלה והחברה", אמר נתניהו.

הוא ציין שלושה מוקדים: הביטחוני, התעשייתי-עסקי והאקדמי-מדעי – ואמר, כי "שילוב של שלושת המוקדים הללו במשולש אחד, שצלעותיו מזינות זו את זו, יביא לנו יתרון כוח, כפי שכבר קרה בעבר ב-IT. יש פה הזדמנות לייצר מהלך ומאמץ שיכולים להזניק את ישראל מעלה מעלה".

לגבי הסעיף הביטחוני אמר נתניהו, כי "היכולת להגן בתחום הזה קשה יותר, מכיוון שבעולם הקיברנטי, ההרתעה היא פחות אפקטיבית והתוקף הוא אנונימי". באשר לסעיף התעשייה אמר, כי "יש פה הזדמנות גדולה. אמנם, צריך לטפל בבעיית שער החליפין, אולם יש מקום לחברות נוספות. הנושא הוא רחב ומהווה פוטנציאל לצמיחה כלכלית". הוא התייחס גם לפיתוח, לאקדמיה ולמדע וציין, כי "אנחנו זקוקים לכוח מדעי וטכנולוגי גדול, ופועלים לשיפור ההשכלה הגבוהה לאחר עשור של הזנחה. השקענו בתחום שבעה מיליארד שקלים. אנחנו פועלים להשבת מוחות ארצה ומערכת החינוך עוברת שינוי יסודי".

נושא הגנת הסייבר יידון בהרחבה בכנס GovSec 2011 שייערך ב-12 בספטמבר באבניו בקריית שדה התעופה.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. איל וינטרוב

    עוד כתבה מעולה מבית הטווני

אירועים קרובים