ניצחון לסאפ: תשלם לאורקל "רק" 272 מיליון דולרים – ולא 1.3 מיליארד

שופטת בית המשפט המחוזי בקליפורניה קבעה, כי סכום הפיצויים שנפסק לאורקל "לוקה בהערכת יתר ומוגזם" ● אורקל בתגובה: "נערער. ההחלטה על הפיצויים בסך 1.3 מיליארד דולרים הייתה נכונה ושיקפה את הנזק שנגרם לנו. נתבע את מלוא הסכום שמגיע לנו" ● סאפ: "גובה הפיצויים הראשוני שנקבע לנו היה שגוי ואנו שמחים על צמצום הסכום"

ניצחון לענקית היישומים הארגוניים סאפ (SAP): בית משפט קיבל את ערעורה על גובה הפיצויים שעליה לשלם למתחרתה אורקל (Oracle) בגין הפרת זכויות יוצרים, והפחית את גובה הסכום מ-1.3 מיליארד דולרים ל-272 מיליון דולרים "בלבד".

שופטת בית המשפט המחוזי באוקלנד, קליפורניה, פיליס המילטון, קבעה בסוף השבוע, כי סכום הפיצויים שנקבע, בסך 1.3 מיליארד דולרים, הוא "מופרז בהערכתו. סכום הפיצויים הראשון שנקבע לוקה בהערכת יתר", ציינה השופטת בפסיקתה, "ואינו משקף אל נכון את גובה הנזק שנגרם לאורקל, על בסיס העדויות והעובדות שהוצגו במשפט".

בתגובה להחלטת השופטת, הודיעה אורקל, כי בכוונתה לערער על הפחתת סכום הפיצויים. דברה הלינגר, דוברת מטעם אורקל, מסרה לעיתונות הטכנולוגית בארה"ב בתגובה, כי "במהלך המשפט הוצגו עדויות רבות מספור על היקפה הנרחב של הגניבה של סאפ מאורקל, על מעורבותה של הנהלת סאפ בגניבה, ועל היקף הנזק שנגרם בשל גניבת הקניין הרוחני שלנו". הדוברת הוסיפה, כי "אנו מאמינים שהחלטת חבר המושבעים על גובה הפיצויים בסך 1.3 מיליארד דולרים הייתה נכונה ושיקפה את הנזק שנגרם לאורקל, ובכוונתנו לתבוע את מלוא הסכום שמגיע לנו כפיצוי".

ג'ים דבר, דובר מטעם סאפ, מסר בתגובה, כי "אנו שבעי רצון מהחלטת השופטת. אנו מאמינים כי גובה הפיצויים הראשוני שנקבע לנו היה שגוי ושמחים על צמצום הסכום".

בחודש מאי השנה קיבלה השופטת המילטון את טענת סאפ, לפיה הסכום שנקבע שעליה לשלם כפיצוי לאורקל מוגזם. כן קיבלה השופטת את טענתה של החברה, כי יש בסיס לצורך לערוך חישוב מחדש של הנזק שגרמה לאורקל בפרשה שבה נפסק, כי ענקית היישומים הגרמנית גנבה קניין רוחני מיריבתה האמריקנית. לאור זאת, הוציאה השופטת צו לעיכוב הליכים לגבי תשלום הפיצויים האמור, עד לבירור הנושא ולסיום ההליכים המשפטיים. בנוסף, השופטת דחתה את עתירתה של אורקל להעלות את גובה הפיצויים, והורתה לסאפ להפקיד סכום כסף שיהווה מעין ביטוח לתשלום העתידי.

החלטתה ניתנה לאחר שבפברואר השנה ביקשה סאפ מבית המשפט להפחית מאות מיליוני דולרים מסכום הפיצוי שנקבע שעליה לשלם לאורקל, ואילו זו תבעה שסאפ תשלם לה חצי מיליארד דולרים נוספים. חודש לאחר מכן נודע שמלינדה האג – תובעת מחוזית חדשה יחסית מסן פרנסיסקו, בוחנת "באופן אישי" פתיחת חקירה פלילית נגד סאפ. מדובר בחקירה עצמאית ונפרדת מזו של התביעה האזרחית, שכאמור, הסתיימה בהפסד של סאפ.

בנובמבר האחרון קבע בית המשפט, כי סאפ הפרה זכויות יוצרים וגנבה את הקניין הרוחני של אורקל. חבר מושבעים בבית המשפט המחוזי באוקלנד, קליפורניה, הורה לסאפ לשלם לאורקל 1.3 מיליארד דולרים – הסכום הגבוה ביותר שנפסק עד כה בגין הפרה של זכויות יוצרים. הפסיקה ניתנה לאחר שהחברה הודתה באחריותה למעשיה של TomorrowNow – חברה בת שלה, שעובדיה גנבו פרטי לקוחות ותוכנות משרתי אורקל ומכרו אותם במחירי מציאה.

המשפט שנערך בשנה שעברה משך תשומת לב רבה בעמק הסיליקון. בין השאר העידו בו מייסד ומנכ"ל אורקל, לארי אליסון, שטען שפרקליטי סאפ "זורקים סתם מספרים באוויר", ונשיאת אורקל, צפרא כץ. המנכ"ל המשותף של סאפ, ביל מק'דרמוט, התנצל בעדותו במשפט בפני אורקל על האירועים שקרו ב-TomorrowNow. לעומתם, מנכ"ל סאפ דאז ומנכ"ל HP כיום, ליאו אפותקר, התחמק מלהעיד במשפט.

בפברואר השנה אושרר פסק הדין והפך לסופי, ובמסגרתו הותר לסאפ להגיש ערעור על גובה הסכום שנפסק וכך היא עשתה. "קיבלנו אחריות על מעשי TomorrowNow והבענו נכונות לפצות את אורקל, אך אנחנו מאמינים, כי הסכום שנקבע כפיצוי הוא לא פרופורציונלי", מסר דובר מטעם סאפ.

הדיון בבית המשפט התמקד בגובה הפיצויים שעל סאפ לשלם לאורקל – מעשרות מיליונים, לטענת סאפ, ועד מיליארדים רבים של דולרים, לטענת אורקל. החברה הגרמנית כבר שילמה המחאת מקדמה על סך 120 מיליון דולרים, לאחר שהודתה ב-"שגיאה" שנעשתה, לדבריה.

לארי אליסון טען בעדותו במשפט, כי אילו הייתה החברה שבראשותו מחייבת את סאפ בעלות התוכנות שנגנבו, היה סכום הפיצויים שסאפ הייתה נדרשת לשלם מגיע לארבעה מיליארד דולרים. מומחה שהעיד מטעם אורקל העריך את סכום הפיצויים שעל סאפ לשלם בלפחות 1.6 מיליארד דולרים, ואילו מומחה שהעיד מטעם סאפ טען, כי על הפיצויים להסתכם ב-40.6 מיליון דולרים לכל היותר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים