ויווק ראנדיבה, מנכ"ל ומייסד טיבקו: "אם אינך פועל בזמן אמת – אתה היסטוריה"

"טיבקו מציעה למנמ"רים נתונים בזמן אמת, ואילו המתחרות מנהלות עבורם את בסיסי הנתונים שלהם - שמכילים נתונים ששייכים לעבר וההחלטות שמתקבלות על פיהם כבר אינן תואמות את המצב בשטח", אמר ראנדיבה בראיון לאנשים ומחשבים, שנערך במסגרת TUCON - הכנס השנתי של החברה בלאס וגאס ● לדבריו "אנו נהיה חברת התוכנה הגדולה ביותר בעולם בעוד עשר שנים"

27/09/2011 16:59

הכנס השנתי של משתמשי טיבקו (Tibco) העולמית, הקרוי TUCON, נפתח היום (ג') בלאס וגאס, בקומפלקס המלונות הענק City Center – המבנה החדש ביותר שנבנה בעיר מאז ההאטה של 2008. ערב פתיחת הכנס נפגשנו לראיון עם ויווק ראנדיבה, מייסד טיבקו והאיש שעומד בראשה כמנכ"ל ויו"ר מאז החלה את דרכה ב-1997.

טיבקו מנהלת מידע, אירועים, תהליכים ויישומים – הכול בזמן אמת בעת התרחשותם. היא חברת מיחשוב ארגוני מוצהרת ומובהקת, שמרכזה בעיר פאלו אלטו שבקליפורניה ומשרדיה פרוסים ברחבי העולם כולו. בישראל היא מיוצגת מזה כ-13 שנה – כמעט מיום היווסדה – על ידי קבוצת יעל תוכנה.

תוכנת התשתית של טיבקו משרתת מעל ל-4,000 ארגונים ברחבי העולם – הן במרכזי המיחשוב שלהם והן בעננים שבנו. המוטו של החברה הוא "The Power Of Now", כלומר דגש על יכולת קבלת החלטות מיידית, המבוססת על איסוף נתונים בזמן אמת. "The Power Of Now" הוא גם שמו של ספרו הראשון של אקהרט טולה – מורה רוחני מפורסם ממוצא גרמני החי בקנדה, שפרסם אותו בשנת 1999. לשאלה על הדמיון בין שם הספר לסיסמה של טיבקו, משיב ראנדיבה, שהוא פרסם את ספרו הראשון – הנושא גם הוא את אותו שם – שנתיים לפני טולה. בכל מקרה, שניהם מדגישים את החשיבות העיקרית של ההווה וטיפול בו, במקום עיסוק חסר תועלת ותוחלת בעבר.

ראנדיבה אינו רק יזם ומנכ"ל מצליח בעולם המיחשוב שהביא את חברתו לקצב מכירות שנתי של מיליארד דולרים, אלא גם סופר שכתב כבר שלושה ספרי ניהול, האחרון שבהם יצא לאור לפני שלושה שבועות בלבד, תחת השם "The Two Second Advantage". הספר, שכותרת המשנה שלו היא "כיצד להצליח לחזות את העתיד – בדיוק בזמן", כבר התבסס במקום השני בטבלת ספרי העיון רבי המכר של הניו-יורק טיימס וכספר העיון הנמכר ביותר בחנות המקוונת הגדולה בעולם, אמזון (Amazon). ראנדיבה, שגאה בספרו ובהצלחתו, חתם באופן אישי על העותק שקיבל כל משתתף באירוע.

מימין: ויווק ראנדיבה חותם על ספרו "יתרון שתי השניות", כשלצידו שותפו לכתיבה, קווין מני - כתב הטכנולוגיה של USA Today. צילום: פלי הנמר

המתחרות העיקריות של טיבקו הן חברות הענק אורקל (Oracle) ויבמ (IBM). מה היתרון העיקרי של מוצרי טיבקו עבור המנמ"רים בארגונים הגדולים בעולם, כשהם בוחרים אתכם ולא את המתחרים?
"טיבקו מציעה למנמ"רים פתרון המספק נתונים בזמן אמת ואילו החברות האחרות שהזכרת, המתחרות, מנהלות עבורם את בסיסי הנתונים שלהם. המדובר בנתונים ששייכים לעבר וההחלטות שמתקבלות על פיהם כבר אינן תואמות את המצב בשטח. כל מה שיבמ מטיפה לו בהצלחה במסע השיווק הגדול 'Smarter Planet', אנו מיישמים בפועל עם פתרונות טיבקו.

כדי לקבל החלטות נכונות המשקפות את המצב העסקי בפועל, חייבים לפעול בשנייה שבה האירועים התרחשו. חברות בסיסי הנתונים מציעות מערכות לקבלת תשובות לשאילתות מתוך בסיסי הנתונים ענקיים, שעיבודן אורך זמן רב. עד שהתשובות מגיעות, הרלוונטיות שלהן פגה. למשל, גילוי הסיבה לנטישה של לקוחות חברות סלולר, לאחר שהם כבר נטשו. למי זה עוזר?".

ומהי החלופה שטיבקו מציעה?
"אנו מנהלים הכול בזמן אמת עם נתוני זמן אמת, שנאספים במודל in memory במקום בבסיסי הנתונים, ומספקים מידע ברגע ההתרחשות ואפילו 'שתי שניות לפני כן', כשהמידע הזה עוד רלוונטי לקבלת ההחלטה. למשל, להתקשר ללקוח שנייה לפני שהוא נוטש או עובר למתחרים. המידע בבסיסי הנתונים הוא מידע היסטורי – הוא חשוב להיסטוריה וחייב להישמר מטעמי רגולציה, אך לקבלת החלטות הוא אינו רלוונטי".

כלומר שגם מערכות ה-BI האנליטיות, ששואבות את נתוניהן מבסיסי הנתונים, אינן רלוונטיות בעיניך?
"הן אינן רלוונטיות, כי הן יתנו לי בעתיד תשובות המתייחסות לנתוני העבר. הארגון חייב להחליט כיצד לפעול לפי הנתונים המתארים את המצב הנוכחי של השיווק, המכירות וכל שאר חלקי הפעילות העסקית. זה מה שאנו בטיבקו מכנים 'יתרון שתי השניות' – חיזוי מה עתיד לקרות לפני שהוא אכן יקרה וכך למנוע תוצאה לא רצויה. לכן, אנו בטיבקו מאמינים שאם אינך פועל בזמן אמת – אתה שייך להיסטוריה".

החברות המתחרות מנופפות במושגים כמו "ענן" ו-"Big Data", ואילו אתם בטיבקו כל הזמן מקדמים את תפיסת "זמן אמת" ונוטים להזכיר את המושגים הפופולריים האלה פחות. מדוע?
"המושגים 'ענן' ו-'Big Data' הם בעיקר מילות באזז. מודל הענן הוא שיטת העבודה הטכנולוגית המתקדמת של המיחשוב הארגוני, אך הענן אינו משנה את הדרך הנכונה לקבלת החלטות בזמן אמת. Big Data הוא הבאזז החדש של תעשיית התוכנה והאחסון, המעודדת לאסוף את כל הנתונים הנוצרים בעולם, מיליארדים בשניה, ולשמור אותם בבסיסי הנתונים הארגוניים – כדי למכור למנמ"רים בין היתר עוד ועוד התקני אחסון שונים. אנו טוענים שיש להחליט על פי נתוני זמן האמת הנאספים בכל שניה, נשמרים בזיכרון ומראים לארגון מה הפעולה שנכון ביותר לעשותה עם הלקוח".

מימין: וויוק ראנדיבה ועמית דובר - ה-CTO של יעל תוכנה, העובד עם ויווק כבר 13 שנה - מאז החלה יעל לייצג את טיבקו בישראל. צילום: פלי הנמר

לאן אתה מוביל את טיבקו, עכשיו כשאתם מגיעים לקצב מכירות של מיליארד דולרים בשנה?
"אנו נהיה חברת התוכנה הגדולה ביותר בעולם, בעידן החדש הזה של ניהול תהליכים לקבלת החלטות בזמן אמת. בעוד עשר שנים, בזכות הטכנולוגיה שלנו ותפיסת הסיוע ללקוחותינו, נהיה גדולים יותר מחברות היישומים הגדולות של היום".

גדולים יותר מסאפ (SAP), למשל, הגדולה מכם פי עשרה ויותר?
"כן, גדולים מהם. זמנן של התוכנות לניהול יישומים בארגון עבר. עכשיו אנו בעידן של התוכנות לניהול התהליכים העסקיים בזמן אמת".

את יעל תוכנה, המייצגת אתכם בישראל, אתה מכיר?
"בוודאי. הם נציגים טובים מאוד שלנו. הם יצרו לנו שוק טוב ונתח גדול בישראל במגזרי הטלקום, הפיננסים והתעשייה. אני חושב שהם פועלים נכון משום שהם מביאים ערך מוסף גדול במיומנות המקצועית של אנשיהם. יעל מהווה תשתית עמוקה לתמיכה מקצועית חזקה בלקוחותיה בישראל, במקום להסתמך בעיקר על התמיכה שלנו – מה שלעיתים קורה לנציגים. כמובן שאנו תומכים בהם בכל מה שהם מבקשים".

בישראל כבר ביקרת?
"לא, טרם ביקרתי בה – למרות שאני מכיר ישראלים לא מעטים בתעשייה שלנו. יש לי גם כמה חברים יהודים מקליפורניה ואפילו אני, כהינדי, תרמתי להקמת המוזיאון היהודי בסן פרנסיסקו. לכבוד הוא לי ששמי מופיע ברשימת התורמים שלו".

אם כך, עליך לבקר בישראל בהקדם. זה המקום בו דברים רבים ומעניינים בעולם התוכנה קורים ולדעתי מתאים מאוד שתגיע לכנס המשתמשים השנתי שעורכת יעל ללקוחותיה הרבים בישראל. קבל זאת כהזמנה פתוחה.
"אני מקבל. אשמח להגיע. בשנה הבאה בישראל ובירושלים".

הכותב הוא שליח אנשים ומחשבים לארצות הברית

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים