להתייעל מבלי לפטר

אנליסטים שמנסים לספק תחזיות ל-2012 מציינים, כי המנמ"רים היטיבו כל כך להראות שהם יודעים להסתדר עם פחות כסף ומבלי לפטר, שברור כעת כי ההנהלות ידרבנו אותם להמשיך באותו קו ● שלמה שמאי מהפניקס ורונן זרצקי מישראכרט הסבירו במפגש פורום C3 של אנשים ומחשבים איך בדיוק עושים זאת

השאלה האחרונה שהפנה זיו מנדל, מנכ"ל משותף בג'ון ברייס הדרכה, למנמ"רים שהשתתפו במפגש פורום C3 שנערך היום (ד'), היתה "מה התחזית שלכם ל-2012?". מנדל לא הסתיר את ציפייתו לקבל מהם תשובות אופטימיות, כדי לסיים את המפגש בצורה חיובית. המנמ"רים, לצערם, לא יכלו להיענות לבקשתו, כי המציאות שהם חיים בה מורכבת מדי. אולם, אפשר היה בכל זאת לצאת מהמפגש עם קצה חוט של תקווה.

היטיבו לתאר זאת שני מנמ"רים ותיקים: שלמה שמאי מהפניקס ורונן זרצקי מישראכרט. שמאי אמר, כי המצב היום מזכיר את ערב המיתון של שנת 2008, בעיקר בחוסר הוודאות שמאפיין את כל שווקי העולם. שמאי סיפר, כי ב-2008 – כאשר נכנס לתפקידו בפניקס לאחר שנים רבות בבנק הפועלים, הציבה בפניו ההנהלה אתגר קשה: להתייעל. הוא אמר, כי הצליח לבצע תוכנית להתייעלות והבראה מבלי להיכנס לפיטורים המוניים.

התחושה שלו היא שגם כעת, ערב שנת 2012, תקציבי ה-IT לא יגדלו, והמנמ"רים יצטרכו להוכיח שוב כיצד הם יודעים להתייעל מבלי לפגוע בחדשנות. הם עושים זאת בעזרת הנכס העיקרי שלהם: כוח האדם. הם יודעים כמה קל לשחרר אנשים, וכמה קשה לגייס אחרים ועד כמה מתסכל הליך השימור והעברת הידע. לכן, הם צריכים לעשות הכל כדי לא להגיע למצב של פיטורי עובדים.שמאי ציין עוד, כי לדרך שבה הוא פועל יש גיבוי מלא מההנהלה שלו, שהפסיקה להתעניין בתקנים ובאנשים, ומתרכזת אך ורק ביעילות.

רונן זרצקי, סמנכ"ל מערכות מידע בישראכרט. צילום: קובי קנטורגם אנליסטים שמנסים לספק תחזיות ל-2012 מציינים, כי המנמ"רים היטיבו כל כך להראות שהם יודעים להסתדר עם פחות כסף ומבלי לפטר, שברור כעת כי ההנהלות ידרבנו אותם להמשיך באותו קו. על פי אותם אנליסטים, לצד הצורך בהתייעלות מטעמים כלכליים, יש דרישה הולכת וגוברת לכוח אדם מקצועי בענף, כדי לעמוד ביעדים הקיימים. בשנתיים האחרונות ניכר אפילו קושי לגייס, ולא נראה שינוי באופק. מספר הפונים ללימודים המדעיים הולך ופוחת, רמת הבוגרים של בתי הספר התיכוניים בשפל, ומגזר הגאונים בוגרי ממר"ם ו-8200 הולך והופך לפרק נוסף בהיסטוריה של מדינת ישראל.

רונן זרצקי מישראכרט הראה בפאנל שנערך במפגש, כי יש גם דרכים יצירתיות לרענן את שורות ארגון ה-IT, ואולי אפילו לגייס את "גיל שוויד" הבא. הוא סיפר שבאחרונה איתר מספר עובדים מתוך ישראכרט, שלא היו קשורים בכלל למיחשוב, ושלח אותם להכשרה מתאימה. את המוצלחים מתוכם קלט לאגף שלו. בכך, הצליח זרצקי להכניס עובדים איכותיים למסלול קידום מצוין ובו בזמן להזרים דם חדש לאגף המיחשוב.

זו רק דוגמה אחת, כמובן, אך היא כוללת שני מסרים: הראשון הוא שלא כל מיתון או חשש ממיתון צריך לגרור פיטורים אוטומטיים (לתשומת לב הקורא אילן בן דב). המסר השני הוא שקידום עובדים ושיפור השכלתם, הוא אינטרס של הארגון – ולא רק של העובד. זה בא לידי ביטוי בקורסים והשתלמויות, סיוע בפניה ללימודים אקדמיים ועוד. ככול שהעובדים משכילים יותר ומוכשרים יותר, כך הם יתרמו לארגון יותר.

השורה התחתונה מופנית למעסיקים, למנכ"לים ולכל מי שיש לו אחריות על עובדים: פיטורים צריכים להיות האופציה האחרונה בסדרת הפעולות שעליכם לנקוט כאשר מגיע הצורך להתייעל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים