Big Data – מרימים את הכפפה
חלק שלישי מתוך ארבעה
בחלק הראשון של הסקירה ראינו ש-Big Data הוא כינוי שניתן למגמה של הצטברות כמויות ענק של מידע בארגון, שרובו הגדול בלתי מובנה. מידע שמתקבל כיום כנתונים בלתי מובנים: תגובות ברישות חברתי או קטעי וידיאו, לצד הנתונים המובנים הרגילים, כמו טרנזקציות פיננסיות ורשומות נתוני לקוחות, כולם מחייבים סינון, מיון, קיטלוג ואחסון, ולבסוף, הפקת תובנות בעלות ערך. מעבר לבעיות האחסון של המידע העצום, מדובר על משאב יקר ערך שקיים בארגון ואינו מנוצל, עקב הקושי הפרקטי לסנן, למיין, לקטלג ולארגן ובעיקר, להפיק ממנו תובנות בעלות ערך לקידום הארגון.
בעולם ה-Big Data טמון פוטנציאל גדול עקב התחברותו הטבעית עם מגמות מפתח שנמצאות בתנופה כמו מיחשוב ענן, וירטואליזציה, רשתות חברתיות, BI וכו'. "למרות הצפי להאטת הפעילות בשוק ה-IT ב-2012, עולם ה-Big Data יקבל האצה משמעותית בשל החשיבות ההולכת וגדלה לניתוח הנתונים, להצגה שלהם, לביזורם ליותר משתמשים בארגון ומחוצה לו. מחלקות ה-IT ישקיעו השנה בכל מה שסביב המידע – ניתוח מעמיק שלו, שמירה, הפצה, וכן 'ניקיון' של המידע ליצירת אמת ארגונית אחת", אומר ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל חברת המחקר STKI.
בחלק השני של הסקירה, הבאנו הערכות שלתופעת ה-Big Data יש את הפוטנציאל לשנות את פני ה-IT בארגונים הגדולים. אין ספק שמדובר בהזדמנות עסקית – וארגון שידע לנצל אותה, יוכל לשפר את ביצועיו הכספיים. ה-Big Data משקף את קצב גידול המידע שנצבר אצלנו כפרטים, בארגונים ובקרב קהילות גדולות. הוא יכול להיות מנוף להעצמת הפעילות לטובת הלקוחות או משתמשי הקצה, אם רק נדע לנהל אותו בצורה נכונה. בעוד שמרבית הארגונים מודעים להצטברות הגדולה של המידע, רק מעטים מרימים את הכפפה ונערכים לטיפול בו, בחברת בזק עשו זאת ובגדול.
בבזק קיים כבר יותר מעשור מחסן נתונים ארגוני מרכזי, הקולט נתונים מעשרות רבות של מקורות מידע, מבצע אינטגרציה ומנתח מאות מיליונים של פריטי מידע – הן מידי לילה והן ב-Near Real Time, במגוון רחב של תחומים כולל תחומים שיווקיים, הנדסיים פיננסים ועוד. תוצאות הפעילות משמשות אנליסטים בחטיבות השונות בחברה, את דרגי ההנהלה השונים וככל שהזמן מתקדם – גם את דרגי "השטח" (נציגי שירות, מנהלי לקוחות וכיו"ב). מאז הקמתו, נפחי המידע הגדולים היוו אתגר. ככל שמחסן הנתונים קולט נתונים ממערכות נוספות, ומכסה נושאים רבים יותר, האתגר נהיה מורכב וההתמודדות עם יכולת שמירת נפחי מידע הולכים וגדלים, ומתן נגישות ויכולת ניתוח של המידע הופכים להיות נושא בפוקוס הפעילות.
אלי פרנק, סמנכ"ל טכנולוגיות המידע בבזק, החליט לפני כשנה שנכון לעבור לטכנולוגיות חדשות המתמודדות עם Big Data, ולאחר בחינת הטכנולוגיות החדשות הקיימות בשוק וביצוע POC, הוחלט על מעבר לטכנולוגית EXADATA של אורקל (Oracle). במהלך שבוצע על ידי צוות ה-BI בחטיבת ה-IT, הועבר מחסן הנתונים בשלמותו ל-EXADATA. הפרויקט ארך פחות מחודשיים מרגע הגעת הציוד לארץ ועד העלייה לייצור וללא כל השבתה של המערכת והשירותים. התוצאות לא איכזבו: בבזק מעידים שהשיפורים בזמני הריצה היו דרמטיים. ניתוחים מורכבים, שאילצו את האנליסטים לפרק את המידע למנות קטנות יחסית ולנתח אותו בשלבים במשך מספר ימים, לוקחים היום דקות ספורות.
עם האוכל בא התיאבון, וכמות ומורכבות הניתוחים המתבצעים כיום גדלה מאוד. משימות שבעבר לא היו ניתנות לביצוע, רצות כיום מידי יום ביומו ללא פגיעה בפעילות השוטפת. קפיצת המדרגה הטכנולוגית הזו, ממונפת כמובן ישירות לתרומה עסקית בשוק הדינאמי והתחרותי בו פועלת החברה.
לדברי אורי פורנברג, ארכיטקט ה-BI הראשי, ומי שיזם והוביל את הפרוייקט, "עד כה עיקר הפעילות במחסן הנתונים התרכזה באיסוף וניתוח מידע מובנה שמקורו בעיקר במערכות מידע הפנימיות של בזק. אבל האתגרים העומדים כיום רק גדלים – איך מתמודדים עם המידע הרב המסתובב ברשתות חברתיות פורומים ובלוגים באינטרנט ומגיבים לו בזמן אמיתי. לקוחות ולקוחות פוטנציאלים מביעים דעה בבלוגים או באתרים שונים. איך מגיעים למידע זה, איך מזהים מהטקסט באופן ממוכן אם מדובר במידע חיובי או שלילי, איך הופכים מידע זה למידע מובנה ומעבירים אותו לטיפול לגורמים הרלוונטיים בארגון, ואיך מיידעים את מי שגרם לכל התהליך להתחיל. בנושאים אילו אנו רק בתחילת הדרך. אנו נמצאים בטריטוריה חדשה שאינה מוכרת לא לנו ולמעשה לא לאף אחד. השינויים הטכנולוגיים המהירים מעבירים את ההובלה של תהליכים להמונים, וארגון חייב להתארגן להבין ללמוד ולהגיב מהר. העבודה עוד רבה והאתגרים הולכים וגדלים. יכולת הטיפול ב-Big Data מהווה תשתית, אבל מעל תשתית זו יש לבנות תוכן עיסקי רלוונטי, שבלעדיו היכולת הטכנולוגית אינה רלוונטית".
לאחרונה עברו מערכות ושרתי אחסון וגיבוי הנתונים של החברה ל-Data Center חדש ומשוכלל שבזק בנתה עבור עצמה עקב ההתרחבות הגדולה בפעילות העסקית שלה ומתוך ראייה של גידול בצרכי לקוחות החברה, הקיימים והעתידיים. "חוות השרתים בנויה על פי מיטב הטכנולוגיה ומתהדרת בכלי ניהול מתקדמים. באמצעות הדטה סנטר החדש אנחנו מספקים לחברה מערך IT מגובה ושריד שמבטיח זמינות מלאה של מערכות ושירותים. כך, מערך ה-IT מספק שקט וביטחון לחברה וללקוחותיה, ומאפשר ל-IT להתמקד בצרכים העסקיים של החברה", אומר פרנק לסיכום.
תגובות
(0)