מנרב ובינת תקשורת יקימו את עיר הבה"דים בנגב; היקף ההשקעה ב-ICT: בין 1.5 ל-3 מיליארד שקלים

המדובר באחד המכרזים הגדולים בישראל, במסגרתו יועברו בסיסי צה"ל ממרכז הארץ לדרומה, ויתפרסו על פני שטח נרחב בו ישוכנו אלפי חיילים ואנשי קבע עם משפחותיהם ● בין המערכות שיוטמעו בפרויקט נמנות מערכות וידיאו, תשתיות לרשתות מיחשוב ותקשורת, מערכות פסיביות, דטה-סנטרים, מערכות תומכות, שכבת יישומים תומכים, פלטפורמה לענן פרטי ומערכת למידה להפצת ידע וניהול תכנים ● מתקן הענק צפוי להיפתח בעוד כשלוש שנים

חברת הבנייה מנרב, שבשליטת אברהם קוזניצקי, זכתה היום (ב') באופן רשמי במכרז של משרד הביטחון להקמת עיר הבה"דים – קריית ההדרכה של צה"ל בנגב. מנרב ניגשה למכרז עם החברות בינת תקשורת ואלקטרה. במסגרת המכרז, שנערך בשיטת PPP (ר"ת שותפות פרטית-ציבורית), תקים הקבוצה הזוכה את תשתיות המבנים ומערכי המיחשוב והתקשורת, תתחזק אותם לתקופה של 25 שנים ולאחריהן תחזיר אותם למדינה.

היקפו הכספי של פרויקט הענק קשה לכימות: יש האומרים שיעמוד על 10 מיליארד שקלים ויש המעריכים כי יאמיר ל-20 מיליארד שקלים. חלקה של בינת תקשורת בשותפות בקבוצה עומד על 19% וחלקו של ה-ICT בפרויקט, אותו תבצע בינת, עומד על 15% – משמע 1.5 עד 3 מיליארד שקלים.

המדובר באחד המכרזים הגדולים בישראל, במסגרתו יועברו בסיסי צה"ל, וצריפין בראשם, ממרכז הארץ לדרומה, ויתפרסו על פני שטח נרחב בו ישוכנו אלפי חיילים ואנשי קבע עם משפחותיהם. בין המערכות שיוטמעו בפרויקט נמנות מערכות הגנה היקפית, מערכות בקרת גישה, מערכות מתח נמוך וכן מערכות ICT, דוגמת כלי וידיאו, תשתיות לרשתות מיחשוב ותקשורת, מערכות פסיביות, דטה-סנטרים, מערכות תומכות וכן שכבת יישומים תומכים, דוגמת מערכות ERP ועוד. בנוסף, תוטמע פלטפורמה לענן פרטי ומערכת למידה להפצת ידע וניהול תכנים.

המתקן יתפרס על שטח של 2,600 דונם ומיועד לקלוט כ-100 אלף חיילים בשנה לצורך הדרכות. הוא צפוי להיפתח בעוד כשלוש שנים. לקריית ההדרכה של צה"ל, שתוקם ליד ירוחם, יועברו ממרכז הארץ כלל בסיסי ההדרכה המכשירים את תומכי הלחימה בצה"ל – בתחומי הרפואה, הלוגיסטיקה, החימוש, משאבי האנוש, התיאום והקישור, המשטרה הצבאית, החינוך והתיקשוב. עבודות העפר בשטח בו תוקם קריית ההדרכה כבר הסתיימו, ובימים אלה מסתיימות בשטח עבודות להקמת תשתיות חשמל, מים ותקשורת.

לשלב הגמר במכרז הגיעו ארבע קבוצות: האחת, שיתוף פעולה בין אלקטרה ואפריקה ישראל עם נס ישראל כקבלן המשנה ל-ICT; השניה, שיכון ובינוי; השלישית, שפיר הנדסה; והרביעית, מנרב אחזקות ובינת תקשורת – שהקימו גוף עסקי בשם "מבט לנגב" וצירפו אליו את אלקטרה, שתספק שירותי בנייה, אנרגיה, כוח ומערכות קירור. בסופו של שלב זה נותרו מנרב עם בינת תקשורת ושפיר הנדסה.

בחודשים האחרונים נערך במכרז השלב הפיננסי, במסגרתו הבנקים הסכימו לסייע בהלוואות למימון הפרויקט המורכב. לאחר שהבנקים בחנו את הנתונים הכספיים של שתי המתמודדות ואישרו את המימון, ערכה מערכת הביטחון תיחור סופי בין שתי הקבוצות. מקורות המקורבים למכרז העריכו בפני אנשים ומחשבים, כי הפער בין שתי ההצעות עמד על מאות מיליוני שקלים לטובת מנרב. מקור המקורב למכרז הסביר לאנשים ומחשבים, כי הפער נבע מכך שבפני המתמודדות הוצעה האפשרות לתכנון הנדסי חלופי לזה שמפורט במכרז, אולם שפיר, שהפסידו, לא עשו כך, ואילו מנרב ובינת כן עשו כך.

לדברי מקור המקורב למכרז, "בפרויקט הזה, מעבר להקמה ולהפעלה של המתקן, יש גם היבטים מורכבים מעבר לבינוי – תפעול שוטף של המערכות, לוגיסטיקה רבה ותיאום. כל אלה מחייבים הפעלה של מערכות ICT מתקדמות".

החברות ניגשו למכרז עם תכנון ארוך טווח, שכלל חשיבה של שיקולי תחזוקה בעלויות טובות ובאמינות גבוהה, על מנת ששני הצדדים ירוויחו – גם ספקית ה-IT, שבמסגרת המכרז צריכה לתפעל את המקום למשך שני עשורים ולהרוויח מהתפעול הזה, וגם צה"ל – שרוצה לקבל מערכות ברמה הטכנולוגית הגבוהה ביותר. כעת, משמנרב ובינת תקשורת זכו, הן לא יזדקקו לקבלני משנה לתחום ה-ICT, שכן כמעט כל הציוד והשירותים יבואו "מתוך הבית" – מחברות הבת בקבוצת רד-בינת.

אלון בן-צור, מנכ"ל בינת תקשורת, אמר כי "מדובר בהשקעה ענקית שאף חברת IT אחרת לא הרשתה לעצמה לעשות. ניגשנו למכרז כדי לזכות בו וכך עשינו. הפתרון שהצענו בחלק של התיקשוב, נעשה בראייה שאנו יכולים לספק את כלל היכולות של ICT בתוך קבוצת רד-בינת. זה נתן לנו יתרון גדול, כי איני זקוק לקבלני מישנה".

בן צור הוסיף, כי "אנו עתידים להיות הלקוחות של המערכות הללו, כי אנו אלה שנתפעל את המערכות ב-25 השנים הבאות. היה חשוב לנו להטמיע פתרונות איכותיים עם החזר השקעה מיטבי, על מנת שיהיה TCO נמוך. המכרז התנהל בצורה מופתית וכל מה שאנשי משרד הביטחון אמרו – התקיים. בחרנו בשותפים המביטים לא רק על הפן העסקי, אלא גם על הפן הערכי".

מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אודי שני, אמר כי "זהו יום גדול למדינה, לנגב, לכלכלה הלאומית ולמערכת הביטחון". שני, בעברו ראש אגף התיקשוב בצה"ל, הוסיף כי "בתום תהליך מקצועי, מורכב וחסר תקדים בהיקפו נבחר הזכיין שיקים את קריית ההדרכה של צה"ל בנגב ויתפעל אותה ל-25 שנים. אין אח ורע לתהליך שנעשה במכרז הזה. למרות הספקות בשוק, משרד הביטחון הצליח להביא לכך ששתי הקבוצות שהתמודדו בשלב הסופי במכרז ביצעו סגירה פיננסית מוצלחת, כחלק מהתנאים למכרז. זו הצלחה גדולה למשרד הביטחון שחסך בכך זמן יקר וכסף. השנה היא השנה המשמעותית ביותר לעליית צה"ל לנגב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים