אנדרואיד – המלך החדש? (1/2)

חלק ראשון מתוך שניים

עצמון מינס, לשעבר מנמ"ר בכיר

ראינו בסקירות קודמות שהעולם מתקדם לכיוון של ניידות (מובייל). חברה שלא תטמיע אצלה אפליקציות מובייל עלולה להישאר מאחור ולהפסיד את השוק. בעתיד הלא רחוק, רוב הדברים שאנו נוהגים לעשות בשוטף יבוצעו בעזרת מכשיר אחד – הטלפון הנייד, שמזמן הפסיק להיות רק אמצעי לתקשורת בין אנשים. אין ספק שאת המהפכה הזו חולל סטיב ג'ובס, שאמנם הלך לעולמו, אך ה-iPhone שלו עדיין חי, נושם ובועט.

אם בעבר אפליקציות המובייל היו בעיקר גימיקים, הרי שהכיוון כיום הוא לאפשר גישה מטלפונים ניידים גם למערכות הליבה העסקית. בעולם העסקי הדינמי והתחרותי מאין כמוהו, השאלה היא לא האם – כן או לא, אלא מתי ובאיזה מינון. לסוגיות ה-MMI ואבטחת המידע ימצאו פתרונות שיאפשרו את המשך הדהירה בכיוון.

אבל אפל (Apple) כבר לא לבד בשוק ואת הזירה מתחילה להוביל גוגל (Google) בעזרת מערכת ההפעלה אנדרואיד (Android) שרכשה לפני מספר שנים והפכה למוצר מוביל ומנצח. אנדרואיד היא מערכת הפעלה פתוחה מבית גוגל, המיועדת למכשירים ניידים (טלפונים סלולריים חכמים המשתמשים במסך מגע ומחשבי לוח) ומבוססת על ליבת לינוקס (Linux). העוצמה שלה נובעת בין היתר מכך שהיא מאפשרת למפתחים לתכנת בג'אווה (Java) ובכך ליצור אפליקציות רבות ומגוונות עבור המכשירים בהן היא מותקנת. בנוסף, מערכת ההפעלה מאפשרת סנכרון מלא ומיידי בין כל יישומי גוגל, כגון ג'ימייל (Gmail) ו-Google-Calander. המכשיר עליו היא מותקנת כולל גם אפליקציות מובנות, כמו שירות המפות של גוגל, Google Talk ודפדפן Chrome Lite.

על פי חברת המחקר גרטנר (Gartner), נכון להיום אנדרואיד היא מערכת ההפעלה הנמכרת ביותר בתחום הטלפונים החכמים (סמארטפונים) ומחזיקה ביותר מ-50% משוק מערכות ההפעלה לטלפונים חכמים – יותר מכפול בהשוואה לשנה שעברה. הסיבות לכך, על פי גרטנר, הן שאנדרואיד נהנית מאפשרויות רבות בשוק, פועלת בסביבה תחרותית חלשה יותר ונהנית מהמחסור במוצרים חדשים ומרגשים של מערכות הפעלה אחרות.

בכיר בגוגל העולמית טוען, שבזכות אנדרואיד הצליחה גוגל להזיז ולהשפיע על דברים בתוך החברה ובכלל בתעשייה, ויש לה חלק נכבד במיצוב החזק של החברה. על מנת לסבר את האוזן, חנות האפליקציות של גוגל, אנדרואיד מרקט, עברה את רף 10 מיליארד ההורדות מאז הקמתה, ב-2008. לולא היתה זו חנות חופשית לגמרי, ספק אם היתה הופכת לפופולאריות כל כך בקרב המשתמשים, ועקב כך לחנות האפליקציות הגדולה בעולם. אך יש מחיר לפתיחות הזאת וכמו שנראה בהמשך, אנדרואיד החלה להיתפס כמערכת לא מאובטחת והחשש מאפליקציות זדוניות הופך למטרד.

ככל שחולפים הימים, אנדרואיד ממשיך לשבור שיאים: לראשונה מספר המשתמשים הפעילים היומיים באפליקציית פייסבוק (Facebook) לאנדרואיד עקפה את מספר המשתמשים באפליקציית פייסבוק ל-iPhone – עם 58.5 מיליון משתמשים באנדרואיד לעומת 57.6 מיליון משתמשים ב-iPhone על פי  האתר AppData, העוקב אחר השימוש באפליקציות שונות. ברמה החודשית, כמות המשתמשים הפעילים באנדרואיד כמעט ומשתווה לשיעור המשתמשים באפליקציית ה-iPhone.

אנדי רובין, ה-"אבא" של מערכת ההפעלה אנדרואיד, טוען שיותר מ-700 אלף מכשירי אנדרואיד "מאוקטבים" (כינוי למכשיר חדש שנרכש ונרשם לשירות). מדובר בעלייה של 150 אלף מכשירים לעומת חודש יולי, אז הודיעה החברה, כי מספר מכשירי האנדרואיד ה-"מאוקטבים" מדי יום עומד על 550 אלף. שיא השיאים, נכון להיום, קרה ב-24 וה-25 בדצמבר – בחג המולד הנוצרי, אז אוקטבו 3.7 מיליון מכשירי אנדרואיד ב-48 שעות בלבד.

לאחרונה דיווחה חברת המחקר Strategy Analytics, שטאבלטים מבוססי אנדרואיד צמצמו את הפער מול ה-iPad הפופולארי של אפל. המכירות העולמיות של טאבלטים מבוססי אנדרואיד הגיעו ל-26.8 יחידות ברבעון האחרון של השנה האחרונה – פי 2.5 מהשנה שלפני כן. "עשרות דגמי אנדרואיד שהופצו במדינות שונות בידי חברות כמו אמזון (Amazon), סמסונג (Samsung), אסוס (Asus) ואחרות, נמכרו במספרים גדולים", מסר אנליסט בחברת המחקר. לדבריו, נתח השוק של אנדרואיד עלה ל-39% לעומת 29% בשנה הקודמת. במקביל, הנתח של אפל ירד מ-68% ל-58%.

כמו שציינו קודם, הפתיחות שגוגל כל כך גאה בה, הופכת במובנים מסוימים מיתרון לחסרון. החברה לא שולטת בצורה רצינית על התכנים המועלים לחנות האפליקציות ומערכת ההפעלה עצמה עדיין מאוד פתוחה. חנות האפליקציות של גוגל נחשבת לפתוחה מאוד, כך שאפליקציות עולות להפצה בחנות בקלות ובמהירות באופן יחסי. גוגל לא ממש מנהלת מערך סינון מוקפד בהשוואה לתהליך האישור שאפל מאלצת את המפתחים לעבור ב-AppStore שלה. אנדרואיד דומה מאוד למערכות הפעלה שולחניות, מה שהופך אותה לפגיעה הרבה יותר. העניין הוא שמחשב הוא לא טלפון – ומשתמשים נוטים להיות רגישים עוד יותר למכשיר הסלולרי שלהם מאשר למחשב שלהם. משתמשים בעלי תפקידים בכירים ורגישים במגזר העסקי והביטחוני, חוששים מאפליקציות אשר מסוגלות לשאוב ולהעביר מידע מהמכשיר לגורמים זדוניים. גם אם המשתמש צריך לאשר את ההתקנה של אותה אפליקציה זדונית, לא תמיד הוא מבין מה הוא מתקין – במיוחד כאשר קובץ ההתקנה מגיע למכשיר שלא מחנות האפליקציות של גוגל.

כבר היום מנסות חברות האבטחה לקדם פתרונות אבטחה למכשירי אנדרואיד, אבל אף אחד לא באמת רוצה להתעסק בהפעלה ותחזוקה של אנטי-וירוס במכשיר הסלולרי שלו. מכיוון שאנדרואיד הפכה לפופולרית כל-כך, היא נהייתה מושכת יותר מבחינת גורמים זדוניים, בשל פוטנציאל הנפגעים הגדול שלה, בדומה למשתמשי חלונות (Windows). על מנת לשמר את הפופולאריות של אנדרואיד, גוגל חייבת לבצע רפורמת אבטחה מקיפה, שתגביל עוד יותר את הגישה של האפליקציות לקבצי ותכני המערכת ותאפשר למשתמש לקבל תמונה מלאה ואמינה באשר לכלל היישומים והתהליכים הפועלים במכשיר – ברקע ובקידמת המערכת. לדוגמה, חברת אבטחת המידע סימנטק (Symantec) חשפה לאחרונה שכחמישה מיליון בעלי מכשירי אנדרואיד נפלו קורבן לווירוס חדש שמופץ דרך אפליקציות באנדרואיד מרקט. התוכנה הזדונית מאפשרת למתכנת ששולט בה לפלוש כמעט לכל המידע האישי של המשתמש וגם להקפיץ לו פרסומות בלתי רצויות.

לסיכום, ריבוי אפליקציות בעולם ה-iOS והאנדרואיד שמפותחות ללקוח הפרטי, מקבל בזמן האחרון ביטוי הולך וגובר גם בעולם העסקי. בעידן שבו הגלישה הסלולרית תופסת כיום בארץ נפח של 15%, ולפי מומחים צפויה להגיע ל-50% בתוך שנתיים, אי אפשר להתעלם מכך. רק לאחרונה הכריז רונן זרצקי, סמנכ"ל מערכות המידע של ישראכרט, שכל ארגון עסקי חייב להשקיע משאבים רבים בפיתוח סלולרי, כי הוא נדרש להיות בעולם הנייד – ובמהירות. מעט יומרני לקבוע איזו טכנולוגיה תתפוס נתח משמעותי (אם בכלל) בעולם העסקי, אולם בחירה באנדרואיד יצאה מזמן מגדר של הימור.

בחלק השני נסקור פרויקט גדול ומעניין בעולם המובייל שמבוסס על פלטפורמת אנדרואיד. הפרויקט בוצע בקבוצת קל אוטו ונועד לייעל ולשפר את השירות ללקוחות הליסינג וההשכרה שלהם.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יוסי רוזנמן

    ומה עם התאמה של האתר שלכם לסמרטפונים ו/או אפליקציה? הסדלר הולך יחף

אירועים קרובים