לינדנשטראוס: משרד הבריאות העביר מיליוני שקלים שיועדו לטיפול בחולים כרוניים להקמת מערכת ERP

מדו"ח מבקר המדינה עולה, כי משרד הבריאות לא תכנן את תקצוב מערכת האג"ם, הוציא 5.8 מיליון שקלים על הכשרת כוח האדם והסבת הנתונים לצורך תפעול מערכת ה-ERP שלו ובחר בה ללא מכרז, בניגוד לחוק ● בנוסף, חל "עיכוב שאין לו כל הצדקה", של שש שנים, בהתחלת הקמת המערכת ● עוד קבע המבקר, כי חלק מהנתונים, בהם מידע חשוב, לא הוזנו למערכת במלואם

משרד הבריאות החליט באופן לא תקין על הקמת מערכת ERP, ומימן כמחצית מעלות ההקמה וההטמעה שלה מתקציבים שיועדו למתן שירותי אשפוז וטיפול לחולים כרוניים – כך עולה מדו"ח מבקר המדינה, שהוגש אתמול (ד') לכנסת. עוד עולה מהדו"ח, כי עלותה של המערכת שהוטמעה הייתה פי שלושה מהמתוכנן.

המבקר, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, וצוותו בדקו במהלך 2008 את תהליך ההקמה של מערכת IT מבוססת סאפ לניהול האשפוז הסיעודי, שכינויה אג"ם. מהדו"ח עולה, כי עלות כוח האדם שהושקעה בפיתוחה של המערכת, בהסבת הנתונים הדרושים להפעלתה ובהכשרת המשתמשים לכך הסתכמה בכ-5.8 מיליון שקלים. העלות הכוללת של הקמת המערכת, הפעלתה השוטפת והשינויים שהוכנסו בה, הסתכמה עד ספטמבר 2008 בכ-14 מיליון שקלים. לינדנשטראוס כתב, כי "המשרד לא תכנן את תקצוב מערכת אג"ם לשנים 2005 עד 2008, ומימן כמחצית מעלות הקמת המערכת והטמעתה, 6.8 מיליוני שקלים, מתקציב המיועד לקניית שירותי אשפוז ושירות לחולים כרוניים".

בנוסף, כתב המבקר בדו"ח, כי הקמת המערכת החלה ב-2004 – שש שנים לאחר שהוחלט על הקמתה. תהליך ההקמה ארך למעלה משנה, והמערכת החלה לפעול רק בסוף 2005. לדברי המבקר, מדובר ב-"עיכוב שאין לו כל הצדקה". עוד הוא קבע, כי ההחלטה על הקמת המערכת "לא התבססה על ניתוח חלופות, אומדן עלויות ופירוט היתרונות והחסרונות של כל אחת מההצעות לפיתוחה, כפי שנדרש". מהדו"ח אף עולה, כי תהליך ההקמה של הפרויקט לא התנהל על פי הנהלים המחייבים: "לא הוכנו מסמכי ייזום ואפיון ולא פורטה תכולת המערכת; עד שנת 2008 לא מונתה ועדת היגוי לפרויקט; הערכות העלות של המערכת היו בחסר; ונדרשו תקציבים נוספים במהלך פיתוח המערכת והטמעתה ביחידות המשרד".

"ההתקשרות להקמת המערכת – ללא מכרז"

לינדנשטראוס אף כתב בדו"ח, כי במשרד הבריאות "התעלמו במהלך הבחירה בסאפ מאנשי מקצוע שהתריעו בפניהם כי העלות של חלופת סאפ גבוהה במיליוני שקלים מזו של החלופה השנייה, ומשך פיתוחה ארוך יותר".

עוד נכתב, כי ההתקשרות לפיתוח המערכת עם הספק נעשתה ללא מכרז: "התהליך לא התנהל על פי חוק חובת המכרזים והוראות החשב הכללי. הפנייה לספקים לא נעשתה לפי מתכונת אחידה ומוגדרת מראש שמאפשרת להשוות בין ההצעות הפוטנציאליות. הנהלת המשרד לא קיימה דיון ולא קיבלה החלטה מנומקת בדבר אופן פיתוח המערכת – אם בניהול עצמי באמצעות כוח אדם חיצוני שיעסיק המשרד, או בדרך של מכרז לרכישת מערכת סופית Turn Key".

בהיבט הטכנולוגי, ציין המבקר, כי "חלק מהנתונים, בהם נתונים חשובים, דוגמת המקום שבו נמצא הפונה לקבלת שירותי האגף לגריאטריה ותאריך הלידה שלו, לא הוזנו למערכת במלואם, ולא הותקנו בה מנגנוני בקרה שיתריעו על כך. כמו כן, האגף לגריאטריה לא יישם בקרה שוטפת על איכות הנתונים בסמוך למועד הזנתם, באמצעות דו"חות בקרה ובאמצעים אחרים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים