הצמיחה במרכזי אירוח ואחסון מערכות מיחשוב ונתונים (1/4)

חלק ראשון מתוך ארבעה

עצמון מינס, לשעבר מנמ"ר בכיר

אירועים שונים שקרו בארץ ובעולם האירו, מחדשים את נושא הערכות ארגונים לשעת חירום ואף מוסיפים מימד חדש לנושא תפעול חדרי מחשב מרכזיים (Production Sites). ארגונים רבים המקימים אתרי גיבוי חיצוניים ו/או מעבירים את מערך המיחשוב המרכזי שלהם לאתר ייעודי המנוהל על-ידי צוות מקצועי ומיומן, משפרים משמעותית את רמת המוכנות של הארגון לשעת חירום. שינוי תפיסתי זה בנושא הערכות ארגונים לשעת חירום, מאפשר לארגון להתמקד בטיפול במערכות הליבה של הארגון (ולא בתשתיות) ומפחית את עלויות התפעול והתחזוקה השוטפות. הדבר בולט מאוד בחברות שעבורן השבתת מערכות המחשב לזמן קצר פוגע ישירות בפעילות ובהכנסות. היכולת להקים, לתפעל ולתחזק חדרי מחשב/אתרי גיבוי, הפכה מנושא שולי למרכיב מהותי בעולם ה-IT. לצד בניית תשתית מתקדמת נדרש גם להציג רמת מיומנות גבוהה ונסיון מקצועי עשיר בתחום.

"משקלם של מגה-מרכזי נתונים נמצא בעלייה מתמדת", קובע מחקר חדש של גרטנר (Gartner). אחת הסיבות לכך היא שמרכזי הנתונים וחוות השרתים הגדולות של תשתית הענן דוחפים את שוק ציוד המחשבים והתקשורת בעולם. בינתיים מי שנהנה מצמיחתו של ענן המיחשוב הם מרכזי הנתונים הגדולים. המחקר מעריך שהיקף ההוצאה בעולם על רכישת חומרה עבור מרכזי נתונים צפוי לעלות בשנת 2011 בכ-13% בהשוואה לשנת 2010, ולהסתכם בכ-99 מיליארד דולרים. השוק ימשיך בתנופת הרכישות גם בשנים הבאות: בשנת 2012 יימכרו אביזרי חומרה למרכזי נתונים בהיקף של כ-106.4 מיליארד דולרים ובשנת 2015 השוק יגיע לשיא של יותר מ-126.2 מיליארד דולרים. מדובר ברכש מוצרים דוגמת שרתים, מערכות אחסון נתונים וציוד ותשתיות תקשורת בתוך מרכזי הנתונים.

הצמיחה בשווקים המתפתחים, במיוחד ברזיל, רוסיה, הודו וסין, היא אחד הגורמים לכך שהיקף ההוצאה על חומרת מרכזי נתונים גדל בצורה מרשימה. לדוגמה: ענקית האינטרנט גוגל (Google) מתכננת להשקיע מעל 200 מיליון דולרים בהקמת שלושה מרכזי נתונים ראשונים באסיה, בעודה מרחיבה את התשתיות שלה (8 מרכזי נתונים גדולים בארה"ב ובאירופה) כדי לעמוד בזינוק בהיקף השימוש באינטרנט באזור, שנובע משוק משתמשי האינטרנט באסיה שצומח במהירות. מרכזי הנתונים אלו צפויים לכלול אלפי מחשבים ושרתים לאחסון ואספקת כמויות מידע עצומות.

הקטגוריה של מרכזי הנתונים הגדולים ביותר (הכוללים יותר מ-500 מסדים של ציוד), עתידה להגדיל את משקלה בהיקף ההשקעה: מ-20% בשנת 2010 ל-26% בשנת 2015, בעיקר בגלל התפתחות ענן המיחשוב והמעבר ממרכזי נתונים פנימיים לחיצוניים.

מרכזי נתונים ארגוניים מסורתיים, המובנים בתוך הארגון, נתקלים בשלושה סוגי חסמים:

–    טכנולוגיות הוירטואליזציה עוזרות לחברות לנצל את התשתיות הקיימות שלהן בצורה יעילה יותר, ולכן מורגשת בלימה של הגידול הכללי במערכות

–    מרכזי הנתונים הפכו יעילים יותר, וכתוצאה מכך גדלה הצפיפות של פריסת המערכות ומורגשת בלימה בביקוש לשטח רצפה

–    המעבר למרכזי נתונים המתמזגים עם גורם צד שלישי, תהליך המצמצם את המספר הכולל של מרכזי הנתונים בגודל בינוני

בשנים האחרונות גברה המודעות לצריכת אנרגיה ול IT-ירוק. עולם המיזוג והחשמל עבר שינויים דרמטיים בשנים האחרונות ויש ניצול יותר טוב של משאבים ב-DC, שיפור שרק הולך ומתעצם. דו"ח של חברת המחקר Pike Research שפורסם לאחרונה קובע, כי ההתפשטות המהירה של מיחשוב הענן איפשרה לארגונים להוציא למיקור-חוץ יכולות טכנולוגיית מידע רבות כולל ובמיוחד מרכזי נתונים. דבר זה מוביל לחיסכון בכוח אדם, בכסף ובאנרגיה. לדברי חברת המחקר התועלות בתחום היעילות האנרגטית כתוצאה ממיחשוב ענן הן רבות ומשמעותיות והגידול בשוק זה יהיה בעל השלכות חשובות על צריכת האנרגיה ופליטות גזי החממה. אגב, להערכת חברת גרטנר הוצאות הקשורות לאנרגיה מהוות כ- 12% מכלל הוצאות מרכז הנתונים. מדובר בתחום בעל הגידול המהיר ביותר במרכז הנתונים.

בחלק השני נסקור את ההיערכות של חברת אלכסנדר שניידר לדור הבא של מרכזי המיחשוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים