סטיב ווזניאק, ממייסדי אפל: "עזבו את הטכנולוגיה – הדבר הכי חשוב בחיים הוא חינוך"

"אבי שינן לי לא פעם שהחינוך הוא הדבר החשוב ביותר, וזה מוטו שאני מאמין בו כיום - יותר מבעבר", אמר ווזניאק, ששימש בעברו מורה לתלמידי כיתות ה' ● בדברים שאמר בכנס Pulse 2012 התייחס ווזניאק לתקופה שבה נוסדה אפל, חיווה את דעתו על עולם ה-IT של היום ודיבר על חברו הטוב ושותפו לייסוד החברה, סטיב ג'ובס, אליו הוא מאוד מתגעגע

סטיב ווזניאק, מייסד משותף של אפל (Apple), ודאי היה מרוצה מהמגמה ההולכת ורווחת בארץ של מעבר אנשי היי-טק לחינוך. ניתן להבין זאת מדבריו במליאת הסיום של כנס Pulse 2012 של יבמ (IBM), שבה אמר: "עזבו את הטכנולוגיה, הדבר החשוב ביותר בחיים הוא חינוך". הכנס נערך בשבוע שעבר בלאס-ווגאס.

ווזניאק בן ה-62, המכונה ה-Woz, הוא אחד מחלוצי מהפכת המיחשוב האישי. בשנת 1976 הוא הקים את אפל יחד עם סטיב ג'ובס ורונלד ויין. לקהל באירוע הוא אמר, כי ב-1975, אחרי שנשר מלימודיו באוניברסיטת קליפורניה בברקלי, החל לעבוד עם ג'ובס, שהיה חבר שלו שנים לפני כן, על פיתוח מחשב זול שיורכב מראש על ידם. לשאלת מארחו על הבמה, גריידי בוק, עמית מחקר ומדען בכיר במעבדות המו"פ של הענק הכחול, השיב ווזניאק: "אני גאה באשתי ובילדיי, וכן בהצלחת אפל, אולם הדבר שאני הכי גאה בו הוא שסיימתי את לימודי באוניברסיטת ברקלי והשלמתי את התואר במדעי המחשב והנדסת אלקטרוניקה בשנת 1982, לאחר שהחברה הצליחה".

"לא הפכתי לאדם שונה בעקבות הצלחת אפל", אמר ווזניאק, שהונו מוערך ביותר מ-100 מיליון דולרים. "נשארתי אותו חנון מחשבים שהייתי, אבל דבר אחד אני מנסה להעביר כמסר לעולם: חינוך הוא הדבר החשוב ביותר. זה משהו שאבי שינן לי לא פעם בהיותי ילד ונער, וזה מוטו שאני מאמין בו כיום – יותר מבעבר".

ווזניאק עצמו מימש את המוטו שלו בשנות ה-80, כשלימד במשך שמונה שנים, בצנעה, תלמידים בכיתות ה'. "רציתי קשר ישיר עם התלמידים", אמר. "הם מקור הידע האמיתי וכל החוכמה היא לחנך וללמד אותם נכון, כדי להגיע לליבם. הבעיה של מערכת החינוך היא שמאז כיתה גימ"ל, כל דבר שתנסה ללמד אותם – הם כבר יודעים. לכן, המשימה של המורים הופכת להיות קשה יותר – להחליט מה לבחור מתוך ים המידע. החינוך צריך להשתנות". מאז הוא פעיל בפעולות צדקה בתחום החינוך.

"על המפתחים להאמין בפרויקטים שלהם"
לשאלת בוק מה עצתו לתעשיית ה-IT השיב ווזניאק: "על המפתחים לבנות את הפרויקטים בעצמם ולהאמין בהם, גם אם מסביבם יש חוסר אמון לגבי הדרך. יש מיליון דרכים להגיע לתשובה הנכונה, ונדרשות 5-8 התשובות הנכונות". לדבריו, "ממילא מחשבים זה לא כזה סיפור. רמת המתמטיקה הנדרשת להבנת עולם המחשב היא זו הנלמדת בכיתה ה'. אם אתה עובד בארגון ואתה בטוח בעצמך, כל שעליך לעשות הוא להתנגד באופן מושכל לשמרנות שקיימת בהנהלת התאגיד. המנהלים יכריחו אותך לכתוב נייר עמדה מנומק בן 40 עמודים, וזה יכול להתיש ולהביס".

ווזניאק נתפס בעולם כמי שבנה את המחשב האישי הראשון, שכן במחצית שנות ה-70 חובבי המחשבים הרכיבו את המחשבים שלהם בעצמם, בחיבור הרכיבים השונים. הוא תיאר עימות שנתגלע בינו לבין ג'ובס, כיוון שהוא (ווזניאק) לא האמין לרעיון אותו דחף ג'ובס, של מכירת מחשב מורכב. "אמרתי אז: מי ירצה לרכוש דבר כזה? הרי כל אחד רוצה להרכיב את המחשב שלו בעצמו", ציין. "סטיב ואני היינו צעירים, בלי כסף ובלי חשבון בנק, ולא יכולים היינו להלוות כסף לטובת הפיתוח, אז מכרנו כל מיני דברים שהיו לנו כדי לממן אותו. בנוסף, עבדתי עם שבב זול שיהיה בסיס של המחשב".

המחשבים אישיים תיקשרו אז עם המשתמשים על ידי מערכות מתגים או אורות מהבהבים. ייחודו של Apple I היה בחיבורו הקל יחסית לצג. חוץ מצג, הוא הכיל מעבד ולוח מעגלים שהורכבו במחשב מראש ולא דרשו הרכבה על ידי הקונה.

"עבדתי אז ב-HP, והצענו להם את המחשב הבנוי מראש חמש פעמים", אמר ווזניאק. "בכל פעם נדחינו על ידם".

הוא הוסיף, כי בעת שעבד על פיתוח המחשב לא ידע שישנה את העולם ולא תכנן לעשות זאת. "רק רציתי להקל על חובבי המחשבים, שיוכלו לפתח ולכתוב שורות קוד בקלות רבה יותר", אמר ווזניאק. "כיום, המחשב הוא בסך הכול עוד כלי, כמו עפרון או מכונית".

מה הפילוסופיה שלך, נשאל ווזניאק על ידי בוק והשיב: "אני מאמין בשלי, לא מתווכח ולא נכנס לעימותים. אני מחליט מה חשוב ומה לא". לשאלה מה היה רוצה לעשות אם היה נולד כמה עשרות שנים מאוחר יותר השיב ווזניאק: "עדיין, הייתי רוצה להיות מתכנת".

מתח את האפיפיור
הוא נשאל מה מבין מעשי הקונדס הרבים שעשה הוא החביב עליו. בנערותו, סיפר ווזניאק, היה האקר טלפונים, והיה בין תלמידיו של ממציא הז'אנר, שכונה קפטן קראנץ'. יום אחד הוא התחזה לד"ר הנרי קיסינג'ר, מי שהיה אז שר החוץ של ארצות הברית, פרץ לטלפון, התקשר לוותיקן וביקש לדבר עם האפיפיור דאז, פאולוס השישי. הוא העיר אותו בשעה חמש לפנות בוקר ושוחח עימו, לכאורה בשליחות משרד החוץ האמריקני, בעודו במוסקבה. יש לזכור שהימים היו אז ימי המלחמה הקרה בין שתי המעצמות – ארצות הברית וברית המועצות. כיום, אמר ווזניאק,"הרבה יותר קשה לעשות את הפשע המושלם ולא להיתפס, עקב קיומם של טכנולוגיית האיכון, המכשירים מבוססים המיקום והמצלמות בכל מקום"

"אני מתגעגע לסטיב (ג'ובס)", אמר ווזניאק. "הוא היה איש שיווק אמיתי שתמיד רצה לכבוש את פסגת האוורסט. פגשתי אותו כתלמיד ב-1970, דיברנו על מוזיקה ועל החיים ונהיינו חברים. המשכנו לשוחח מדי פעם גם כשעזבתי את אפל וגם לאחר שהוא שב לשם. אף שמותו לא היה לא צפוי, זה בא בהפתעה". הוא תיאר כיצד ג'ובס הציג משחק שהוא, ווזניאק, פיתח כאילו הוא זה שפיתח אותו.

ווזניאק העיד על עצמו כחובב גאדג'טים. "יש לי שני טלפונים של AT&T, מכשיר iPhone, שני מכשירים מבוססי אנדרואיד (Android) ובקרוב ארכוש טלפון חכם מבוסס חלונות פון (Windows Phone)". לעומת זאת, הוא ציין שאינו פעיל ברשתות החברתיות, למעט בפורסקוור (Foursquare), רשת חברתית מבוססת מיקום, בה הוא רושם את דעתו על מסעדות שביקר בהן. הוא "התלונן" בפני מארחיו על שהוזמן להרצות דווקא ביום שבו הושק ה-iPad החדש וציין שהיה עומד בתור כדי לקנות אותו, כמו כל לקוח אחר.

בהמשך התייחס ווזניאק לווטסון (Watson), מחשב העל של יבמ, ואמר, כי "הוא יהיה בעתיד על גבי טלפון חכם. המיחשוב יהיה יותר טבוע בנו. כבר כיום המחשב יודע 'לראות', 'לשמוע' ו-'לדבר'. כעת נותר לעולם המדע להתמודד עם חושי הטעם והריח".

"הייתי בר מזל", סיכם מייסד אפל. "השפעתי על עולם המיחשוב, השתתפתי ב-'רוקדים עם כוכבים', מה שהיה קשה יותר מפיתוח שורות קוד, הקמתי להקה. אז חשבנו שכל שבוע אנחנו מחוללים מהפכה בעולם המיחשוב. כיום, הכול נעשה הרבה יותר מהר".

הכותב הינו שליח אנשים ומחשבים לארצות הברית

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים