אובמה: נטיל סנקציות נגד חברות היי-טק המסייעות לשלטונות סוריה ואיראן

ההכרזה של נשיא ארה"ב מגיעה בעקבות השימוש שעושים משטרים אלו באמצעים טכנולוגיים מתקדמים כדי לדכא את המחאה כנגדם ● במסגרת הסנקציות תוגבל כניסתם של נציגי חברות היי-טק ואנשים פרטיים לארה"ב, אשר מסייעים לכוחות הביטחון לעקוב אחר מתנגדי השלטון ולתקוף אותם ● "טכנולוגיות אלה נועדו להעניק כוח לאזרחים, ולא כדי לדכא אותם", הוסיף הנשיא

ברק אובמה, נשיא ארה"ב, הכריז אתמול (ב') על סנקציות כנגד חברות היי-טק שמסייעות לשלטונות בסוריה ובאיראן לעקוב אחר טלפונים סלולריים ומחשבים של מתנגדים למשטר. חברות אלה עלולות להיחשב כאחראיות לפגיעה בזכויות האדם במדינות הללו.

ההכרזה של אובמה ממחישה את השימוש שעושים מתנגדי המשטר בכלים של רשתות חברתיות במסגרת המחאה במזרח התיכון, ואת השימוש שעושים המשטרים באמצעים טכנולוגיים מתקדמים כדי לדכא את המחאה. "טכנולוגיות אלה נועדו להעניק כוח לאזרחים, ולא כדי לדכא אותם", אמר אובמה בנאום שנשא במוזיאון השואה בוושינגטון. בנוסף, הורה אובמה על הקפאת נכסים והגבלת הכניסה לארצות הברית של אנשי כוחות הביטחון בסוריה ובאיראן, וכן של נציגים של חברות היי-טק ואנשים פרטיים שמסייעים לכוחות הביטחון לעקוב אחר מתנגדים ולתקוף אותם.

יצוין, כי הסנקציות שעליהן הכריז אובמה מתייחסות לפי שעה לגורמים שפועלים במדינות אלה, ולא לישויות זרות שמספקות טכנולוגיות למשטרים של סוריה ואיראן. אולם, בממשל לא שוללים את האפשרות שהסנקציות יורחבו בהמשך.

בחודש מרץ דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס, כי חברת ZTE מסין מכרה לחברת הטלקום הגדולה ביותר באיראן TCI (ר"ת Telecommunication Co. of Iran) מערכת מעקב רבת עוצמה שמסוגלת לנטר קווים נייחים, קווים ניידים ותקשורת אינטרנט, במסגרת הסכם שנחתם בדצמבר 2010. ZTE, מצידה, כבר הודיעה שתצמצם את פעילותה באיראן.

בעקבות הודעתו של הנשיא אובמה, היו מי שתהו אם בכוונת ארצות הברית להטיל סנקציות גם על מדינות נוספות שמפעילות פיקוח הדוק על הגישה לאינטרנט, דוגמת סין. דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, מסר כי כיום מתמקדים בממשל בסוריה ובאיראן, שנחשבות למדינות שבהן המצב הוא החמור ביותר. עם זאת, קרני הודה, כי "אלה אינם המשטרים היחידים שבהם מדכאים את העם, ונעזרים באמצעים טכנולוגיים כדי לעשות זאת".

הצו הנשיאותי של אובמה מורה על הקפאת נכסים בארצות הברית של גורמים שמסייעים למעקב בסוריה ובאיראן. על הגורמים המוזכרים בצו נמנים המודיעין הכללי של סוריה, חברת הסלולר הסורית Syriatel, משרד המודיעין של איראן, משמרות המהפכה של איראן, גורמי האכיפה באיראן וספקית האינטרנט האיראנית Datak Telecom. עוד מוזכרים בצו מספר אנשים פרטיים.
מבין החברות המוזכרות בצו, Datak Telecom היא היחידה שעד כה לא הוטלו עליה סנקציות עוד קודם לכן. על פי משרד האוצר של ארצות הברית, החברה סייעה לרשויות באיראן לעקוב אחר משתמשי האינטרנט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים