מבקר המדינה: חלק מהליקויים החמורים שהתגלו במערכת "נט-המשפט" עדיין לא תוקנו

בדו"ח המעקב הנוכחי נקבע, כי אף שבדו"ח הקודם עלה כי הנהלת בתי המשפט לא פעלה לפיתוח המערכת לפי נוהל מפת"ח, המחייב פיתוח מערכות IT במשרדי ממשלה - הדבר לא נעשה גם כיום ● על פי המבקר, "הנהלת בתי המשפט טרם ערכה סקר שביעות רצון בקרב המשתמשים של המערכת, ואף לא ביצעה מבחני קבלה בלתי תלויים משלה למערכת"

חלק מהליקויים החמורים שהתגלו בביקורת שנעשתה על הטמעת מערכת "נט-המשפט" – לא תוקנו; כך קובע מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, בדו"ח הביקורת השנתי מספר 62 שלו, שפורסם היום (ג') וכלל טיפול נרחב בהיבטי מיחשוב בארגוני ממשלה שונים.

לפני כשנתיים קבע המבקר, בדו"ח שבדק היבטים שונים בהטמעת "נט-המשפט" – פרויקט הדגל של הנהלת בתי המשפט, כי יש ליקויים רבים בהטמעת המערכת ובפיתוחה. כך, לדוגמה, הפרויקט אמור היה להיות מושלם בפברואר 2006 – אולם, נכון ללפני שנתיים, הוא עדיין נמשך. עוד קבע המבקר, כי מדובר במערכת איטית, וכי "הנהלת בתי המשפט לא פעלה לפי הנוהל המחייב לפיתוח מערכות מידע במשרדי ממשלה".

כמו כן, קבע אז המבקר, כי הספק – נס טכנולוגיות, קיבל מדי חודש 90% מהתמורה, בלא שהיתה כל התניה לעמידה באבני דרך. הפרויקט, קבע אז המבקר, לוקה בליקויים רבים – החל מאי עמידה בלוחות הזמנים לביצוע, עבור בחריגות תקציביות וכלה בריבוי תקלות. עוד נקבע אז בדו"ח, כי המערכת סובלת מאי יציבות, מהירות תגובה איטית, אמינות נמוכה ואי-טיפול בתקלות שהביאו לחוסר שביעות רצון של המשתמשים מהמערכת. מאז התחלתו הושקעו בפרויקט, להערכת גורמים המקורבים אליו, כחצי מיליארד שקלים.

בדו"ח המעקב הנוכחי נקבע, כי אף שבדו"ח הקודם עלה כי הנהלת בתי המשפט לא פעלה לפיתוח המערכת לפי נוהל מפת"ח, המחייב פיתוח מערכות IT במשרדי ממשלה – הדבר לא נעשה גם כיום. לא רק זאת, המבקר קבע בדו"ח המעקב כי הנהלת בתי המשפט כלל לא דרשה מהספקיות את יישום נוהל מפת"ח.

הדו"ח הקודם העלה, כי הנהלת בתי המשפט לא קיבלה את המערכת לפי נוהל מפת"ח, ובלא שביצעה בחינות קבלה מטעמה, "אלא הסתפקה בבחינות המסירה שביצע הספק. לאחר ההתקנה התברר, כי היו במערכת בעיות רבות שגרמו לתקלות חמורות, דבר שיכול היה להימנע אילו הנהלת בתי המשפט הייתה מבצעת את בחינות הקבלה כנדרש. ריבוי התקלות במערכת גרם לחוסר שביעות רצון המשתמשים". בדו"ח המעקב, קבע המבקר, כי "הנהלת בתי המשפט טרם ערכה סקר שביעות רצון בקרב המשתמשים של המערכת, ואף לא ביצעה מבחני קבלה בלתי תלויים משלה למערכת".

בדו"ח הקודם נקבע, כי את הפרויקט ניהל צוות יועצים של הנהלת בתי המשפט, "בלי ליבה ניהולית של עובדי מדינה המייצגים את האינטרס הציבורי". במעקב נמצא, כי "חלק מתפקידי הליבה עדיין לא אוישו על ידי עובדי מדינה".

בדו"ח הקודם הועלו בעיות בתוכנה של מערך הכספים של הנהלת בתי המשפט ובממשק שלה למערכת "נט-המשפט". בדו"ח המעקב עולה, כי הליקוי תוקן באופן חלקי בלבד, וכי למרות שחל שיפור בתפקוד מערך הכספים ובממשק שלה למערכת – עדיין יש בו ליקויים.

בסעיף הסיכום וההמלצות, כותב מבקר המדינה, כי "בתי המשפט נותנים שירות לבאים בשעריהם, תוך שימוש מקוון במערכת. לכן, על הנהלת בתי המשפט לפעול למזעור התקלות במערכת כדי למנוע פגיעה במתן השירות למשתמשים בה – עובדי הנהלת בתי המשפט וגורמים חיצוניים, פרקליטים ולקוחותיהם". המבקר מסיים בציינו, כי "חלק מהליקויים שהועלו בדו"ח הקודם תוקנו. עם זאת, לכמה מהליקויים טרם ניתן מענה ונדרשת פעולה מהירה ויעילה לתיקונם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים