יפתח רון-טל, חברת החשמל: "אנחנו חווים 10-20 אלף ניסיונות חדירה ל-IT שלנו מדי יום"

עם זאת, אמר אלוף (מיל') רון-טל, יושב ראש חברת החשמל, "יש לנו עשרות תחנות כוח, כך שאם אחת מהן תיפגע, זה יהיה לא נעים - אך לא נורא" ● הוא דימה את מלחמות הסייבר למאזן האימה שהיה קיים במלחמה הקרה וטען שאין בהן מנצחים או מפסידים ברורים ● רון-טל קרא להאיץ את הקמת המרכז הלאומי הקיברנטי ו-"ליצור דפוס מענה פרו-אקטיבי ולא פסיבי"

אלוף (מיל') יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל. צילום: קובי קנטור

"אנחנו חווים מדי יום 10-20 אלף ניסיונות חדירה ל-IT שלנו. יש לנו עשרות תחנות כוח, כך שאם אחת מהן תיפגע, זה יהיה לא נעים – אך לא נורא", כך אמר אלוף (מיל') יפתח רון-טל, יושב ראש חברת החשמל.

רון-טל היה בין הדוברים בכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי שעסק בנושא הסייבר והופק על ידי אנשים ומחשבים. הכנס נערך היום (ג') במשרדי המכון בתל אביב, בהשתתפות יותר מ-300 בכירים מהמשק וממגזרי הצבא, הביטחון, התעשייה והכלכלה. הנחה אותו ד"ר גבי סיבוני, ראש התוכנית ללימודי סייבר במכון.

לדברי רון-טל, "עולם הסייבר מביא לטשטוש גבולות, טשטוש תמונת וזהות האויבים. ההכרעות פחות ברורות, יש יותר מרכיבים של מאזן אימה, זו מעין חזרה למלחמה הקרה בשנות ה-60'. אין מנצחים ומפסידים ברור, יש נזקים ולא הכרעה. זה מזכיר את הקרב, כממלכת אי הוודאות. ככל שהמערכות יותר מטושטשות, כך מצב אי הוודאות חמור יותר".

"בעבר, פעלנו בשני מצבים: שגרה והיערכות למלחמה – ומלחמה", הוסיף. "כיום לא עוד. יש מצב אחד מתמשך של מלחמה – גם בטרור וגם באיומים הקיברנטיים".

"המלחמה ברשת היא איום אסטרטגי, אך לא קיומי", קבע אלוף (מיל') רון-טל. "העיקרון במאבק במלחמת הרשת הוא להמשיך ולהבטיח את תפקודן של רשתות התקשורת והמחשבים. הסייבר הוסיף לנו זירה חדשה, שישית, לצד האוויר, הים, היבשה, החלל והעורף, והוא הופך לזירה דומיננטית".

הוא ציין ש-"חברת החשמל היא אחת מחברות התשתיות הלאומיות והיא פועלת על פי חוק כדי לספק חשמל בכל מצב, במיוחד בחירום. החשמל הוא התשתית החיונית ביותר לתפקוד המדינה. מה שמייחד את החשמל הוא שאי אפשר לאגור אותו, בניגוד למים ולתרופות. לכן, מייצרים את מה שנדרש".

"מדובר בתהליך בן שני שלבים – ייצור והולכה, ובניגוד למה שנתפס, דווקא ההולכה היא הנתיב הפגיע בארץ ובעולם. זו החוליה הרגישה", פירט רון-טל. עם זאת, הוא ציין ש-"אנחנו נמצאים בהליכים לחיבור רשת החשמל דרך קפריסין ליוון, כך שנוכל להסתמך על הרשת האירופית. זה יביא לנו ביטחון אנרגטי, כי אנחנו סביבנו אין לנו מדינה שאנחנו יכולים להתחבר לרשת החשמל שלה".

לדבריו, "האיום בסייבר הופך ממקומי לגלובלי, מטקטי לאסטרטגי. מנקודתי לכזה של מדינה או פדרציה של מדינות. יש התקדמות מהירה בעולם זה, כפי שראינו עם התולעת סטוקסנט (Stuxnet), שפוגעת במערכות שו"ב לתעשייה, ועד לתולעת הריגול Flame. ההתקדמות המהירה הזו מהווה איום".

רון-טל הוסיף, כי "אנחנו נמצאים בתהליך התפתחותי – של מעבר מאבטחת מידע לאבטחת רשת ומשם לאבטחת סייבר. יש אחריות כוללת להגנה על מרחב הרשת. האמירה שהייתה נכונה בעבר לפיה 'קו הגנה לעולם לא נפרץ' אינה עוד בגדר אמת. הסייבר הפך להיות מרכיב שקשה לנעול אותו". הוא קרא לבצע "שינוי תפיסתי לפיו הפסקת חשמל זו או אחרת נגרמת לא בשל תקלה מכנית או הנדסית, אלא בגלל מתקפת סייבר. אנחנו מבינים כי לא נוכל למנוע כל פגיעה ותמיד, ולכן אנחנו פועלים על מנת למזער נזקים ולחזור לפעול במהרה".

עוד הוא אמר, כי בכוונת החברה להקים מרכז שו"ב וניטור שיפעל סביב השעון ויערוך מעקב על הרשתות. "אני מאוד מאמין במרכז הזה, תהיה בו אינטגרציה של תהליכים ובו ירוכזו האיומים", הוסיף.

"שיתוף הפעולה נגד חדירות – חלש עד בלתי קיים"
"לצערי", אמר רון-טל, "שיתוף הפעולה והמידע בנושאי חדירות הוא חלש עד בלתי קיים, אם כי הם הולכים ומתחזקים". עם זאת, הוא ציין ש-"ברמה הלאומית, הכיוון ברור וחיובי, אף על פי שהאינטגרציה ברמה זו וכן איסוף מידע מהעולם נמצאים בחיתוליהם. חייבים לקדם – ומהר – את הקמת המרכז הלאומי הקיברנטי. חייבים ליצור דפוס מענה פרו-אקטיבי ולא פסיבי. נדרש מאגר אנושי שיוביל את התחום עם יכולת טכנולוגית גבוהה".

"יש הרבה מה לעשות", סיכם, "אבל ההתקדמות בתחום היא מהירה, שיתופי הפעולה מתגברים. יחד עם מטה הסייבר ורא"ם בשב"כ נוכל להתמודד טוב יותר עם האיום".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים