המשימה: ליצור את עובד ההיי-טק האולטימטיבי
במכללת INT מסכימים עם המשפט "קשה באימונים - קל בקרב" ● לכן, הקורסים שהיא מציעה מעבירים את הסטודנטים מסלול מורכב ומקיף עם פנים שונות, שבסופו יוצאים לשוק עובדים שמסוגלים להשתלב בתעשיית ההיי-טק
המחסור בעובדי היי-טק זועק לשמיים. חברות טכנולוגיה רבות, כולל המובילות והידועות ביותר שבהן, נאבקות כדי לגייס עובדים. מספר המועמדים הפוטנציאליים לא קרוב מספיק למספר המשרות הפנויות והתחרות בין החברות על גיוס מעט המועמדים הקיימים – קשה.
דרך להתמודד עם המחסור האקוטי הזה היא הכשרת עובדים חדשים והתמקצעותם של עובדים קיימים. בשני הקצוות האלה מטפלת המכללה לחדשנות וטכנולוגיה, הידועה כמכללת INT. המכללה מעבירה קורסים לעובדים קיימים של חברות הטכנולוגיה הגדולות בישראל לצד קורסים הפתוחים לנרשמים חיצוניים. סניפיו של המוסד הטכנולוגי הוותיק (18 שנים) נמצאים בתל אביב, ברחובות, בבאר שבע ובירושלים, ויותר מ-6,000 סטודנטים מוכשרים בהם מדי שנה. הקורסים כוללים, בין השאר, הכשרות לפיתוח FullStack, יישום סאפ, יישום DevOps ופיתוח אפליקציות לאנדרואיד.
אלא שמכללת INT היא לא סתם עוד מוסד לימודי טכנולוגיה. השיטה הייחודית שבה בונה המכללה את שלל הקורסים שלה נסמכת על צרכי השוק המקומי, אותם היא לומדת היישר ממוביליו. "כל העשייה שלנו מתבססת על 'שולחנות עגולים' שאנחנו עושים עם החברות המובילות בתחום", אמר שלום וזאנה, מנהל הפיתוח העסקי של המכללה. "אנחנו נפגשים עם נציגיהן, שומעים מהם על הבעיות העומדות בפניהם ולומדים את האתגרים. דרך השיחות הללו אנחנו מבינים מה המאפיינים של העובד האוליטימטיבי מבחינת החברות ועם איזה סל ידע הן מצפות ממנו לבוא. לפי האינפוט הזה אנחנו בונים את הקורסים שלנו".
"בנוסף", ציין, "יש לנו את היכולת לאפיין טוב יותר את בניית תכנית הלימודים שלנו על ידי קורסים רבים שאנחנו מעבירים לחברות רבות ומובילות בארץ, וכך אנחנו יודעים לזהות את הצרכים שלהן ומגמות חדשות בהיי-טק".
השיטה, כך נראה, מצליחה. "אני עובדת עם INT כבר שנה וחצי ומקבלת מהעובדים שאני שולחת לשם פידבקים מעולים. הם אומרים שהתכנים איכותיים והמרצים טובים. בממשק שלי מולם אני מקבלת שירות אנושי ומהיר ברמה גבוהה ומענה איכותי ויעיל גם כשיש לי בקשות מורכבות", מעידה קרן, מנהלת באלעד מערכות. "באחרונה יצא לנו לאפיין הדרכות לקהלי יעד שונים. התרשמנו מהמקצועיות של INT, מהמרצים' מזיקוק התכנים ובסופו של דבר והכי חשוב – מהדליוורי הבלתי מתפשר. כל זה נעשה באווירה טובה, שירות מצוין ויחסי אנוש נפלאים", מעיד לקוח נוסף.
מהן הבעיות הבולטות שגיליתם מהשיחות עם חברות הטכנולוגיה?
וזאנה: "בפורומים שבהם אנחנו נוכחים, הבעיה המרכזית שצפה היא החוסר בעובדים. כשנכנסים לרזולוציות שלה, רואים שהאתגר הוא לא רק לגייס עובדים, אלא כאלה עם ידע מתאים. בשוק יש הרבה יותר ג'וניורים מסיניורים ועיקר החיפוש של החברות הוא אחר הסיניורים. מרבית הג'וניורים לא מגיעים עם הידע הנדרש מהמוסדות האקדמיים השונים. הדרך שלנו לעזור היא בהכשרה: לדאוג שמהמוסד שלנו יצאו עובדים עם ידע נרחב מהרגיל. משימתנו היא לפתח את הסטודנט ולתת לו הכשרה רחבה, שתקנה לו בשלות שתאפשר השתלבות טובה יותר בעולם ההיי-טק".
איך עושים את זה?
"חשוב להבין שהחברות מחפשות לא רק עובד עם ידע אלא גם עם האופי המתאים לתפקיד. משפט ששמעתי בנוסח כזה או אחר ממנהלות גיוס רבות הוא: זה לא רק התעודות, זו האישיות. אז אני נכנס לחברה ושואל את ראש מחלקת ה-QA, למשל, איזה סוג עובד הוא מחפש, עם איזה ידע הוא צריך להגיע ומה התכונות שיהפכו אותו למתאים לתפקיד.
בשיחות כאלה למדנו מה מחפשות החברות מבחינת אופי: שהעובד יהיה אוטו-דידקט ושיחשוב מחוץ לקופסה. על סמך זה פיתחנו שיטת קבלה לקורסים שמזהה את מאפייני אופיו של העובד ומכווינה אותו לתחום המתאים לו ביותר. אחרי שזיהינו את המקצוע הנכון ביותר עבור הסטודנט ורשמנו אותו לקורס המתאים, הוא עובר תהליך לימוד, שמשלב את ההוראה הפרונטלית עם האונליין. מעבר לשיעורים שבהם הוא משתתף במכללה, הוא צריך לעבוד אונליין. לא רק שזה מעשיר יותר את תהליך הלימוד, זה גם בודק את יכולות המשמעת העצמית, האוטו-דידקטיות ואת הרצון לחפור ולחקור בתחום. זה חלק ממה שנדרש כיום בהיי-טק. כך שתהליך הקורס בוחן, למעשה, לא רק את הידע הטכני שרוכש הסטודנט, אלא גם את תכונות אישיותו. יש את המשפט 'קשה באימונים – קל בקרב', והקורס שלנו הוא אמנם סוג של טירונות לחברות ההיי-טק, עם מבחנים, פרויקטי גמר והסמכות רשמיות. רק אלה שיעמדו באתגרים אלה באמת יתאימו להיות עובדי היי-טק. זה תהליך מורכב ומוכח, שעובד היטב גם בארץ וגם בחו"ל".
בחו"ל?
"כן. אנחנו חלק מקבוצת GUS – קבוצת ההשכלה הגדולה באירופה, ואנחנו מייצאים קורסים לקנדה ולבריטניה. גם כאן וגם שם, המטרה היא לא לעשות עוד איזה קורס היי-טק שמוציא עובד ג'וניור בסיסי, אלא מראש לבנות את הסטודנט ולהוציא אותו עם סל כלים יותר נרחב, שיאפשר לו להתחיל את המסלול לקריירה בהיי-טק".
לפרטים נוספים לחצו כאן.