"חטפנו כופרה – ועם זרטו הצלחנו לשחזר את המידע בתוך שעתיים"
רועי ענבר, סמנכ''ל הכספים של רשת אופטיקה הלפרין, מספר בראיון כיצד מקרה הקיצון שאליו הם נערכו - התרחש, ואיך זרטו סייעה לצלוח אותו בשלום
כתב: הילל יוסף.
"לפני כמה חודשים, כמו לא מעט ארגונים בארץ ובעולם, חטפנו מתקפת סייבר מסוג כופרה. הנוזקה חדרה דרך אחת מתחנות הקצה בחברה. לשמחתנו, כמה חודשים קודם לכן הטמענו את מערכת הגיבוי של זרטו, בעזרת EDP Group – ספק ענן ושותף עסקי ותיק של זרטו. באמצעות הפתרון שחזרנו את הנתונים והרמנו את המערכות בתוך פחות משעתיים", כך סיפר רועי ענבר, סמנכ"ל הכספים של רשת אופטיקה הלפרין.
אופטיקה הלפרין היא רשת האופטיקה הגדולה בישראל והרשת הקמעונאית הגדולה בארץ שפועלת ללא זכיינים. הרשת הוקמה על ידי הרב רפאל הלפרין ב-1988. עם מותו ב-2011 עבר לנהל את הרשת בנו בכורו, יעקב. חזונה של החברה, כפי שמפורסם באתר הרשמי שלה, הוא "לאפשר לכל שכבות האוכלוסייה בישראל לרכוש משקפי ראייה במחיר השווה לכל נפש". בין היתר, אופטיקה הלפרין מעסיקה אופטומטריסטים, אופטיקאים, מנהלי חנויות, מוכרנים ואנשי שירות ומטה.
זרטו היא חברה שמתמחה בעולמות חוסן ה-IT. בנוסף, החברה מבטיחה לשירותי ה-IT זמינות מרבית (Always on) ובמקרה של קריסה, הפתרון שלה מאפשר לאפליקציות הארגוניות להתאושש בתוך דקות בודדות, עם אובדן מידע של לא יותר מזה שנצבר בכמה שניות.
רשת אופטיקה הלפרין מעסיקה כ-600 עובדים ביותר מ-140 סניפים. בהיבט הטכנולוגי, יש לה 200 תחנות קצה. באופטיקה הלפרין מוטמעת מערכת ERP של פריוריטי ואנשי ה-IT בחברה העלו לאוויר את כל השרתים שלהם לענן. פרויקט הגיבוי החל ב-2018 והסתיים בתחילת שנה שעברה. במסגרת הפרויקט, שנוהל על ידי EDP Group, הוטמעה המערכת של זרטו, לטובת המשכיות עסקית והתאוששות מאסון.
"זרטו סייעה לנו להשיג את היעד באופן מיטבי"
ענבר אמר כי "במסגרת ההיערכות שלנו לתחום ההמשכיות העסקית והמענה לאתגר של איומי הסייבר למיניהם – הצפנת נתונים במתקפות כופרה, השבתת מערכות ונפילה שלהן – חיפשנו פתרון שנותן מענה לאחר האירוע. רצינו להיות במצב בו ניתן לחזור לנקודת הזמן הקרובה ביותר לפני שהאירוע קרה. הפתרון של זרטו סייע לנו להשיג את היעד הזה באופן המיטבי".
"נערכנו למקרה קיצון וערכנו את פרויקט הגיבוי מתוך ראייה עתידית שאסונות קורים – ואיש אינו חסין ולא יכול לקבל ביטוח מפניהם", ציין ענבר. "רצה הגורל והיה לנו מקרה קיצון, והיינו מוכנים לקראתו".
לדבריו, "הפרויקט הניב לנו כמה תועלות: סנכרון מתמשך, כזה שמאפשר להתאושש לכל נקודה נדרשת על ציר הזמן, תוך הבטחה לאובדן נתונים מזערי לאחר אירוע. זאת, לצד יכולת פשוטה לשחזר נתונים ואפליקציות ארגוניות בעקבות אירועי סייבר, או בשל תקלה תפעולית".
"בסופו של דבר", סיכם ענבר, "המבחן נקבע בתוצאה. זה מה שמעניין אותנו וזה המבחן בו ההטמעה של זרטו נתנה למערך המחשוב של רשת אופטיקה הלפרין את המענה המיטבי. אני ממליץ על הפתרון שלה בחום. אנשי זרטו ואנשי EDP group תמיד זמינים לנו ותמיד נענים לדרישות שלנו. גם בתנאי לחץ מצאנו אצלם אוזן קשבת".