תוכן שיווקי

הדרך של מודיעין-מכבים-רעות לעיר חכמה

מיזם חלוצי ראשון בעיר - עמוד IoT חכם הותקן, לטובת שיפור איכות חיי התושבים ולשיפור הכיסוי של הרשת הסלולרית

25/08/2024 13:31
מימין לשמאל: הדס גרשנבל, סמנכ''לית מכירות ושיווק ב-ORWAY, ו-עו''ד ורו''ח טל אוחנה, מנכ"לית החברה הכלכלית למודיעין.

מאת: הילל יוסף

עמוד תאורה חכם הוקם בעיר מודיעין-מכבים-רעות. העמוד מכיל, בנוסף לתאורת רחוב, מערכת רדיו סלולרי, המאפשרת את שיפור הכיסוי והשלמה לרשתות דור 4 ו-5. את המיזם, המתקיים בשכונת מורשת בעיר, ערכו במשותף החברה הכלכלית למודיעין (החכ"ל) בראשות המנכ"לית, עו"ד ורו"ח טל אוחנה, ו-ORWAY מקבוצת תקשוב.

המערכת משדרת בעוצמות נמוכות, והיא מאושרת ומומלצת ליישום על ידי משרדי התקשורת והגנת הסביבה. ORWAY מתמחה בפריסת תשתיות לקליטת מערכות תקשורת רחבות סרט במרחבים עירוניים. החברה עוסקת באספקת פתרונות מתקדמים וירוקים במגוון תחומים, ביניהם הקמת מתקני תקשורת בעמודים חכמים, לטובת רשתות סלולר במרחב האורבני, קמפוסים ואזורים מסחריים. ORWAY חברה ל-VDL ההולנדית ומומחי שתי החברות תכננו עמוד חכם, המותאם לצרכי חברות הסלולר בישראל ובעולם.

לעמוד התאורה החכם מחוברת אנטנה, המשדרת לטווחים קצרים, ברדיוס של 300-500 מטרים, ובעוצמות שידור נמוכות. העמודים מוקמים בשיתוף ובתיאום חברות הסלולר והגורמים המוניציפליים.

חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, דחף וקידם את הפרויקט. "באמצעות הפיילוט להתקנת עמודים חכמים קטנים שכאלה", אמר ביבס, "אני מאמין שנוכל לפתור את קשיי הקליטה בשכונה, ליהנות משיפור ניכר באיכות הקליטה הסלולרית ומהורדת עוצמות השידור, גם של מכשירי הקצה". הוא הוסיף כי "המשימה המאתגרת היא בנייתה של שכונת מורשת: זו תהווה שכונה גדולה ומסקרנת, עם פארק ארכיאולוגי מרשים ופיתוח עירוני שיבטיח איכות חיים גבוהה לתושבים".

שכונת מורשת משתרעת על פני שטח של כ-1,600 דונם, ובה 4,204 יחידות מגורים ו-300 יחידות דיור מוגן. בשכונה 67 מגרשי מגורים ושבעה אזורי מסחר.

"החברה הכלכלית לפיתוח העיר מודיעין", אמרה רו"ח ועו"ד אוחנה, "אחראית על עבודות פיתוח, תשתית ובינוי בכל רחבי העיר ולרווחת התושבים. לכן, בחרנו להקים תשתיות חכמות, שיניבו ייעול תפעולי וישפרו את איכות חיי התושבים".

לצד שיפור היכולת של הקליטה, הותקנו מצלמות ביטחון ותאורה חכמה. החיישנים מחוברים למוקד העירוני ובעתיד יותקנו על העמודים עוד חיישנים. 

"החיישנים", ציינה אוחנה, "ימדדו את עוצמות הרעש ואת מידת זיהום האוויר. הם ינטרו את היקף התחבורה בשכונה ועוד. החיישנים ישדרו את הנתונים למוקד, לטובת בקרה, ניטור ושיפור איכות החיים של תושבי שכונת מורשת. כך ננצל באופן המיטבי והמירבי את היכולות של העמוד החכם".

"הכנסת היבטים חכמים של IoT – חיסכון וייעול לתפעול העיר"

הדס גרשנבל, סמנכ"לית מכירות ושיווק ב-ORWAY, ציינה שמטרת העמוד החכם הינה לאפשר למפעילי הסלולר לפרוס במהירות רשתות דור 4 ו-5 במרחב האורבני.

"העמוד", הסבירה, "הינו עמוד תאורה משודרג, המשמש כמרכז תקשורת בשטח קטן במרחב האורבני. יתרון נוסף טמון בכך שניתן להקים עמוד שכזה לפי תיקון לחוק ההסדרים, המאפשר פטור מהיתרים, ובהתאם למגבלות של המשרד להגנת הסביבה. בהיבט התקשורת, מעבר לרמת השידור המופחתת, ניתן להתקין עליו מערכות של יותר מספקית סלולר אחת".

לדברי גרשנבל, "הכנסת היבטים חכמים של IoT מניבה חיסכון וייעול לתפעול העיר". היא הוסיפה כי "בעת הפסקת חשמל, העמוד ממשיך לפעול כארבע שעות. אחד השימושים של עמוד חכם שכזה הוא לבקרת התחבורה בשעות גודש: הצבתם בצמתים עמוסים ובשעות עומס, בשילוב נתוני חוזי, המגיעים מהמצלמות – תסייע לניתוב התחבורה העירונית באופן חכם, יעיל ומהיר".

" הפיילוט מוכיח את עצמו", סיכמה רו"ח ועו"ד אוחנה, "ולכן נבחן רישות באופן דומה במקומות הנדרשים בעיר, בכל מקום בו ישנן בעיות קליטה. הצפי הוא שעד סוף שנת 2025 יהיו עשרות עמודים חכמים במודיעין".

אירועים קרובים