על כל צרה: מענה רפואי בשעת חירום במקום העבודה
בעקבות ההתפתחות המהירה של הטכנולוגיה בשנים האחרונות צברה הרפואה מרחוק תאוצה משמעותית, ומאפשרת לאבחן ולהציל את חייהם של אנשים שחווים מצב חירום רפואי. מצבים רפואיים כגון אירוע לבבי מסכן חיים עלולים להתרחש גם במקום העבודה ובשעות הפעילות העסקית וגם בקרב אנשים צעירים.
לעיתים, ההבחנה בין התקף חרדה לאירוע לבבי מבלבלת מאוד. ייעוץ רפואי ראשוני עם מוקד מקצועי וזמין תוך שניות, המעניק מענה מתאים, יכול במקרים רבים להרגיע את העובד, לאפשר טיפול נכון וגם להציל חיים. מענה רפואי זמין ונגיש הוא לא פעם ההבדל בין חיים ומוות.
"מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים, כי אנשים שאינם מרגישים טוב מתלבטים לעיתים שעות אם לפנות לקבלת טיפול רפואי, או לכל הפחות לייעוץ רפואי", מספר יוסי רון, מנהל מגזר עסקי של חברת הטלרפואה שחל. "במקרה של אירוע לבבי, זמן ההתלבטות הזה עלול להוביל לכך שהטיפול שזקוק לו העובד יגיע מאוחר מדי". בנוסף, "גם כשאנחנו מרגישים לא טוב, במקרים רבים אנחנו לא ממהרים לפנות לקבל טיפול", מוסיף רון.
לנהל את המצב הרפואי במקום העבודה
נראה שבדיוק בשל כך הוקם שירות שחל עסקים, אשר מציע, בין היתר, מוקד רפואי מקצועי, המאפשר לעובד בחברה וגם לאורחים המזדמנים לקבל מענה רפואי טלפוני מיידי מרופא או אחות, שיסייעו לו באבחון מצבו, מבלי שיידרש לעזוב את המקום.
"השירות שאנחנו מעניקים מאפשר לנו לנהל את המצבים הרפואיים באתרי החברה", מסביר רון. "מרגע שאותו מקום עבודה מקבל מאיתנו מספר מנוי עסקי, זה אומר שכל הנוכחים באותו מקום יקבלו חבילת שירותים, שבראשה מוקד הטלה-רפואה שלנו לרפואה מרחוק, שקיים מאז 1987".
"זה לא מוקד רגיל", מסביר רון, "אלא מוקד שיושב בו צוות רפואי מיומן. הרי צריך לדעת איך לבצע אבחון מרחוק, לאבחן אירוע לבבי או אירוע מוחי אם הם מתרחשים, חלילה – ומרחוק, דרך הטלפון. באמצעות המוקד הרפואי אפשר להתייעץ איתנו בכל דבר, וכך נוהגים בחברות המנויות בשירות זה, העובדים מרגישים בנוח לפנות אלינו ולהתייעץ בנוגע לכל שינוי במצבם הרפואי.
שחל היא גם חברה טכנולוגית, המפתחת בישראל מכשירי טלה-רפואה מתקדמים, המאפשרים העברת נתונים רפואיים בזמן אמת ממקום העבודה למוקד הרפואי:
מכשיר א.ק.ג מלא, באיכות בית החולים – כך אפשר לבצע פענוח א.ק.ג של עובד בזמן אמת. בתוך שתי דקות תתקבל במוקד תמונת מצב לגבי מצבו הבריאותי של העובד.
בדיקת דם לזיהוי מהיר של אירוע לבבי – בימים אלה, מושק במגזר העסקי השימוש בבדיקת Biomarker – בדיקת דם חדשנית לזיהוי אירוע לבבי – בלעדי בשחל.
"היתרון הגדול הוא בכך, שאנחנו יכולים לקצר משמעותית את זמן התגובה – עניין קריטי כשמדובר באירוע רפואי מסכן חיים", אומר רון.
שירותים משלימים
השירות הרפואי שחברת שחל מעניקה לחברות הוא כמובן גולת הכותרת, ואולי הכלי השכיח ביותר בשימוש בקרב העובדים, אך הוא לא היחיד.
"מנוי שחל עסקים מציע שירותים משלימים, שלטעמי הם רלוונטיים מאוד לחברות היי-טק", מפרט רון. "כך, למשל, שירות הדפיברילטור, מכשיר ההחייאה, שאנחנו מספקים למנויים במחיר אטרקטיבי. ברגע שיש דפיברילטור במקום העבודה, המוקד הרפואי יודע היכן הוא מוצב, וכך כאשר אדם מתקשר במקרה חירום, המוקד ידע לכוון אותו למקום הזה ולהנחות אותו כיצד להשתמש בו. כל זאת תוך שאנחנו מלווים את האירוע מתחילתו ועד סופו. בימי שגרה אנחנו גם מעניקים שירותי תחזוקה למכשיר ועוד.
"בנוסף, חברות רבות אף החלו להצטייד בלחצני מצוקה ניידים של שחל, והשימוש בהם עשוי לשפר את תחושת הביטחון באירוע חירום רפואי", מציין רון.
עוד הוא מוסיף, כי "אנחנו מעבירים גם הדרכות עזרה ראשונה לעובדים על ידי מדריכים מקצועיים ומנוסים – עבור כלל העובדים ועבור מגישי עזרה ראשונה בחברה. זה שירות משלים נוסף שלנו, וכך, ככל שהחברה תבצע יותר הדרכות נוכל לסייע לאנשיה לפתח מיומנויות חשובות מאוד למענה רפואי ראשוני ברגעי האמת".
מענה דחוף במקרה חירום
עד כאן אלו פעולות שבשגרה. אך מה קורה כאשר, חלילה, נדרש מענה דחוף במקרה חירום? גם כאן השירות של שחל עסקים מציע מענה כולל: "במקרה חירום אנשי המוקד שלנו יודעים להנחות את העובדים במקום ולהזעיק ניידת טיפול נמרץ במידת הצורך. מאחר שמדובר במנוי שלנו, הפנייה אל המוקד לא אנונימית: עם קבלת השיחה, מופיע אצלנו על המסך כל פרט חשוב – שם החברה, כתובת, אנשי קשר נוספים לשעת חירום ועוד. באזורים נרחבים בארץ יש לנו ניידות טיפול נמרץ שלנו, שמאוישות על ידי רופא ופרמדיק ובטכנולוגיה הכי מתקדמת.
"כשהחברה מקבלת את השירות הכולל היא זוכה למעטפת שלמה: הכשרה, מענה וייעוץ – וגם תמיכה וסיוע אונליין. במקרה חירום או במצב רפואי שחשוד כמסכן חיים זה ביטחון אדיר", מסכם רון. "זהו שירות שנותן שקט נפשי לעובדים, וגם למקבלי ההחלטות בחברה, ולמען האמת – מדובר ביחסי ציבור מצוינים לחברה, בדגש על חברות היי-טק שמעוניינות לשמר את העובדים ולספק להם את התנאים הטובים ביותר. יש כאן אמירה מצד החברה: היא דואגת לעובדים, החיים והבריאות שלהם חשובים לה, ולא רק כסיסמה".