תוכן שיווקי

בעקבות אירוע פלטפורמת נתונים במכללה למנהל | מאיר דודאי, מייסד וסמנכ"ל פיתוח עסקי, ואלינור: "רפליקציה היא אחד הרכיבים החזקים ב-SQL Server"

31/10/2010 15:00

המכללה למינהל, בשיתוף עם ואלינור ומיקרוסופט, קיימו כנס בנושא פלטפורמת נתונים לעולם החינוך והאקדמיה. הכנס התקיים ב-26 באוקטובר במכללה למינהל בראשון לציון ועסק בטכנולוגיות החדשות בעולם בסיסי הנתונים, הרלוונטיות לעולם החינוך והאקדמיה.

מאיר דודאי, סמנ"כל פיתוח עסקי של חברת ואלינור, הרצה על פתרונות רפליקציה בעולם בסיסי הנתונים והתמקד ב-SQL Server. דודאי, הנחשב לאחד המומחים המובילים בארץ ל-SQL Server, מעורב בפרויקטים בתחום זה מאז 1998.  לאחרונה קיבל דודאי ממיקרוסופט את התואר MVP (ר"ת Most Valuable Professional). התואר ניתן ע"י מיקרוסופט למומחים החולקים את הידע, הנסיון והמומחיות שלהם עם עמיתיהם בקהיליה הטכנולוגית, ותורמים בכך לשיפור השימוש בטכנולוגיה של מיקרוסופט. דודאי קיבל את התואר MVP על פעילותו בהתנדבות בקהיליה הטכנולוגית של מערכת ניהול בסיס הנתונים SQL Server.

"רפליקציה היא אחד הרכיבים החזקים ב-SQL Server", אומר דודאי "באמצעותה ניתן להשיג זמינות גבוהה, שיפור ביצועים, וביזור של בסיסי הנתונים על פני אזורים שונים או חומרה ותוכנה מסוגים שונים".

מאיר דודאי מציין, כי פתרון הרפליקציה מאפשר לשכפל את בסיס הנתונים לשרת נוסף או אפילו מספר שרתים. כמו כן ניתן לבצע רפליקציה דו כיוונית, כך שנתונים שמתעדכנים בכל אחד מהצדדים מועתקים לכל אחד מהשרתים האחרים המשתתפים ברפליקציה."היות והרפליקציה מבוססת על זיהוי שינויים פנימי במנגנון ה-SQL Server, טביעת האצבע על מערכות הייצור היא נמוכה מאוד. לכן ניתן להשתמש בה כדי ליצור העתקים של סביבת הייצור לצורך דוחות ומחסן הנתונים", אומר דודאי.

במרכז, מרצה: עמית גל, סמנכ"ל מכירות, ואלינור. מימין: ישראל דק - סמנכ"ל מערכות מידע, המסלול האקדמי המכללה למינהל ויוסי רענן - דיקן המכללה

מאיר מציין עוד, כי ניתן ב-SQL Server ליצור שרתים שרמת העדכניות שלהם גבוהה ביותר – עד מספר שניות אחורה, כמעט בזמן אמת. בנוסף, לרפליקציה השפעה אפסית על מערכת ה-OLTP, והיא מאפשרת ניטרול של השפעות הרשת על האפליקציה, לדוגמא – כאשר מדובר בשני שרתים הנמצאים במקומות מרוחקים ומקושרים ביניהם. כאשר הרשת אינה עובדת, ניתן להמשיך את הפעילות ברמה המקומית וכאשר הרשת חוזרת לפעול מתבצע סינכרון מיידי של הנתונים. "הרפליקציה מאפשרת לעבוד במקביל על מספר שרתים ובמקרה של עומס ניתן לבזר את העבודה על יותר משרת אחד" אומר דודאי "הרפליקציה מובנית ב-SQL Server, ללא עלויות נוספות".

דודאי מונה שלושה סוגי רפליקציות: snapshot, transactional ו-merge. רפליקציית snapshot מבצעת העברה של כל הנתונים משרת לשרת, בדומה לגיבוי. אפליקציית transactional, שהיא מאד פופולרית, כוללת מנגנון המאפשר לקרוא את השינויים מה-transaction log ולהפיץ אותם. בסוג זה של רפליקציה קיימת (החל מ-SQL Server 2005) הסתעפות הנקראת Peer to Peer Replication המאפשרת ליצור לא רק לקרוא בעותקים שבהם מתבצעת הרפליקציה, אלא גם לכתוב. לדוגמא –  במידה וקיימים שלושה שרתים בשלושה איזורים שונים, ניתן לקרוא מהם ולכתוב עליהם, כאשר כל הנתונים מועברים כמעט בזמן אמת גם לשרתים האחרים.

אירועים קרובים